Zoeken

Test: Big Bikes 2004

Rij-indruk GSX1400

28 oktober 2004
Inhoudsopgave
Test: Big Bikes 2004
Big impressions
Honda CB1300
Suzuki GSX1400
Yamaha XJR1300
Rij-indruk CB1300
Rij-indruk GSX1400
Rij-indruk XJR1300
Het oordeel
De top 3 van...
Conclusie
Technische specificaties

Javaanse Jongens
Het eerste wat opvalt aan de Suzuki GSX1400 is dat je met een grote machine te maken hebt. Net zoals bij de CB1300 is de tank fors, het stuur breed en zoals het bij een naakte motorfiets hoort, geen kuip. Het kontje heeft wel een redelijk modern uiterlijk die licht neigt naar de kontjes van de GSX-R serie. Met de ouderwets ogende tellerpartij en dubbele uitlaten blijft het een echte, voor mannen met Javaanse Jongens ¾ in hun leren motorjas.

Soepel Bij een big muscle bike verwacht je souplesse en deze grote jongen heeft dat. Het 1402 cc metende blok van de GSX1400 loopt vanaf het starten van de motor soepel. Met 126 Nm heeft de GSX1400 heel wat koppel in huis. Toch zijn deze cijfers niet voldoende om, net zoals bij de Honda CB1300, in de hoogste versnelling zonder ook maar iets te doen weg te rijden. Het is wel mogelijk, maar het gaat met iets meer protest.

Zes tegen vijf Dat het enorme koppel ook voor de nodige spierkracht zorgt zal duidelijk zijn, maar de GSX1400 had het moeilijk met de concurrentie. Bij een stoplichtsprintje zijn de verschillen klein, maar bij accelereren vanuit een kruissnelheid van circa 100 km/uur wint de CB1300 het met gemak. Het feit dat de GSX1400 zes versnellingen heeft tegenover de vijf van de concurrenten in deze test, zal daar vermoedelijk ook aan hbben bijgedragen. Bij één of twee versnellingen terugschakelen krijgt de concurrentie het al een stuk moeilijker, maar dan is eerlijk vergelijken niet meer mogelijk. Door ons werd de zesde versnelling dan ook als enigszins overbodig gezien. Er is niks mis met de zesde versnelling, maar als er maar vijf waren geweest zouden we de zesde niet hebben gemist. Je zou wel verwachten dat deze extra versnelling garant staat voor een lager brandstofverbruik, maar dat valt tegen. Net zoals de CB1300 mag je blij zijn als de 1:14 wordt gehaald, zelfs met relatief rustig rijden bleef het verbruik steken op 13,8 kilometer op 1 liter.

Suzuki GSX1400 2004

Injectie Vaak valt er wel iets op te merken over injectiesystemen en ook nu doen we dat. Deze injectie werkt zoals het hoort te werken, zelfs zo goed dat we soms dachten dat we nog met ouderwetse carburateurs te maken hadden. Zelfs de meest kritische rijder kon geen aan/uit-effect waarnemen die het vermelden waard was. Kortom: klasse en een voorbeeld voor andere injectiesystemen.

Remmen De GSX1400 maakt gebruikt van remmen die op sportmotoren van Suzuki al eerder zijn gebruikt, zoals bij de GSX-R1000. De zeszuiger remtangen van Tokico werken goed op de 332 mm remschijven. De vertraging van de 228 kilogram wegende GSX1400 is gewoon prima. De remmen zijn goed doseerbeer en geven een goede feedback. Hetzelfde geldt voor de achterrem.

