Zoeken

Test: De '600cc' Supersports

Kawasaki ZX-6R

31 oktober 2005
Inhoudsopgave
Test: De '600cc' Supersports
Conclusie
Sfeerverhaal
Recensie
Monoloog
Subjectief
De mooiste...
Interview
Recensie (deel twee)
Honda CBR600RR
Yamaha YZF-R6
Suzuki GSX-R600
Kawasaki ZX-6R
Vermogensbank
Technische gegevens

Kawasaki ZX-6R 636

Kawasaki ZX-6R 636

Stap op de ZX-6R en laat je verrassen. Niet zozeer door de fysieke afmetingen, want die liggen dicht bij die van de concurrentie, maar Kawasaki doet het allemaal nèt even anders. Mijn eigen ervaringen met voorgaande modellen ZX6 zijn zonder uitzondering doorspekt met diepe indrukken. Ook al was iemand zo vriendelijk geweest de koppeling van die eerste dusdanig te mollen dat telkens als het toerental boven een bepaalde waarde (en daarmee het vermogen) kwam het ding ontiegelijk begon door te slippen, maakte de motor een enorme indruk. Wat ik me kan herinneren is dat de motor erg groot en ook degelijk aanvoelde...Groot als in ruim, laat ik zeggen eh...ja hoe omschrijf je dit eigenlijk Een volgende ontmoeting was de motor reeds uitgegroeid tot 636 cc en groen...erg groen. BKawasaki ZX-6R 636ehalve een ongeëvenaarde sensatie van het blok staat me de kleur nog het meest bij...ik snap het niet. Wat is er nou aan die kleur dat het zo bijzonder maakt? Het is net geen fluokleur, maar wel zodanig groen dat je zou zweren van wel. Volgens velen was de introductie van de 2005 ZX-6R een teleurstelling en had Kawasaki er beter aan gedaan het hoekige en baanbrekende ontwerp van de 2003 ZX aan te houden, echter Kawasaki was een andere mening toebedeeld en heeft de motor aan een grondige stroomlijnbeurt onderworpen, met dit vloeiende uiterlijk als resultaat. Meer nog dan de anderen heeft de Kawa een langgerekt 'gevoel'. Altijd moeilijk te omschrijven, maar zelfs zaken als de positie van de spiegels op de kuip hebben daar invloed op. Maar ook het feit dat die kuip, of meer het ruitje, zo onwijs laag is werkt hieraan mee. Van de vier is het ruitje van de Kawa wel het laagst, zodanig zelfs dat je rechtop zittend de tellers enkel dóór het ruitje heen ziet. Maar ja; Kawasaki gaat er wel prat op dat ze de ZX-6 aërodynamisch een ongelooflijke update heeft gegeven ten opzichte van het oude model, en daar valt dan ook het ruitje onder Nou vraag ik me af; was die ruit dan zoveel hoger bij het vorige model? Die aërodynamische drive vind je ook in de rest van de motor terug, het is bijvoorbeeld ook (volgens Kawa dan) de reden dat de uitlaat nu in het kontje steekt. Enerzijds is dat ook helemaal waar natuurlijk, maar het lijkt ergens op...Het lijkt er zelfs op alsof de uitlaatdempers van de Kawa en de CBR (ja die) bij dezelfde leverancier vandaan komen, maar dat mag je niet zeggen natuurlijk... Hoe dan ook, ik persoonlijk vind het wel een goed idee om de uitlaat weg te werken in het kontje. Is gewoon weer een uitstekend onderdeel minder.

Kawasaki ZX-6R 636

Klik hier voor de vorige test van de ZX-6R.