Zoeken

Introductie: Honda CBR1000RR Fireblade

3: Step three: sharp as a knife

10 december 2005
Inhoudsopgave
Introductie: Honda CBR1000RR Fireblade
2: Step two: evolution
3: Step three: sharp as a knife
4: step 4: the next level
5: step 5: fop floor
6: Conclusie
7: Technische gegevens

Honda CBR1000RR Fireblade

Naast acceleratie werden ook de stuureigenschappen van de Blade flink onder handen genomen. Het vuurmesje, dat in de loop der jaren steeds botter was geworden, moest weer vlijm- en vlijmscherp worden. Scherper en directer sturen waren dan ook kenwoorden voor de heren engineers bij Honda. Ook hier werden - net als bij het motorblok - slechts marginale verschillen Honda CBR1000RR Firebladedoorgevoerd. Het frame - dat is afgeleid van de RCV211 fabrieksracer - bleef voor de 2006 versie ongewijzigd. Enkel de geometrie van de fiets werd minimaal gewijzigd. Zoals gezegd moest de Fireblade weer scherp en lichtvoetig gaan sturen en omdat de fiets in hoofdlijnen hetzelfde moest blijven, beperkten de heren engineers zich dan ook tot minimale aanpassingen in de geometrie. Om te beginnen aan de voorzijde waar de voorvork op zich niet werd gewijzigd, maar wel de positionering hiervan. De balhoofdshoek nam 1/4° af (van 23°45" naar nu 23°30") en de naloop werd verkleind van 102 naar nu 100mm. In z"n totaliteit nam de wielbasis met 10mm af naar nu 1400mm, wat werd gerealiseerd door enerzijds het stijler zetten van de voorvork en anderzijds door het met 5mm inkorten van de achterbrug. Wat toch wel opmerkelijk is, aangezien juist voor een betere drivability achtervorken de laatste jaren juist worden verlengd.

Geslepen messen
Dat de motor duidelijk aan wendbaarheid heeft gewonnen is al snel duidelijk als we de motor voor de eerste van vijf sessies over de baan jagen. De motor laat zich opmerkelijk lichtvoetig over het circuit sturen, voor je gevoel lijkt de Blade geen drie maar wel tien kilo lichter geworden. Het meer centraliseren van het gewicht om het zwaartepunt zal aan dat gevoel ook vast en zeker bijgedragen hebben. De motor is enorm soepel, maar mist nog steeds het bullige karakter bij lage toeren waar nog steeds de GSX-R patent op lijkt te hebben. Sterker nog, voor mijn gevoel heeft de blade in het middengebied zelfs aan kracht ingeboet, maar daarover later meer.

Honda CBR1000RR Fireblade

Het circuit van Qatar is een erg moeilijke, maar ook een erg leuke baan met veel technische bochtencombinaties die veel van motor en rijder vragen. Lange doordraaiers, snelle bochtencombinaties en ook scherpe hairpins. Het enige probleem is dat alle bochten op elkaar lijken en omdat de baan midden in de woestijn is aangelegd heb je als rijder 0,0 referentie met je omgeving, waardoor in eerste instantie alle bochten op elkaar lijken. Hetgeen vooral in de eerste sessies van de dag betekende dat er regelmatig in de bocht correcties moesten worden uitgevoerd, die op hun beurt meteen duidelijk maakten dat de Fireblade nog steeds niet verschoond is van het langgeplaagde aan/uit effect op de injectie. Ondanks de aandacht die bij deze 2006 versie van de Fireblade is besteed Honda CBR1000RR Firebladeaan de mapping van het injectiesysteem, waarbij juist die dosering van het gas erg onder de loep is genomen, is de motor nog steeds erg gevoelig op het gas. Heb je je koers bepaald en weet je precies wat te doen dan is er geen vuiltje aan de lucht, maar zodra je twijfelt of moet corrigeren dan speelt het aan/uit effect van de injectie de Fireblade op. Dit en de erg zachte standaardsetting (zoals de fiets af fabriek wordt afgesteld en dus ook in de winkel te koop zal staan) maakt dat je je handen vol hebt zodra je de Blade in bochten wilt corrigeren. Naarmate de dag vorderde - en de vering steeds meer richting circuit werd afgesteld - werd het probleem steeds minder en ging de Blade steeds scherper sturen (en beter zijn lijn vasthouden), maar dat de motor nog steeds gevoelig is op z"n injectie is wel duidelijk.

Dat de Blade nog steeds een gebrek aan grondspeling heeft was ook iets waar we al snel achter zouden komen. Niet dat we motorisch iets aan de grond hebben gereden (daarvoor waren de slijtbouten al uit de voetsteunen gehaald), maar leveranciers van titanium toesliders zullen tevreden zijn met deze Fireblade. Meer dan eens schuurden mijn toesliders dan ook over het asfalt. In de eerste sessies dankzij de zachte vering, die maakt dat de motor onder belasting lager op z"n poten staat en dus automatisch minder grondspeling heeft. In de laatste sessies vanwege de toegenomen kennis van het circuit, het toegenomen vertrouwen en dientengevolge de toegenomen bochtensnelheid.