Zoeken

Test: De '600cc' Supersports

Yamaha YZF-R6

31 oktober 2005
Inhoudsopgave
Test: De '600cc' Supersports
Conclusie
Sfeerverhaal
Recensie
Monoloog
Subjectief
De mooiste...
Interview
Recensie (deel twee)
Honda CBR600RR
Yamaha YZF-R6
Suzuki GSX-R600
Kawasaki ZX-6R
Vermogensbank
Technische gegevens

Yamaha YZF-R6

Yamaha YZF-R6

De eerste keer dat er een Yamaha ter redactie aanwezig was, was ikzelf druk met de Voxan Black Magic. Niet bepaald een goede fiets om naast een 600 SS te zetten, dus een rijderswissel voor een paar kilometer richting fotolocatie was genoeg voor verbazing alom. Maar ja, de korte, sportieve zit, de forse zithoogte en (stilstaand) hoge voetsteunen heeft elk van deze vier motoren. En in vergelijk met een twin is zo'n viercilinder naaimachientje natuurlijk ook zeker het toppunt van soepelheid en gladde loop. Maar diezelfde R6 was wel de aanzet tot onze schokkende conclusie... was Ed hierover nog laaiend enthousiast, dat het een drietrapsraket zou zijn, dat het lage en middengebied zo ontzettend sterk waren, dat je op het gas in twee nog wheelies trekken kon of dat de motor elk toerental zonder mokken kilometers achtereen slikte. Hoeveel vYamaha YZF-R6erschillend was daarentegen de rode die meeging naar Folembray en verder...Juist toen ik bij een koffiestop de R6 (die me voorheen op de snelweg niet echt bekoort had) wilde roemen omdat eenmaal van de snelweg af het een erg leuk ding leek, begon Ed zijn relaas over hoeveel minder indruk deze R6 maakte ten opzichte van de zwarte die hij mee had naar de Eifel. Geeft op zich niet, want aangezien ikzelf naderhand positief verrast was en Ed zei dat het nóg beter kon...dat zou wat betekenen! Als we tenminste die zwarte er even bij hadden kunnen halen... De Yamaha is trouwens de enige die geen gebruik maakt van Tokico-remmen en vasthoudt aan haar eigen beproefde gegoten exemplaren. Allemaal leuk en aardig natuurlijk, maar op de een of andere manier toch niet zo ontiegelijk bijterig als je zou verwachten en wél op andere Yamaha's tegenkomt. Oftewel, volgens Peter, 'Met name de remmen gaven me weinig gevoel. Bij hard knijpen wilde ze echt wel vertragen maar maakte het erg lastig om juist te doseren bij het insturen van een bocht. Ook de voorkant van de Yamaha gaf me te weinig vertrouwen om lekker voluit te gaan. Onder een bepaalde helling had ik het gevoel dat ie echt om dreigde te vallen. Middels verandering van veringinstelling was het 'probleem' niet op te lossen. Qua vermogensafgifte en emotie maakte de Yamaha verder weinig in me los'. Hmm...een beetje ingetogen? Saai misschien? Niet helemaal wat we gewend zijn..Sterker nog, wat zei Ed ook weer over de R6? 'Dit is met verve de meest spectaculaire zeshonderd waar ik ooit op heb gereden'. Geen flauwe uitspraak...

Yamaha YZF-R6

Klik hier voor het oorspronkelijke verhaal