Zoeken

Test: Big Bikes 2004

Rij-indruk CB1300

28 oktober 2004
Inhoudsopgave
Test: Big Bikes 2004
Big impressions
Honda CB1300
Suzuki GSX1400
Yamaha XJR1300
Rij-indruk CB1300
Rij-indruk GSX1400
Rij-indruk XJR1300
Het oordeel
De top 3 van...
Conclusie
Technische specificaties

Honda CB1300 2004

Zware Van Nelle
De Honda CB1300 verrast je vanaf het allereerste moment dat je er op plaats neemt. Wat istie groot! Big-bike, yes indeed! Een vette tank, een lekker breed stuur, een heerlijk ouderwetse klokkenpartij, wow! Een no-nonsense motor. Een motor zoals een echte motor hoort te zijn. Groot, imposant en naakt. Niks kuipengedoe, nee gewoon een ronde koplamp aan de voorzijde en dat is het. Windbescherming? Pfff, das voor softies. Dit is er één voor echte kerels, mannen met een pakje zware Van Nelle in de zwarte leren jas, motorrijders die een gevecht met de rijwind niet schuwen. Waar zijn ze gebleven, die helden?

Geciviliseerd
Een druk op de startknop van de CB1300 zorgt voor de tweede verrassing. De 1284cc metende krachtbron springt meteen aan en... wat loopt ie mooi! Ongelooflijk, het nog koude motorblok loopt direct mooi stationair. Als we dat stationair draaien in één woord zouden moeten samenvatten dan is het eerste woord dat in ons opkomt: geciviliseerd. Geciviliseerd is een term die wellicht slecht past bij het imago van een CB1300. Dit is toch een muscle-bike, zo'n ruwe klant, type ruwe bolster-blanke pit?

Honda CB1300 2004

Zonder gas te geven
Als je vanuit stilstand wilt wegrijden met een motorfiets doe je een aantal zaken. Je start de motor, trekt de koppelingshandle in, een beetje gas in de eerste versnelling, koppeling rustig oplaten komen en je bent op weg. Bij deze CB1300 kun je één fase in het lijstje gerust vergeten: gas geven. Kan en mag wel, maar hoeft niet. Daarmee komen we meteen aan bij het beste dat we aan deze CB1300 konden ontdekken: de soepelheid van het motorblok. Het motorblok is zo ontzettend soepel, smeuig en koppelrijk dat het op laten komen van de koppeling volstaat. Wij presteerden het zelfs om, in de hoogste versnelling, zonder de gashandle aan te raken vanuit stilstand weg te rijden en vervolgens traploos te accelereren naar de illegale kant van de snelheidlimieten. Ongeëvenaard en bijzonder indrukwekkend! WBrandstofverbruik Honda CB1300
Hoogst gemeten: 1:13,3
Laagst gemeten: 1:16,2
Gemiddeld: 1:14,7
e hebben in de loop der jaren zeer veel verschillende motoren onder de leren broek gehad en niet één daarvan kon tippen aan deze CB1300 qua soepelheid in de allerlaagste toerenregionen. Complimenten!

Injectie-perikelen
Iets minder complimenten gaan naar het injectiesysteem van de CB1300. Ga je er op letten (en dat doen wij uiteraard), dan zul je het injectiesysteem nu en dan betrappen op een foutje en is er een aan/uit-effect merkbaar. Niets verontrustend, maar het is aanwezig. Het effect wordt bij de CB1300 gelukkig grotendeels weggepoetst door het smeuige motorkarakter.

Lineair
Ga je het qua toerentallen wat hogerop zoeken, dan blijkt het koppelverloop en de vermogensafgifte erg lineair te zijn. Dat is een goede zaak, zo zien we dat graag. Schakelen doet de motor soepel - als je dat wilt. Als je het niet nodig vindt om te schakelen, dan doe je dat niet. Rijden op een minirotonde in de vierde versnelling zal de dikke CB een worst zijn.

Honda CB1300 2004

Stoplichtsprintje
Sta je dan een keer aan het stoplicht en komt er een supersport rijder op een modern 1000 cc kanon uitdagend naast je staan, dan moet er natuurlijk wel geschakeld worden. En als het licht dan op groen springt laat je de koppeling vallen en ga je er volle gaaaaaaaas vandoor alá Joe Bar... om even later het onderspit te delven. Tegen het hedendaagse zware supersportgeweld is de CB1300 niet opgewassen en dat hoeft ook niet; de CB1300 krachtbron heeft andere goede eigenschappen. Hard lopen doet de motor overigens wel, wij lieten de snelheidsmeter toch zo'n 240 kilometer per uur aantikken en dat is snel op een naked. Met de acceleratie is ook niks mis. Ga je er voor, dan ga je nog altijd loeihard van je plaats, maar dan wel op een typische uhhh, 'Honda-manier': erg gecontroleerd, erg voorspelbaar, erg 'rideable', maar met enig gebrek aan rijsensatie. Een van de leukste zaken bij een volgas acceleratie op een zware motor is het gevoel dat er ineens een pak vermogen vrij komt bij het stijgen van het toerental. Sommige motoren hebben in hun volgasacceleratie een soort van tweede trap, een powerpush. Deze CB1300 heeft dat niet. Of dat nu een gemis is of niet is een kwestie van smaak.

