Zoeken

Test: De '600cc' Supersports

Honda CBR600RR

31 oktober 2005
Inhoudsopgave
Test: De '600cc' Supersports
Conclusie
Sfeerverhaal
Recensie
Monoloog
Subjectief
De mooiste...
Interview
Recensie (deel twee)
Honda CBR600RR
Yamaha YZF-R6
Suzuki GSX-R600
Kawasaki ZX-6R
Vermogensbank
Technische gegevens

Honda CBR600RR

Honda CBR600RR

Ook al was mijn ervaring met CBR's beperkt tot wat we achteraf heel kort de 'pre-RR generatie' kunnen noemen, had ik er uiteraard meer dan mijn portie informatie over ingewonnen, het zij aan literatuur, hetzij aan ervaringen, en niet in de laatste plaats van collega Ed die deze zelfde machine eind vorig jaar bij de introductie mocht beproeven en daar zeer lovend over terugkwam. Nou is lof van een introductie natuurlijk niet geheel vrij van kleur, dus of die lof stand zou houden bij dit vergelijk was direct de vraag. Tel daarbij het simpele feit dat het in deze om een Honda gaat en derhalve per definitie de meeste reacties zullen neigen naar de positieve kant. Maar dan komt mijn eigen kleine vooroordeeltje de hoek om kijken; ik rijd privé al jaren Honda namelijk en behalve dat ik dus van wanten weet heb ik me al die jaren ook hartstochtelijk proberen bewijzen als 'geen Honda-fan omdat er HHonda CBR600RRonda op staat'. Ik grijp dus graag alles aan als ik daarmee een andere 'mededinger' zou kunnen laten winnen... Maar goed, de tijd staat niet stil en ook de marktleider heeft zijn huiswerk gedaan. Wat je ook krijgt als je een inmiddels iets verouderd model rijdt namelijk, is een wensenlijstje met daarop zaken die je graag anders zou zien aan je eigen motor, zodanig dat die helemaal vlekkeloos up tot date is met het modernste spul. En wat schetste mijn verbazing toen ik op de CBR neerzakte... 'Oooooohhh...' Zó kon het dus óók. En dat was nog slechts de zitpositie. Desondanks was die wel van dusdanig kaliber dat ik even moeite had mijn coole houding te hervinden. Precies zoals ik die onderbewust voor mijn eigen motortje gewenst had; zitje een stuk omhoog, ongeveer gelijk aan de clipons, die dan ook nét even dat kleine beetje verder af stonden, voetsteunen op precies de juiste plaats, helemaal af. En daarbij nog wel even ietsje meer por dan waar ik net vanaf kwam. Hoe zou dat nog mis kunnen gaan met de rest ernaast? Of zou ik stiekem toch een Honda-tik van de molen gekregen hebben? Gaan we het iets rationeler bekijken dan is het namelijk wel een onwijs klein machientje, en dat moet je toch maar liggen. Kwam ikzelf toevallig net van een nóg kleinere fiets af, ben daarnaast niet overdreven groot en heb een voorkeur voor klein omdat dat nu eenmaal fijn hanteerbaar is, argumentatie daartegen is evengoed geldig, als bijvoorbeeld beweegruimte en comfort. Hoe relatief dat laatste bij een 600cc SS ook moge zijn, je kan ten eerste een flink stuk groter voor het echt té wordt (vraag maar eens aan Aprilia, die dingen gaan er ook niet minder hard een hoek mee om) en het leven wordt wel een stukje aangenamer als je ook eens weg zou kunnen duiken achter een ruit. Om maar iets te noemen.

Honda CBR600RR

Hier vindt u het verslag van de introductie van de CBR