Zoeken

Test: Supermotard vergelijkingstest

Where the streets have no name

22 december 2005
Inhoudsopgave
Test: Supermotard vergelijkingstest
Japanse brigade
Europese atleten
Honda FMX650
Husqarna SM610
KTM 640 LC4
Suzuki DR-Z400SM
Yamaha XT-660X
Vette éénpitters
Beoordeling
Big City
Where the streets have no name
Conclusie
Technische gegevens

Supermotards superfun

Als enige van de vijf is de KTM niet uitgerust met een balansas en dat wordt ons niet alleen in de stad maar ook daarbuiten pijnlijk duidelijk. Tenminste, zo lijkt het. Bestudering van de technische data leert ons dat er toch echt een balansas is toegepast, maar daar is in de praktijk weinig van te merken. Het blok trilt simpelweg meer dan de anderen en het zijn dan ook die trillingen die op den duur behoorlijk gaan vervelen. Zolang het stop en go is en je veel moet werken (ofwel: zo lang je volgas rijdt) zul je het amper merken of je eraan storen maar bij lang en monotoom (rustig) rijden wordt het op den duur vervelend. De motor wil simpelweg maar een ding en dat is gruwelijk
KTM 640 LC4op z'n flikker krijgen. Hoe harder je met de motor gaat rijden, hoe beter hij zich in z'n element voelt (en hoe minder de trillingen opvallen). Past die harde rijstijl echter niet bij je, dan zal de motor je al snel gaan tegenstaan. De Yamaha en Suzuki, die in de stad juist tot een galante rijstijl inviteren, maken het je tijdens die locale toerrit een stuk gemakkelijker. Zeker de Yamaha heeft van alle vijf de motoren het hoogste toerkarakter. De motor loopt zo mooi en trillingsvrij (net als de Soes trouwens) dat je zonder problemen je vrije dag kan spenderen aan een van de vele fraaie ANWB-routes die ons land rijk is. Of nog beter: weekendtas achterop en even een weekend er tussenuit, naar de Vogezen ofzo. Praat je multi-purpose, dan praat je XT-X. De motor is simpelweg van alle markten thuis en wist daarbij ook op de snelweg ons (in tegenstelling tot de rest) niet te vervelen.
Yamaha XT660XDe Yamaha wist met ruim 170 km/u dan ook de hoogste topsnelheid op de klokken te zetten en was daarbij nog altijd koersvast. Dat de FMX de laagste topsnelheid van het gezelschap wist te scoren is niet vreemd. De motor moet (zoals we al stelden) meer worden gezien als een citybike dan als een allrounder zoals die XT-X. Snelweg is dan ook niet datgene waar je vaak zult rijden met de FMX, of het moet doordeweek in de dagelijkse woon-werk file zijn.

  Verbruik 
  FMX650  
  SM610  
  640 LC4  
  DR-Z400SM  
  XT-660X 
 Minimaal    1:18,7     1:16,8     1:18,8     1:20,5     1:18,8 
 Maximaal    1:10,4     1:11,9     1:16,6     1:15,0     1:13,2 
 Gemiddeld     1:15,3     1:14,7     1:17,7     1:16,0     1:16,2 
Op het eerste gezicht lijken de verschillen in benzineverbruik tussen de vijf motoren niet schokkend ver uit elkaar te liggen. Gemiddeld wist de KTM het laagste verbruik te noteren, maar daar moet wel bij worden aangetekend dat we qua rijstijl rekening hebben gehouden met de maagdelijke kilometerstand. De hoogste verbruikswaarden werden genoteerd tijdens ons uitstapje op het voormalige MOP complex. Dat juist dan de FMX zich ontpopt tot een rasechte benzineslurper is niet vreemd, per slot van rekening zaten we ook nagenoeg continue volgas te rijden met de motor. Het hoge brandstofverbruik van de Husky zou onze vermoedens, dat de motor in meer of mindere mate is geknepen, wel eens kunnen bevestigen. Daar waar de anderen bij rustig rijden verbruikswaarden van bijna 1 op 20 wisten te noteren, had de SM610 nog altijd twee liter meer nodig dan de rest. Dat de Suzuki de gunstigste waarde op de klok wist te zetten is ook niet vreemd. Hij heeft ook de kleinste cilinderinhoud, wat het - bij rustig rijden - lage benzineverbruik verklaard. Dat hij gemiddeld toch minder scoorde kwam omdat je - juist vanwege die kleinere cilinderinhoud - harder moet rijden om de rest bij te blijven.


