">

Zoeken

Test: KTM 950 Super Moto

Uiterlijk

20 oktober 2005
Inhoudsopgave
Test: KTM 950 Super Moto
Derde in lijn
Uiterlijk
Teleurstelling wordt superfiets
Conclusie
Vermogensbank
Nakaarten
Technische gegevens

KTM 950 Super Moto

Het uiterlijk van de supermoto lijkt in eerste instantie erg simplistisch, maar als je verder kijkt dan blijkt een en ander toch niet zo simplistisch en is er wel degelijk over veel zaken goed nagedacht. Net als bij bijvoorbeeld een 999 stond ook bij deze 950 Supermoto de kunst van het weglaten centraal.

KTM 950 Super Moto
kleine "mooie" details
KTM 950 Super Moto
WP Vering
KTM 950 Super Moto
achterremcylinder

Kuip(je)
Zo is de kuip bijvoorbeeld alles behalve groot en heeft het de vorm van een windkap zoals je ze op crossers, enduro"s en Supermotards terugziet. Het enige verschil zit "m in de "rijnummer-plaat" die bij dat soort motoren boven de koplamp zit. Het kuipje is dan ook niet meer dan een klein strookje plastic boven een futuristisch gestylde koplamp - die trouwens een berg van licht geeft, maar dat even terzijde - dat zijn werk naar volle tevredenheid doet. Ter illustratie: waar ik op de Superduke na 10 minuten bij tempo 160 echt wel last kreeg van mijn nek is het bij de Supermoto na 10 minuten 160 geen centje pijn.

Meer kappen
Ook de kappen aan de zijkant zijn klein uitgevoerd waardoor je veel van het blok en frame kunt zien, en laten we eerlijk wezen: dit frame en motorblok mogen absoluut gezien worden. Doordat de zijkappen schuin naar buiten lopen heb je toch nog voldoende windbescherming ter hoogte van je knieen. Alleen het zadel werkte niet mee. Wil je voorop de motor gaan zitten (en dat wil je bij een Supermotard, alleen al om het voorwiel aan de grond houden) en tegelijkertijd contact houden met de motor, dan heb je een probleem. Het zadel duwt je gewoon weer terug in de onderste regionen, waardoor het onmogelijk is om de motor te blijven "voelen" voor langere tijd. Verder hadden we weinig reden tot klagen voor wat het zadel betreft, geen enkel probleem op langere ritten en genoeg feedback van de motor. Of het moet de breedte van het zadel zijn. De Supermoto heeft - Supermotard eigen - niet bepaald een lage zadelhoogte, maar in tegenstelling tot de "echte" Supermotards heeft deze 950 een normaal breed zadel, waardoor het zeker voor kleine motorrijders een probleem is om je voeten aan de grond te zetten. De hoogte van de motor is weer wel makkelijk bij de bochten en obstakels. Met geen mogelijkheid kwam de onderkant aan de grond en ook de voetsteunen kosten ons de nodige moeite om aan de grond te rijden.

Kontje
De achterkant springt eruit door zijn mooie uitlaten, twee stuks zoals het hoort bij een twee cylinder, getopt door een stylistisch bagagerekje wat meteen dienst doet als handvat voor de duo rijder. Op het bagagerekje zijn alle dingen goed te bevestigen en de uitlaten zijn netjes beschermd tegen verbranden van de duo.