Zoeken

Test: De '600cc' Supersports

Suzuki GSX-R600

31 oktober 2005
Inhoudsopgave
Test: De '600cc' Supersports
Conclusie
Sfeerverhaal
Recensie
Monoloog
Subjectief
De mooiste...
Interview
Recensie (deel twee)
Honda CBR600RR
Yamaha YZF-R6
Suzuki GSX-R600
Kawasaki ZX-6R
Vermogensbank
Technische gegevens

Suzuki GSX-R600 Anniversary

Suzuki GSX-R600 Anniversary

Ik heb wat raars met Suzuki. Dat het qua uiterlijk mijn voorkeur niet heeft kan natuurlijk, maar evengoed kan ik ze net zo gauw wel mooi vinden, als ik er even anders tegenaan kijk. Persoonlijk vind ik namelijk dat deze Anniversary kleurstelling weliswaar fantastisch is en ook zeker een goede zet van Suzuki, maar het maakt de motor optisch wel 'hoog'. Kijk maar eens van voor af, dankzij de kleurstelling en striping lijkt het een keer niet de breedte (R6 en CBR) of de lengte (ZX6) in te gaan maar juist de hoogte. Puur optisch bedrog, want elke andere GSX-R ziet er wel degelijk iets meer breed georiënteerd en beter geproportioneerd uit. Verder heeft Suzuki een paar typische eigenaardigheden, zoals bijvoorbeeld de manier wSuzuki GSX-R600 Anniversaryaarop de kuip aansluit aan het frame. Daar zit een rechte hoek in die ik heel subjectief niet mooi vind, en ik weet uit ervaring dat hele oude GSX-R'en dat ook hadden. Misschien is het een knipoog, ikzelf had dan liever gewacht op een volgende versie (inmiddels heb ik voorkennis) of juist een oudere, maar het kan zijn nadeel hebben bij merkkeus. Wel heel erg veel beter is de loop van het blok. Ik heb ooit een Hayabusa 'typisch Suzuki' genoemd omdat die ergens in het toerenbereik een zelfde tril had als een Bandit 600 van een poos daarvoor, en de Bandit 650 begin dit jaar eender in vergelijk met die Hayabusa. Daar is bij deze niks van terug te vinden, het blokje loopt net zo mooi als de overige drie. Wat trouwens bij alle vier deze motoren typisch is, is de gewenning aan het toerenbereik. Tijdens de fotosessie voor de GSX-R 'Yoshi' begin dit jaar heb ik ook een stuk hierop kunnen rijden en toegegeven, het vroor en was dus onmogelijk het potentieel aan te spreken, maar ik zat me hardop af te vragen waar of wanneer iemand ooit het volledige toerenbereik zou kunnen benutten. Een paar dagen Frankrijk en een circuitdag later is dat al reeds héél wat eenvoudiger. Ben je eenmaal gewend aan de vermogenskromme, dan kom je liefst niet eens meer onder de 10.000 toeren...

Suzuki GSX-R600 Anniversary

Klik hier voor de eerdere test