Zoeken

Test: De '600cc' Supersports

Recensie

31 oktober 2005
Inhoudsopgave
Test: De '600cc' Supersports
Conclusie
Sfeerverhaal
Recensie
Monoloog
Subjectief
De mooiste...
Interview
Recensie (deel twee)
Honda CBR600RR
Yamaha YZF-R6
Suzuki GSX-R600
Kawasaki ZX-6R
Vermogensbank
Technische gegevens

Japans Supersport vergelijk
Kennen we de tune van de Monkees nog? "here we come..."

Als het op vering aankomt zijn er weldegelijk verschillen te ontdekken. Misschien is dit zelfs het belangrijkste criterium...als het op verschillen aankomt. En toch...van tevoren wéét je namelijk al wat je verwachten kan. De Kawa zal racy hard zijn, de Honda zal zeer gebruiksvriendelijk zijn en de andere twee idem. Gokje...de Yamaha luxe en de Suzuki ehm..in de juiste richting. En wat schept onze verbazing? Schokkend weinig. Het is namelijk precies zo. De Yamaha was echter zodanig 'lief' afgeveerd dat dit de nodige klachten opleverde op het circuit en de Kawasaki juist weer zo hard dat dat op zijn minst opmerkingen ontlokte op straat. Zo komen we bij de volgende discipline, te weten de RecensieKawasaki ZX-6R 636 Bij een verhaal als dit is een onzichtbare verteller nogal lastig. Je zult toch je ervaringen (je eigen ervaringen) aan de man moeten brengen... en liefst ook een verklaring erbij. Als een motor gaat slingeren, dan dien je te weten hoe dat komt. Als hij stuitert, zelfde verhaal. Heel toevallig is de Kawa daar een fantastisch voorbeeld van, want die doet beide. Is dat slecht? Niet als je weet waar het vandaan komt. En route richting het zonnige zuiden waren vier dappere strijders onderweg met vier supersportjes. Om elk zoveel mogelijk indrukken op te doen van elke motor was van tevoren reeds afgesproken dat bij elke stop gewisseld diende te worden, en zo geschiedde. Wat ook afgesproken was, was dat eventuele bagage die morgen in een busje gemikt zou worden, zodat daar geen last van ondervonden kon worden tijdens de rit en zo geschiedde... niet helemaal. Twee onverlaten konden evengoed geen afstand doen van hun tanktas. Om het nog leuker te maken zijn twee van de vier deelnemende motoren uitgerust met kunststof tanks (of een deel), wat de verdeling nog verder bemoeilijkt. En natuurlijk gebeurt het dan dat ondergetekende zich juist op dat leuke, maar net even een tikje hobbelige weggetje op de ZX-6 bevindt. Mét dus een magnetische tanktas die van geen kant houvast vindt op het kunststof voorste deel van de tank. In plaats van op interessant tempo achter de anderen aan te rijden was het dus vooral zaak de tas, die van het geboden wegoppervlak spontane dansneigingen kreeg, niet te verliezen. Oftewel kort gezegd: de Kawa is nogal straf afgeveerd. Van de vier met voorsprong het hardst, en dus meest circuitgericht. Dat is dan ook de hele insteek van de groene Japanner. Alles straalt uit dat je met een circuitfiets onderweg bent, meer dan een op weggebruik afgestelde motor, zoals met voorsprong de Yamaha.

Verbruik

 Verbruik 
 Kawasaki ZX-6 R  
 Yamaha YZF-R6 
 Honda CBR 600 RR 
 Suzuki GSX-R 600 
 Hoogst   8.84   10.38   9.92   9.21 
 Laagst   20.44   18.25   18.91   19.98 
 Gemiddeld   15.59   14.07   13.06   15.01 
Uit een verbruikstabel valt ook aardig wat op te maken. Zo valt ineens op dat de Kawasaki zowel het hoogste als het laagste verbruik van de vier voor zijn rekening neemt, gevolgd door de Suzuki, en daar tegenover de Yamaha het kleinste verschil in extremen toont. Heel toevallig zijn de Kawasaki en Suzuki als beste twee uit de test gekomen en de Yamaha als laatste. Het valt dus te beredeneren dat deze uitkomsten met elkaar in verband staan. Waarschijnlijk had het verbruik van de Yamaha op het circuit (de reden van het hoge verbruik) hoger uit kunnen komen als de motor harder rondgestuurd kon worden. De zuinige verbruikscijfers zijn uiteraard gehaald op de openbare (snel-)weg en geven een iets realistischer beeld. Dan valt dus ineens op dat de Kawasaki er qua injectie het best voor staat, die spreekt de voorraad daadwerkelijk alleen aan als het echt nodig is. Wat dat betreft, en dus bij gemiddeld dagelijks gebruik, staat de Honda er toch stukken minder gezond voor dan de "groene" Kawasaki..