Suzuki DR-Z400SMDe Europeanen deden het trouwens verrassend goed op de snelweg voor wat betreft de kruissnelheden. Beide motoren hebben een top van ongeveer 160 km/u, al moet wel worden aangetekend dat die snelheid op de Husqvarna beduidend relaxter te rijden was dan op de KTM. Die laatste krijgt boven de 120 km/u een behoorlijke neiging om met het stuur te gaan slaan, hetgeen niet bepaald bevorderlijk is voor een gezonde hartslag. Door platter op de motor te gaan liggen en het gewicht meer te centraliseren werd het probleem wel minder maar prettig is anders. De KTM laat hier duidelijk zijn SM-roots zien, waarbij flitsend en direct sturen belangrijker is dan rechtuitstabiliteit op een snelweg. Maar toch, ook de Husky en Soes hebben een redelijk sportieve insteek maar die waren op topsnelheid wel stabiel. Opmerkelijk was trouwens dat ondanks de kleinere cilinderinhoud de DRZ400SM qua topsnelheid niet onder deed voor de 640 en de 610.

Honda FMX650

Al snel maken we ons trouwens "weg van de snelweg" om de Brabantse slingerwegen weer op te zoeken. Want daar was het ons uiteindelijk om te doen. Dat Husqvarna de SM610 een meer "straat" karakter heeft meegegeven, is onder deze omstandigheden duidelijk te merken. Husqvarna SM610Qua funfactor speelt hij samen met de KTM en de Suzuki de boventoon maar daar waar de KTM trilt en de Soes het aan koppel ontbreekt, heeft de Husky precies de juiste mix van ingredienten: karakter, fun, vermogen en uitstraling. Wat ook duidelijk onder de testers was te merken, iedereen wilde op de SM610 rijden. Maar ook de Soes moet niet worden uitgevlakt, zolang je er geen problemen mee hebt meer toeren te moeten draaien. Waar de Soes trouwens ook geen moeite mee heeft, is de drempelmania die in twintig jaar tijd de overhand heeft gekregen in Nederland. Nu hebben alle vijf de motoren daar geen problemen mee en konden we onbeschaafd hard over welke drempel dan ook rijden maar dankzij de lange veerwegen slikt de DR-Z ze simpelweg net wat beter dan de rest.

   
  FMX  
  SM610  
  640 LC4  
  DR-Z400SM  
  XT-660X 
 Verbruik    1:15,3     1:14,7     1:17,7     1:16,0     1:16,2 
 Tankinhoud     11 L    12,5 L    9,2 L    10 L    15 L 
 Actieradius    168 km    183 km    163 km    160 km    243 km 
Hadden we het benzineverbruik al onder de loep genomen, ditmaal gaan we zelfs een stap verder door de actieradius van de verschillende motoren eens naast elkaar te zetten. Normaal gesproken niet zo'n heikel punt maar met een tankinhoud tussen 9 (KTM) en 15 (Yamaha) liter wordt het toch een ander verhaal. De Suzuki, die de zuinigste waarde heeft weten te scoren, komt gemiddeld echter het minst ver op een volle tank benzine. Een actieradius van 160 km maakt dat je bij 130 km toch echt een pomp moet opzoeken, tenzij je graag op je laatste druppels benzine wilt rijden. De Husqvarna, die gemiddeld nog het laagste scoorde, komt dan zelfs bijna als beste uit de bus. De grotere benzinetank maakt dat ondanks het hogere verbruik je toch minimaal 25 km verder komt op een volle tank. De XT-X onderstreept zijn "op naar Zuid-Frankrijk" gevoel, door ruim 240 km ver te komen op een volle tank. Hoezo, vreemde eend in de bijt?