Zoeken

Test: Honda VFR800 VTEC

Test: Honda VFR800 VTEC

30 augustus 2005
Inhoudsopgave
Test: Honda VFR800 VTEC
Pagina 2
Pagina 3
Pagina 4
Pagina 5

Al bijna twee decennia

Het is alweer bijna twee decennia geleden dat Honda een nieuwe motorfiets lanceerde: de VFR. Een motor die afstamde van de in 1983 geïntroduceerde VF750F Interceptor en destijds werd neergezet als supersportief antwoord op Suzuki’s GSX-R. Het concept van de VFR bleef gedurende 20 jaar nagenoeg ongewijzigd, enkel het segment waarin de motor moest worden geplaatst veranderde in de loop der jaren. Het begon als 750cc supersport, maar anno 2005 is de (in 1998 naar 782cc gegroeide) VFR een motor die we moeten plaatsen in het toursportieve segment. Een segment dat steeds meer merken links hebben laten liggen. Sterker nog, eigenlijk is de VFR800 VTEC als een eenling in de woestijn. Niet alleen qua cilinderinhoud – anno 2005 zijn er slechts nog een handjevol zevenenhalfs te koop - is de VFR een vreemde eend in de bijt geworden, ook hebben steeds meer fabrikanten het concept van toeristische sportieveling laten varen. Lichter, sneller en extremer was de trend van midden / eind jaren negentig,

en de laatste jaren lijkt de Pk gekte weer te zijn losgebarsten en zijn de 1000cc Superbikes dé motoren om op gezien te worden.

Vergeten segment

Dat ondanks de pk-hype er nog steeds een markt is voor sportieve toerfietsen, dat bewijst Honda maar al te meer. Mocht er geen markt voor zijn, dan had men de VFR al lang van het lijstje geschrapt. In de bijna twintig jaar dat de motor op de markt is, werd hij 6 keer geupdate, waarbij 1990, 1998 en 2002 mijlpalen waren in de geschiedenis van de VFR. In 1990 kreeg de motor zijn nog steeds kenmerkende enkelzijdige achterwielophanging. In 1998 groeide - zoals gezegd - de cilinderinhoud naar 782cc (en kreeg de naam VFR800) en in 2002 kreeg de motor zijn laatste upgrade, waarbij het motorblok werd voorzien van variabele kleptiming, door Honda als VTEC benoemd. En in deze hoedanigheid maakt de VFR800 VTEC - zoals de motor officieel te boek staat - inmiddels dus al weer ongemerkt drie seizoenen deel uit van de motormarkt. Dit, plus het feit dat er Honda op de tank staat, maakt dat je dan ook nergens aan zou hoeven wennen. Of toch?

Tekst: Leon Nap foto"s: Ed Smits