Zoeken

Husqvarna SM450R

Pagina 3

4 december 2003
Inhoudsopgave
Husqvarna SM450R
Pagina 2
Pagina 3
Pagina 4
Pagina 5
Pagina 6
Pagina 7
Pagina 8

Vallen voor de Husky

Na te zijn gehersenspoeld met al deze technische blabla is natuurlijk dé hamvraag: "Hoe rijdt dit alles daadwerkelijk in de praktijk?" En om maar meteen met de deur in huis te vallen: "Rebels Goed! "Rebels? Ja Rebels, maar daar komen we later nog op terug. Husqvarna heeft met de SM450R een erg lichte en handelbare (de motor weegt rijklaar nog geen 125 kg!!!) motorfiets op de markt gezet waarmee je je na 100 meter reeds vertrouwd voelt. Tenminste, als het je lukt om weg te rijden, want de erg directe koppeling vraagt op z'nminst gewenning. Je zult dan ook niet de eerste zijn die, na stoer op de motor plaats te hebben genomen, de motor stuntelig laat afslaan met wegrijden. Je zit bij deze SuperMotard erg kort op het (brede) stuur. Niet alleen is dit inherent aan de layout van de motor, het is tevens een vereiste wil je het voorwiel de eerste 3 (drie!) versnellingen aan de grond houden.

Husqvarna SM450R

De motor is erg kort gegeard, waardoor je in no-time door de erg licht schakelende versnellingsbak heen bent. Voor je het weet zit je al in z'n 6e versnelling, waarbij de digitale (fiets) teller ongeveer 100 km/u aangeeft. En dat is dan meteen het grote nadeel van deze motor. Juist omwille van trekkracht en acceleratie is de motor dusdanig kort gegeard dat dit ten koste is gegaan van een (hoge) topsnelheid. Maar goed, topsnelheden zijn ook niet aan een SuperMotard besteed. Mocht je jezelf (en de motor) toch willen pijnigen dan zou ik zeggen, veel plezier op de snelweg. Voor mensen die de motor willen berijden waarvoor hij is bedoeld geld slechts één devies: "Weg van de snelweg".

Ondergetekende was dan ook zo verstandig om de Husky daar te rijden waar hij zich als een vis in het water voelt. Bochtige wegen dus. En met bochtig bedoel ik dus ook echt bochtig. Smalle dijkwegen zijn het ideale werkterrein van deze motor. De motor stuurt bijzonder licht en voelt daarbij zo vertrouwd, dHusqvarna SM450Rat je binnen no-time je eigen grenzen (en die van de motor) gaat opzoeken. Sterker nog, het is allemaal zo vertrouwd dat je totaal niet in de gaten hebt in natte, herfstachtige weersomstandigheden te rijden. Tenminste, zo verging het uw redacteur, totdat hij pijnlijk met de wet der zwaartekracht werd geconfronteerd.

Nat, herfstachtig weer blijft glad en verraderlijk, ook op een SuperMotard. Normaal gesproken zou zoiets "Einde oefening" betekenen, maar zoals Johan Cruijff ooit al zei: "Elk nadeel heb zo z'n voordeel". Zo ook in dit geval, want mede dankzij de snelle service van SuperMotard Specialist Paul Bon konden wij 2 uur later onze weg alweer vervolgen. Waarmee meteen is aangetoond dat a) de Husky erg sleutelvriendelijk is, b) de koffie bij Paul erg lekker is en c) een schuiver niet meteen een aanval doet op je banksaldo, want mede dankzij de relatief goedkope onderdeelprijzen werd de schade door Paul geschat op een schamele € 150.