Zoeken

Test: Triumph Sprint ST

Nakaarten

5 september 2005
Inhoudsopgave
Test: Triumph Sprint ST
Toverij
Als we dan toch zitten
Conclusie
Nakaarten
Technische gegevens

Nakaarten

...met Zwier Groot Roessink van Triumph Benelux

..Tja, wat kan ik zeggen? De motor is helemaal af, dus er valt niet echt veel over te klagen, en verder is het wel op te lossen. Ik moet toegeven dat ik de achterkant een tikje strakker heb gezet, dus dan weet je dat in ieder geval mocht er commentaar op komen.
Is goed joh, we kijken de motoren sowieso altijd helemaal na voor we ze weer aan een volgende meegeven. We zetten ze dan ook altijd in standaardtrim, dan kan men van daaruit zelf zien wat men doet. Een enkele dealer heeft aangegeven dat de achtervering te zacht is als hun klanten met duopassagier en bepakking rijden, dit is echter enkel in (enkele) echt zwaarbelaste gevallen. De standaard instelling van de fabriek is inderdaad aan de zachte kant, maar door deze, zoals je zelf aangeeft, iets harder te zetten is de vering perfect.

Ik dacht ik zeg het toch maar even. Ik ervoer het als wat gevoeligheid voor langsrichels en dergelijke; iets wat ik al in tijden niet meer meegemaakt had. Evenals het geplof trouwens; hij is een klein tikje 'rommelig' bij afremmen op het blok.
Dat hebben al onze motoren; en dat is volkomen normaal en kan geen kwaad. Dat komt namelijk door de secundaire luchtinjectie, in verband met de emissie-eisen.

En het starten? Dat duurt even.
Het starten van Triumph injectiemotoren duurt altijd wat lang, meestal bij warme motor is het beter. Dit ligt aan de wijze waarop het injectiesysteem de ontstekingsvolgorde bepaald; hiervoor moet de krukas eerst even ronddraaien. De pickup sensor werkt samen met de luchtinlaat druksensor voor het sequentieel onsteken en injecteren.

Ik zie hier de ABS-versie staan; dat lijkt me nou echt bij deze motor een fantastische toevoeging. Evenals de koffers trouwens gezien de doelgroep.
Ja, beide is veel vraag naar. ABS is trouwens een kleine duizend Euro extra. Verder hebben we dus de koffers en zoals je ziet ook een GPS systeem in het pakket zitten. Dat is een GPS van Garmin, maar uiteraard netjes passend gemakt, voorzien van Triumph-logo en bovendien zijn alle Triumph-dealers ingeprogrammeerd. We hebben trouwens wat de kofferset aangaat uit opmerkingen opgevangen dat men wel eens klaagt dat de beugels zo lelijk staan als er zonder koffers gereden wordt; deze beugels zijn met vier boutjes elk in een handomdraai te verwijderen zodat je er bijna niets meer van ziet.

En dat terwijl die beugels er wat mij betreft niet eens zo slecht uitzien. Dat kan veel slechter! Maar goed; het bagagevakje; hartstikke mooi idee. Zeker aangezien onder het zadel geen ruimte meer is; hier kunnen anderen nog een voorbeeld aan nemen. Tja, mocht ik erover klagen dan zou ik zeggen dat het met en rubberen randje tegen regenwater nog net iets handiger zou zijn, of met een scharnier in plaats van een los deksel. Maar het is al heel wat. Ik had al gezegd dat ik de motor zo "af" vond, dit is een perfect voorbeeld. Inderdaad is het bagagevakje mooi maar we hebben hier toch wel één en ander aan kritiek op gekregen, meest belangrijke was dat het klepje met de sleutel geopend dient te worden en niet met een drukknop, wat men in het algemeen onhandig vindt.