Zoeken

Test: MV Agusta Brutale 910

3: Tecnica eccezionale

29 november 2005
Inhoudsopgave
Test: MV Agusta Brutale 910
2: Ingrandire di famiglia
3: Tecnica eccezionale
4: Selvaggio animale
5: Conclusione
6: Per discutere
7 Dati tecnici

Tecnica eccezionale

MV Agusta Brutale 910

MV Agusta Brutale 910
Hoezo design boven functie? Niet instelbaar, trillen als een jecko. En ook het truckje: arm omhoog heeft helaas geen zin.
MV Agusta Brutale 910
Als Miles Davis ooit een ander blaasinstrument zou nemen, dan zou dit best wel eens in aanmerking kunnen komen.
MV Agusta Brutale 910
Directe gasrespons zonder aan/uit effect. Italianen weten hoe ze injectie moeten maken.

Met een simpele druk op de knop komt de Brutale 910 tot leven. De - fraai, fraai - in de gashandle verwerkte chokeknop is daarbij geeneens nodig. Onomwonden laat de motor een donkere brul uit de uitlaat klinken. Net als bij de zevenenhalf gaat de motor pas echt lekker klinken zodra de teller boven de 5~6k toeren komt. Daaronder is het net natte schetenwerk, maar niet zo nadrukkelijk als bij het kleine broertje. Maar daarboven, mon-oh-man wat een feest. Ahaaaaaaaaaaa. Change my pitch up, smack my bitch up! Zou Keith Flint deze motor in gedachten hebben gehad toen hij deze plaat (of welke andere single dan ook) had geschreven? Andersom is het in ieder geval wel het geval: terwijl ik me uitleef op de Brutale klinkt passeert het hele repertoire van the Prodigy de revue. Het is trouwens wel opmerkelijk dat de motor stationair behoorlijk veel toeren draait. Ruim 1500 toeren en dat is toch wel aan de rijkelijk hoge kant. Desondanks weet de versnellingsbak te allen tijde de vrijstand te vinden, en dat is bij een Italiaan vaak anders. Op toeren als een warm mes door zachte boter, maar bij rustig gebruik als een botte zaag door een hardhouten plank. Niet deze 910, die zich onder alle omstandigheden probleemloos (en zonder koppeling) laat bedienen. Gebruik je de koppeling wel, dan merk je meteen de directe "bite" in de handle.

Verbruik
Dat men in Italie alle klachten over benzineverbruik ter harte heeft genomen is aan deze 910 duidelijk te merken. Nog steeds is het een zuipschuit, maar ondanks 160cc (en 12 paarden) extra is de motor er een stuk zuiniger op geworden.

Minimaal: 1:12,2
Maximaal: 1:10,4
Gemiddeld: 1:11,5

Een "bite" die we in de remhandle overigens misten. Qua vertraging is het met de zeszuiger remklauwen prima in orde, de respons vanuit de remhandle is een kwestie van smaak. Zoals bij veel remmen heeft ook deze voorrem geen directe bite, maar een meer gefaseerde remopbouw. Zacht remmen is zacht vertragen, hard remmen is hard vertragen. En dus geen: BAF, en er gaat een anker uit. Het is maar net waar je persoonlijke voorkeur naar uit gaat. Ook de achterrem van de motor konden we zowaar op vertraging betrappen. Wel zo gemakkelijk als je met een wheelie ineens te ver dreigt te gaan.

MV Agusta Brutale 910