Zoeken

Test: Suzuki DR-Z400S

Gemak dient de mens

1 december 2004
Inhoudsopgave
Test: Suzuki DR-Z400S
Geen asfaltridder
Doordacht ontwerp
Gemak dient de mens
Conclusie
Nakaarten
Technische specificaties

Suzuki DR-Z400S 2004
De A27 afrijden - je neemt netjes de afslag, of... de kortste weg

Niet alles is ruw aan deze Suzuki. De afstand van de achteras (en dus het achtertandwiel) t.o.v. het voortandwiel is met een fraai draai-en-klik systeem eenvoudig in te stellen. Eén van de redenen waarom er bij dit soort motoren gemaakt van dit simpele stelsysteem is dat er bij de traditionele kettingspanners zand tussen de stelboutjes en achterbrug gaat zitten. Dit wSuzuki DR-Z400S 2004
Suzuki DR-Z400S 2004 Suzuki DR-Z400S 2004
erkt sneller en simpeler; onder andere Honda gebruikte het al op de oude XR600R.

Koelte
Om het motorische deel koelte toe te wuiven beschikt de DR-Z400S niet alleen over grote "luchthappers" aan de voorzijde, maar ook over kunststof lamellen die vlak voor de radiateur zijn geplaatst. Naast een nog betere airflow beschermen ze de radiateur tegen opspattende steentjes. Een thermostaat houdt de temperatuur nauwlettend in de gaten en zal middels een fan in geval van nood voor geforceerde koeling zorgen. Tijdens de testperiode kwam er geen geforceerde koeling aan te pas, maar op een zomerse dag bij het spelen in de modder zou het ons niet verbazen als het systeem overuren moet maken.

Alles instelbaar
Verder is alles zo"n beetje naar wens in te stellen en dat geldt ook voor de vering voor en achter. Voor beschikt de DR-Z over een telescopische voorvork, schroefveren, oliegevulde schokdempers met instelbare in- en uitgaande demping. Achter doet een oliegevulde monoshock het werk, waarbij de veervoorspanning en de in- en uitgaande demping volledig instelbaar zijn.

Het resultaat telt
Hoe fraai de specs er op papier ook uit mogen zien, het is het resultaat dat telt. Zolang we de beperkingen van het model in het achterhoofd houden kunnen we alleen maar beamen wat de importeur heeft beweerd: een ideale motorfiets voor stad en (onverhard) land. Ideaal voor spelen, knallen, springen, driften en maling hebben aan drempels!