Zoeken

Test: Big Bikes 2004

Supersize meals

28 oktober 2004
Inhoudsopgave
Test: Big Bikes 2004
Big impressions
Honda CB1300
Suzuki GSX1400
Yamaha XJR1300
Rij-indruk CB1300
Rij-indruk GSX1400
Rij-indruk XJR1300
Het oordeel
De top 3 van...
Conclusie
Technische specificaties

big Nakeds

Simpelweg motoren
Nog niet zo heel lang geleden was een motorfiets gewoon een motorfiets en dat was dat. Had je een Japanse viercilinder met een cilinderinhoud van tenminste 750cc onder je kont, dan mocht je gezien worden. De kreet 'een zware is je ware' was toen al van toepassing op 750cc machines. Voor de echte cc-junkies was 750cc toen al niet genoeg, zij verplaatsen zich bij voorkeur per Kawasaki Z1000 of nog cooler, per Honda CBX1000 zes-cilinder. Echte mannen, echte motoren. Technische geavanceerde zaken zoals upside-down voorvorken, injectiesytemen en radiale remmen waren er toen nog niet en als je je motor wou voorzien van racy kuipwerk, dan moest je daarvoor de aftermarket-leveranciers gaan bezoeken. Motoren waren simpelweg motoren.

Onderscheiden
Heden ten dage ziet de motorwereld er anders uit. We willen ons onderscheiden van de rest, keuzes moeten we hebben. Choppers, cruisers, nakeds, supersports, offroads en allroads, voor ieder wat wils. De belangrijkste doelgroep van de motorfabrikanten is overduidelijk de supersport rijder. Ieder jaar zien we weer nieuwe supersports op de markt verschijnen, dBig Nakedse één nog sterker en sneller dan de andere. We worden overspoeld met technische hoogstandjes en bakken pk's vliegen ons om de oren. Er lijkt bijna geen plaats meer te zijn voor simpele motoren. Gewone rechttoe-rechtaan fietsen die hun motorblok nog laten zien, een recht stuur hebben en die nog steeds een duidelijke afstammeling zijn van hun roemruchte voorvaderen.

Zijn ze er nog?
Echte motoren, zijn ze er nog? Is de kreet "een zware is de ware" nog steeds toepasbaar? Het antwoordt is: ja! Ze zijn nooit weggeweest en anno 2004 heeft zowat iedere fabrikant nog een echte zware in haar programma. De big bikes zijn er nog steeds en ze zijn bigger dan ooit. Het oude concept is nog steeds toepasbaar en waar vroeger iedere echte kerel op zo'n zware jongen rondscheurde is de big bike-klasse van vandaag voorbehouden aan de liefhebber. Mannen die van retro houden, mannen die twintig jaar geleden toen ze nog een klein mannetje waren al droomden van zo'n echte en die nu die droom kunnen verwezenlijken. Mannen die gespierde motoren willen zien, zonder al te veel plastic en zonder op een kilo meer of minder te kijken. Andere inhoud, dezelfde verpakking, dat is waar het om gaat in de hedendaagse big bike-scene. Moderne techniek in een retrojasje, bakken vol koppel en bruikbaar vermogen, gecombineerd met een vette dosis uitstraling.

Nostalgie Noem ze hoe je wilt, big bikes, retro bikes of muscle bikes. Groter dan groot, zwaarder dan zwaar en sterker dan sterk. Giet bij dat alles een flinke scheut nostalgie plus motorfietsgeschiedenis en je hebt het recept voor een echte 'zware is de ware' te pakken. Het recept voor iedere big bike producerende fabrikant is ongeveer hetzelfde. Voor de ingrediënten lijken allen terug te grijpen naar hun roemruchte producten uit het verleden, maar dan gecombineerd met moderne techniek. Echter, net als vroeger zijn er nog steeds duidelijke verschillen in het eindproduct, die uiteraard aan het licht moeten worden gebracht.

Triple vergelijkingstest
Motorfreaks ging op zoek naar die verschillen in een rechtstreeks duel tussen drie van de zware jongens. Een triple vergelijkingstest waarin we de ring in gingen voor een stevige stoeipartij met drie echte motoren.

Big Nakeds
Even voorstellen: de Suzuki GSX1400, de Honda CB1300 en de Yamaha XJR1300

Tekst: Stefan Meijer, Edwin Loos
Fotografie: Ed Smits, Hans van Rijsse