Stuureigenschappen
Het enorme koppel en soepele blok staat garant voor weinig schakelen en je verwacht dan ook dat je er lekker de bocht mee doorkomt. Je wilt bijblijven in de hele bocht en niet dat je alles goed moet maken als je de bocht uitkomt. Met een balhoofdhoek van 26 graden en een wielbasis van 1520 mm verwachtten we niet met een bochtenvreter te maken te hebben. Gelukkig zeggen cijfertjes maar weinig en stuurt de GSX1400 verrassend scherp. Tenminste, als je de snelheid erin houdt. Bij lagere snelheden heeft deze Soes een neiging om in de bocht te vallen. Je blijft in dat geval constant (bij)sturen. Bij correcties in de bocht, door bijvoorbeeld even van het gas te gaan of de GSX1400 rechtop te zetten, wordt de voorkant wat onrustig. DBrandstofverbruik Suzuki GSX1400
Hoogst gemeten: 1:12
Laagst gemeten: 1:15,5
Gemiddeld: 1:13,8
it zijn natuurlijk acties die normaal gesproken onder de noemer "not done" vallen, maar als de voetsteunen over de grond schrapen wil het automatisme het wel eens winnen van je verstand.

Schrapen
Met de voetsteunen of de slijtbouten schrapend over het asfalt gaan in de bocht geeft een extra dimensie aan het bochtenwerk. Menig sportrijder moet moeite doen om het voor elkaar te krijgen, maar op big bikes gaat het gemakkelijk. Bij alle drie de motoren in deze test konden we dan ook regelmatig deze schraapgeluiden horen. Bij de GSX1400 ging het zelfs iets te makkelijk; de Suzuki beschikt dan ook over de minste grondspeling van het geteste drietal. Zolang het schrapen beperkt blijft tot de slijtbouten, oké, maar het wordt anders als ook andere onderdelen gaan meedoen aan het schraapfeest en onbedoeld het drooggewicht van de motor verlaagd wordt. Van die 228 kg een paar grammetjes wegwerken is op zich geen probleem, maar het is uiteraard niet de essentie van sportief bochtenwerk.

Suzuki GSX1400 2004

Nattigheid
Op een nat wegdek zal schrapen niet zo snel aan de orde zijn. Onze GSX1400 stond op Bridgestone banden. Bij droog weer perfect, maar tijdens bochtenwerk op nat wegdek nam het vertrouwen soms aardig af. De grip in de bochten was meer dan eens ver te zoeken. Plakstrepen, richels en witte strepen zijn duidelijk voelbaar en een wheelspin in de vierde versnelling is iets waar je niet vreemd van op moet kijken.

Op reis Ondanks de volle rijwind is op pad gaan met de GSX1400 geen straf. Het zitcomfort is prettig en mede door de rechte zit en breed zadel is ook een langere rit goed vol te houden. Door de zithouding blijft er altijd goed zicht op wat er voor je gebeurt. De spiegels voldoen goed. Ze zijn niet super, maar zeker niet slecht. De volledig instelbare vering (voor en achter) zorgen voor een uiterst comfortabele rit. Naast zes bagagehaakje (drie aan elke kant) kan er onder het zadel ook het nodige worden weggewerkt. De ruimte is voldoende om meerdere spullen mee te nemen - meer dan op de gemiddelde motorfiets. Ook in dit opzicht mogen we hier spreken van een big bike.

Suzuki GSX1400 2004

Bad-ass

Groot, groter, groots. De uitstraling van de GSX1400 is zoals het bij een big bike hoort te zijn waarbij ook naar het verleden is gekeken, zoals naar de GS1000 en de GSX1100. Motorisch gezien is de GSX1400 een directe afstammeling van het oliegekoelde GSX-R1100 blok. Dit blok was alles behalve geciviliseerd en die eigenschap is ook terug te vinden in de GSX1400. Niet alleen het geluid is rauw, ook het karakter is rauw. Zonder dat de soepelheid en het smeuïge karakter worden aangetast, is er samen met de looks een uitstraling van "don't mess with me". De GSX1400 is dan ook een echte muscle-bike. De combinatie van uitstraling en karakter is volledig in harmonie. Tel daarbij de goede rijkwaliteiten bij op en het resultaat is deze heerlijke Suzuki "bad-ass".

  • Bad-ass motherfucker, injectie, bagagemogelijkheden
  • grondspeling, verbruik, zesde versnelling overbodig