Honda CB1300 2004

Stuureigenschappen
Honda maakt al jaren geen slecht sturende motoren meer. Natuurlijk, ook tussen de hedendaagse Honda's zijn er verschillen in stuureigenschappen. Over de stuureigenschappen van de Honda CB1300 kunnen we kort zijn: gewoon goed. Je verwacht het eigenlijk niet als je de CB1300 bekijkt, maar ondanks het conventionele stalen wiegframe, de no-nonsense 43mm voorvork en de nodige kilo's die er meegezeuld moeten worden is Honda erin geslaagd om de CB1300 bijzonder goede stuureigenschappen mee te geven. Hard rijden is niet moeilijk, te allen tijden stuurt de motor goed en is er voldoende feedback naar de rijder toe. Je moet wel zeer stevig boenderen wil je in de buurt komen de limieten. Ook de rechtuitstabiliteit is zonder meer erg goed.

Honda CB1300 2004

Fireblade Dan de remmen. Aan de voorzijde van deze CB1300 vinden we dezelfde remijzers terug die al jarenlang gemonteerd werden op de Fireblade. Kwaliteit dus, prima doseerbaar, prima feedback en prima vertragend.

Bijna kritiekloos
Samenvattend: er niks mis is met een CB1300. Ben je een liefhebber van naked bikes en wil je een ware, dan zou je bij wijze van spreken na het lezen van het voorgaande stukje tekst al een proefritje kunnen overwegen. CB1300, smoelt goed, rijdt goed, stuurt goed, remt goed! Ondanks dat: wacht nog even met de proefrit, er komt nog meer goeds...

Kleine zaken
Ook kleine zaken krijgen onze aandacht, zoals de spiegels. Die krijgen een voldoende; het zicht naar achteren is zonder meer goed. Ook de zithouding en het comfort van de CB1300 krijgen een dikke plus. Door de rechtop-zithouding heb je een goed overzicht op wat er voor je gebeurt. Het zadel is van dusdanige klasse dat je rustig enkele uren kunt rijden zonder last te krijgen van een pijnlijk zitvlak, verkrampte benen of armspieren. Bij bepaalde toerentallen zijn er zeer lichte motorvibraties in de handvatten voelbaar, maar niks om je druk over te maken.

Details
Dan de kleine, toch belangrijke details, waaronder bagagehaakjes. Volstrekt onbelangrijk als je een uurtje gaat spelen met de CB1300, maar wel als je een langere rit voor de boeg hebt en gewoon bagage mee wilt nemen. Wees gerust: de CB1300 is voorzien van voldoende mogelijkheden om je bagage mee te nemen. Niet alleen vinden we zeer praktische bagagehaakjes op de motor, maar ook een opbergruimte onder het zadel waar je U tegen mag zeggen. Maarliefst 12.4 liter opbergruimte vind je daar en dat is ruimschoots genoeg om een lunchpakket, regenjas of slot netjes in op te bergen.

Honda CB1300 2004

1000 kilometer
Na ruim 1000 kilometer, variërend van toertempo tot scheurtempo en van snelweg tot stadsverkeer, kunnen we alles op een rijtje gaan zetten en vallen alle puzzelstukjes op hun plaats.

Maar toch...
Deze CB1300 is zonder meer een indrukwekkende motor. Indrukwekkend van uiterlijk, indrukwekkend qua krachtbron en tevens indrukwekkend qua prestaties en rijkwaliteiten. Een hele goede motorfiets! Honda is er in geslaagd een muscle-bike neer te zetten die retrolooks combineert met hedendaagse techniek. Het hele pakket klopt. Maar toch... Het is moeilijk te verwoorden en duidelijk te maken, maar er mist iets. Motorrijden heeft met gevoel te maken en je gevoel, in combinatie met het rijgenot en de rijsensatie van de betreffende motorfiets, maken de totale rijervaring. En net op dat punt lijkt deze CB1300 gevoelsmatig iets te missen. Een motorfiets, hoe goed en perfect ook, is tenslotte niet meer dan een machine, een instrument dat doet wat de rijder wilt. En de CB1300 is dat bijna perfecte instrument dat precies datgene doet wat de rijder wilt. Sommige motorfietsen bieden echter meer, gevoelsmatig dan. Sommige motorfietsen zijn in staat om rijder en machine tot één pakket te laten samensmelten. Rijder en motor voelen elkaar dan aan en dat soort motoren heeft iets extra's, namelijk karakter. Juist dat karakter is wat de CB1300 lijkt te missen. We zouden bijna zeggen: een gebrek aan ziel. Hoe goed de CB1300 ook is, hij leeft niet echt. Je bent de bestuurder van een partij emotieloze onderdelen die zijn samengesmeed tot een totaalpakket. Een zeer goed totaalpakket weliswaar, maar een wel een beetje bloedeloos. Wel eens op een CB500 gereden? De CB1300 voelt hetzelfde aan, maar dan in het kwadraat. Een voortreffelijke muscle-bike als de CB1300 verdient wellicht een betere vergelijking, maar toch...

  • ongekend soepel en smeuïg, rij- en stuureigenschappen, Joe-Bar gehalte
  • gemis aan karakter, geen middenbok, bediening resetknopje