Zoeken

Multitest: Toersport

Pagina 2

16 juni 2006
Inhoudsopgave
Multitest: Toersport
Pagina 2
Pagina 3
Pagina 4
Pagina 5
Pagina 6
Pagina 7
Pagina 8
Pagina 9

Wat de boer niet kent dat eet hij niet

Voor Motorfreaks zijn de CBF1000, Bandit 1200S en de FZ1 Fazer geen onbekende motoren. In maart konden we al de bevindingen van Ed Smits met Honda CBF1000 in Griekenland lezen, klik hier. In een natte Duitse Eifel vond de introductie van de Suzuki Bandit 1200S plaats, waar ondergetekende bij was en het relaas hier te lezen is. Onlangs konden we nog de ervaringen van Robert-Jan op de Yamaha FZ1 Fazer nog lezen, wat hier terug is te vinden. Allemaal recent dus nog en ook met dezelfde modellen als nu in deze vergelijkingstest. Om nu dan ook niet gelijk daarvan alles weer te herhalen zijn de "algemene" aspecten van deze motoren dan ook daar terug te vinden. Een stuk interessanter is het om gelijk deze motorfietsen naast elkaar te zetten.

Termen

En dat naast elkaar zetten gaat goed. Al is het al gelijk in het begin moeilijk om er een naam aan te geven. Nu hebben wij deze test maar even toersport genoemd, maar het had ook gemakkelijk "allrounder" test kunnen worden genoemd of "semi-nakeds" of... tja, verzin het maar want het lijkt of wel bijna alles kan. Het zijn motoren

waarbij de nadruk ligt op het "all-purpose". Dagelijks woon- werkverkeer, rustig rondtoeren, sportief onderweg of mee op vakantie gaan, waar ook nog het nodige comfort aanwezig bij is. Zo worden ze door de fabrikanten neergezet: je kan het er allemaal mee. En daarvoor heeft elke fabrikant weer zijn eigen term gebruikt. Afhankelijk waar dezelfde fabrikant de insteek voor hun eigen "toersport" de nadruk op heeft gelegd. En bij deze insteek is gelijk al wel op te maken dat de Yamaha wat meer richting het sportieve aspect gaat en de Honda en Suzuki meer richting het multifunctionele.


Tweedeling

Nu zijn het wel drie motoren in deze test, maar met een regelmaat is er een 2 tegen 1 situatie. Neem bijvoorbeeld het motorblok; zowel de Fazer als de CBF1000 hebben een inhoud van 998cc, terwijl de Bandit er 1157 heeft. Bij het vermogen zijn het juist weer de Bandit en de CBF die gelijk opgaan met beide een opgegeven waarde van 98 paardenkrachten en de Fazer er 150 tot haar beschikking heeft. Ook met de toegepaste techniek is de tweedeling aanwezig. Alledrie zijn weliswaar voorzien van een vier-in-lijn motorblok, maar de Suzuki maakt gebruik van lucht en olie, terwijl de Honda en Yamaha daar vloeistof voor hebben. Voor de benzinetoevoer maken de CBF en de FZ1 gebruik van injectie en doet de Bandit het nog "ouderwets" met carburateurs. Ook heeft de Suzuki met vijf versnellingen er één minder dan de Honda en de Yamaha die er zes hebben.