Zoeken

Husqvarna SM450R

Pagina 5

4 december 2003
Inhoudsopgave
Husqvarna SM450R
Pagina 2
Pagina 3
Pagina 4
Pagina 5
Pagina 6
Pagina 7
Pagina 8

Rebel Yell

Husqvarna SM450RTerug naar de openbare weg, want dat is uiteindelijk toch waar 90% van de SM eigenaren hoofdzakelijk zullen rijden. De motor is zo verbluffend goed dat hij eigenlijk slecht is. Of om het anders uit de drukken, hij zal het slechte in je naar boven halen. Normaal rijden kan natuurlijk wel, maar als snel zal de Husky de Rebel (of Hooligan, net hoe je het wilt noemen) in je naar boven halen. Deze SuperMotard veegt de vloer aan met alle wetten en regels die in Den Haag zijn verzonnen om het hedendaagse verkeersbeeld zo rustig mogelijk te laten verlopen. Mede dankzij zijn soepele vering met lange veerwegen krijgt de term weghelft een heel andere dimensie. Zeker in de stad waar fietspaden en trottoirs al snel veranderen in extra rijstroken. Om maar niet te spreken over (mini) rotondes en verkeersdrempels. Met enige oefening zul je deze 450cc Supermotard driftend over elke rotonde sturen, eHusqvarna SM450Rn drempels... Hoezo drempels? Niets afremmen, zonder problemen kun je deze "knippen" met 80 km/u (of nog harder) nemen, waarbij het rijwielgedeelte absoluut geen krimp geeft. Hetgeen op zich al opmerkelijk genoeg is, want ondanks zijn lage gewicht (okay, het word vervelend maar mijn god, 125 kg!!!) is nog niet de kleinste instabiliteit te ontdekken. Daar gaat je theorie dat alles strakker en stijver moet worden. Zelfs op topsnelheid over slechte wegen rijdend geeft het rijwielgedeelte geen krimp.

Voor wat betreft de voorvork deed men een beroep op het Italiaanse Marzocchi, die hiervoor een 45mm UPSD voorvork ontwikkelde waarbij ingaande en uitgaande demping d.m.v. stelschroeven geregeld kan worden. Aan de achterzijde werd een volledig instelbare (in Italie geproduceerde) Sachs schokbreker van het 'Soft damp' type toegepast. Met een veerweg voor/achter van 250mm resp. 290mm is meteen verklaard waarom deze motor een drempelkiller is. Om het Italiaanse feest compleet te maken (per slot van rekening maakt Husqvarna sinds 1986 deel uit van het Cagiva concern) kon men qua remmen niet achter blijven en werd dan ook een beroep gedaan op Brembo. Iets wat naar mijn mening absoluut geen verkeerde keuze is, want remmen doet de SM450R als de beste. Een enkele ø 320mm remschijf met state of the art Brembo Goldline 4-zuiger remklauw, 16x16mm rempomp en kevlar remleidingen zorgt voor de nodige vertraging. De voorrem is erg progressief en geeft daarbij zoveel feedback en vertrouwen, dat het zelfs in de regen geen enkel probleem is om het achterwiel sky-high te remmen. (Zelfs met de standaard gemonteerde Dunlop Sportmax D206 banden, die onder deze herfstachtige weersomstandigheden niet de meest ideale banden zijn.)

Husqvarna SM450R

Om torderen van de voorvork (inherent aan een enkele remschijf configuratie) tijdens het remmen te voorkomen, heeft men een holle 25mm wielas toegepast die voor voldoende stijfheid zorgt. De ø 220mm remschijf achter met Brembo 2-zuiger remklauw mag in eerste instantie niets bijzonders lijken, maar vergeet niet dat deze SM450R + berijder nog altijd lichter is dan een gemiddeld rijklaar Pk kanon. Vanuit dat perspectief gezien is de achterrem zelfs fors te noemen, hetgeen we ook duidelijk konden merken. Niet onlogisch, want bij een SuperMotard zul je veel meer gebruik maken van de achterrem, alleen al om de motor driftend de bocht in te sturen. Want driften is toch wel het sleutelwoord van deze SuperMotard. Het was trouwens opvallend dat deze SM450R bij het natte en herfstachtige weer heel snel de neiging had om onder acceleratie (al dan niet vanuit de bocht) van achteren weg te breken. 's Zomers zal dat zeker een stuk minder zijn, maar nu was het alles behalve prettig. (Zeker als je hem al een keer op z'n zijkant hebt gelegd) Maar goed, dat zal vast en zeker ook gedeeltelijk tussen de oren hebben gezeten. Daarbij ben ik ervan overtuigd dat wanneer je dat trucje goed onder de knie hebt het juist steeds meer zal uitdagen. Niet voor niets zei ik eerder al dat deze motor de Rebel in je naar boven zal brengen. Of zoals Billy Idol het ooit zo mooi wist te bezingen: "In the midnight hour she cried - more more more. With a rebel yell she cried -more more more..."