Zoeken

Test: Suzuki DR-Z400S

Geen asfaltridder

1 december 2004
Inhoudsopgave
Test: Suzuki DR-Z400S
Geen asfaltridder
Doordacht ontwerp
Gemak dient de mens
Conclusie
Nakaarten
Technische specificaties

Suzuki DR-Z400S 2004
Bospaden, een ideaal speelterrein

Ritten van en naar de importeur spelen zich (onvermijdelijk) hoofdzakelijk op de snelweg af. Het goede nieuws: het 398 cc metende blok van de DR-400S is voldoende potent om er verantwoord de snelweg mee op te kunnen. Terwijl de resten van een tropische orkaan over ons land trokken, klokten we een topsnelheid van 159 (teller)kilometers per uur. WSuzuki DR-Z400S 2004
Overzichtelijke en uitgebreide tellerpartij
Suzuki DR-Z400S 2004
indje in de rug wel te verstaan. Tegen de wind in stokte de teller op 134 kilometer per uur. Ruim voldoende.

Het slechte nieuws: de windbescherming staat natuurlijk vrijwel gelijk aan nul. Bij snelheden van circa 120 km/uur, gecombineerd met een flink portie zijwind, begint het stuur van de motorfiets zodanig te zwabberen dat het groeten van een mede-motorrijder gezien moet worden als een slecht plan.Ook de actieradius houdt niet over: met een volle tank kwamen we precies 125 kilometer uit de voeten voordat we op de vluchtstrook belandden. Na opnieuw aftanken konden we meteen uitrekenen dat circa drie van de tien liter als reserve kan worden aangemerkt, toevallig een ontbrekend gegeven in de officiële specs.

Geen drempelvrees
In de stad echter is deze Suzuki heer en meester en in het door drempels vergeven Almere liet de DR-Z zien wat hij waard was. We begonnen voorzichtig met circa 60 km/uur en voerden de snelheid stapsgewijs op. Het bleek allemaal niets uit te maken; ook bij een snelheid van circa 120 km/u, die het predikaat "dik en vet je rijbewijs kwijt" verdient, werd elke drempel moeiteloos genomen. Persoonlijk kon ik er geen genoeg van krijgen! "O heren wegbeheerders, geef me meer drempels, korter op elkaar, hoger!" gonsde het door mijn met adrenaline volgepompte hoofd. Pas toen er een (ongezond) portie belangstelling van middelvinger-opstekende bewoners kwam, maakte ik me uit de voeten. Shit.

Wie een kuil graaft ...
voor de DR-Z400S is mijn beste vriend. Eén van de hopeloos slecht onderhouden wegen hier in de buurt blijkt een speelterrein bij uitstek te zijn voor deze dual purpose machine. Ook op het aangrenzende bospad, vol met kuilen, rotzooi en berucht bij automobilisten, gedraagt de DR-Z zich alsof er met de ondergrond niets aan de hand is. Voor de zandbak echter is deze motorfiets een maatje te klein: de bandenkeus wreekt zich onmiddelijk.

Suzuki DR-Z400S 2004