Zoeken

Test: Supermotard vergelijkingstest

Yamaha XT-660X

22 december 2005
Inhoudsopgave
Test: Supermotard vergelijkingstest
Japanse brigade
Europese atleten
Honda FMX650
Husqarna SM610
KTM 640 LC4
Suzuki DR-Z400SM
Yamaha XT-660X
Vette éénpitters
Beoordeling
Big City
Where the streets have no name
Conclusie
Technische gegevens

Yamaha XT660X

De Yamaha XT-660X zag vorig jaar voor het eerst zijn levenslicht en heeft - net als de Suzuki - zijn roots gehad in een allroad broertje, in dit geval de XT-660R. Door gebruik te maken van allerlei *blingbling* Supermoto spullen moest de XT-X zijn Supermotard uitstraling krijgen. BYamaha XT660X
Supermotard of niet, ook de XT-X leent zich voor het betere stuntwerk
rembo remmen, stalen remleidingen, Excell wielen, allemaal zaken die we graag op een Supermotard terug zien. Zodra je plaatsneemt op de XT-X blijkt het echter valse schijn te zijn. We zouden 'm vanalles en nogwat kunnen noemen, maar een Supermotard? Nee, dank je. Waarmee niet gezegd is dat hier automatisch de kous af is. Want ondanks dat de Yamaha je niet het echte Supermotard gevoel geeft, is het wel degelijk goed vertoeven op deze fiets.

Yamaha XT660X

Om te beginnen het motorblok, dat van alle vijf de motoren toch wel de fraaiste motorloop heeft. Okay, de Soes doet het ook heel erg goed, maar die heeft ook 262cc minder. Met een geclaimd vermogen van 48 Pk bij 6.000 toeren doet de Yammie het trouwens nog geeneens zo slecht. Sterker nog, hij zit precies in de midden. De Europeanen zijn (zoals te verwachten was) sterker, maar de Japanse concurrenten weet de Yamaha probleemloos achter zich te houden. Toch voelt de motor niet zo sterk aan als bijvoorbeeld de Suzuki, die een veel gretigere gasrespons heeft. Yamaha XT660XTerwijl het vermogen er absoluut wel uitkomt, getuige alleen al de - voor Supermotard cq. ééncilinder begrippen - absurd hoge topsnelheid van ruim 170 km/u. Da"s dus hard genoeg om in Nederland je rijbewijs voor in te moeten leveren. Wat ons trouwens opviel was dat de motor totaal geen neiging had om aan de voorkant te gaan pendelen. Ook niet bij de topsnelheidsmeting. Je voelt gewoon dat men bij Yamaha uit een ander vaatje heeft getapt bij de ontwikkeling van deze XT-660X. Was op papier de Soes de vreemde eend in de bijt, in de praktijk blijkt die vreemde eend een gekruisde stemvork te hebben. En nogmaals, vreemd betekend in deze niet slecht. Gewoon anders. Alleen al de zithouding, daar waar je bij de anderen over de tank kunt schuiven, zit je bij deze motor echt in het zadel tegen de tank aan. Daar waar de anderen een breed en agressief stuur hebben, is de zit bij deze Yamaha veel meer ontspannen, ehm.... toer. En dat is misschien wel de kern van het verhaal: de XT-X is absoluut geen Supermotard, eerder een toerboot, hetgeen bijvoorbeeld ook in de droge massa is terug te vinden. Daar waar bij een SM gewicht nogal een gevoelig onderwerp is, schroomt men bij Yamaha niet te vertellen dat deze XT-X 173 kg droog aan de haak weegt, wat "m meteen de zwaarste van dit gezelschap maakt.Yamaha XT660X

Nagedacht
En toch is er over deze ééncilinder ontzettend goed nagedacht bij Yamaha. Van alle vijf de motoren is deze fiets het breedst inzetbaar. De grote kracht van de XT-X is niet dat hij ergens in uitblinkt, maar dat hij van alle markten thuis is. Op het voormalige MOP complex was het misschien niet de meest ideale fiets om op te rijden, maar kon zeer zeker goed meekomen. Ga je vervolgens rijden op de openbare weg (en laten we eerlijk zijn, hoeveel mensen zullen er met deze motoren circuit gaan rijden?) dan wordt het ineens een heel ander verhaal. Dan blijkt de fiets ontzettend gemakkelijk te rijden en is het meer een allemans vriend. Het is dus maar net welke insteek je als fabrikant kiest bij de ontwikkeling van een fiets.

Yamaha XT660X

Deze vergelijkingstest was onze eerste kennismaking met de XT-660X. Wel wisten we vorig jaar al zijn broertje, de XT660R te rijden. Lees hier wat Stefan Meijer over die fiets te melden had.

  • kwaliteit en afwerking, rijcomfort, top- en kruissnelheid
  • gewicht, remmen, harkerige versnellingsbak