Zoeken

Honda CBR 900RR Fireblade 2003

Pagina 3

21 juli 2003
Inhoudsopgave
Honda CBR 900RR Fireblade 2003
Pagina 2
Pagina 3
Pagina 4
Pagina 5
Pagina 6
Pagina 7
Pagina 8

Alles is anders

Honda CBR954RR_Fireblade_3-1

Het verhaal gaat door, alles is onder handen genomen: de swingarm, de wielen, het frame, de ophanging van de achterschokbreker, het koelsysteem, de injectie, de uitlaat, het blok, de styling, zelfs de kleurstelling krijgt een vol A4-tje (!) met uitleg over het hoe en waarom. En alles klinkt zó logisch, dat moet je toch merken? Nou, nee dus. Heel kort samengevat komt het in de praktijk neer op "Dan heb je zo'n mooie motor, met het ene detail nog gaver dan het volgende" en dan ga je erop zitten en je ziet er helemaal niks meer van. Honda CBR954RR_Fireblade_3-2Maar je hoeft er dan ook niks van te zien, als het maar werkt. En sommige dingen werken pas goed als je er niets van merkt. Dat de wielen holle spaken hebben en daarmee 300 gram lichter zijn geworden is één ding, maar merk je dat? Niet als zodanig. Evenmin als de nieuwe "Works"-swingarm, de nieuwe schokbrekerophanging of het nieuwe frame.

Totdat je dus ergens met bovenlegale snelheden over een landweggetje heendendert en alleen maar oog hebt op je voorganger (die uiteraard de buurt als zijn broekzak kent). En hem strak in het vizier houdt. Pas als je er achteraf over na gaat denken, kom je tot de conclusie dat het wel een heel goede uitgebalanceerde fiets moet zijn die je in staat stelt het hele ding te vergeten en je alleen maar te concentreren op je doel. Voor de grap reed ik even later op een R1 hetzelfde stuk weg, en pas toen vielen me een he-le-boel zaken op. Dat die zo keihard afgeveerd was bijvoorbeeld, en dat je maar beter twee handen aan het stuur kon houden omdat het toch wel hobbelig was. Sterker nog, het voorwiel sloeg hele stukken weg over. Nooit verontrustend, je hoort mij ook niet zeggen dat een R1 slechter zou zijn, -bovendien was deze R1 alvast knoerthard afgesteld voor een circuitdag de volgende dag- maar het verlegt wel duidelijk de aandacht.

Nou was dat stukje R1 niet alleen leerzaam voor wat betreft rijeigenschappen, maar ook bijvoorbeeld qua motorkarakteristiek. Die is namelijk bij de Honda nogalingetogen. Wederom één van de redenen van het poeslieve karakter van de motor: de vermogensopbouw komt nogal vriendelijk op gang. Dat heeft tot gevolg dat je eigenlijk tot ergens halverwege de vier- en de vijfduizend toeren maar heel weinig vermogen tot je beschikking hebt, en daarboven komt het er ook heel rustigjes stap voor stap bij. Uiteindelijk kom je wel aan de gemeten 139 pk's (die ongetwijfeld wel meer worden als het blok helemaal los is), maar het duurt toch verrassend lang. Des te verbazender is het dan ook om te lezen dat dit juist het gebied is waar volgens HHonda CBR954RR_Fireblade_3-3
Honda CBR954RR_Fireblade_3-4
onda de meeste winst is geboekt ten opzichte van het oude blok. De keerzijde is wel dat je hierdoor ook niet verrast zal worden door een plotseling wegstappend achterwiel, maar vreemd blijft het.

Daar zit je dan: met een motor die alles perfect doet wat hem opgedragen wordt, waar dus geen enkele kritiek op valt te tuiten, behalve dat hij misschien een tikje karakterloos zou zijn. Of toch? Jawel! Het lichtschakelaartje.Voor 2003 is dat namelijk komen te vervallen. Je rijdt dus nooit meer zonder licht, of er moet wat stuk zijn. Maar in plaats van de schakelaar zit nu dus een heel simpel dekseltje over het gat, en dat kan mooier. Misschien dat volgend jaar de voorraad oude stuurbedieningsorganen op is en er nieuwe gemaakt worden zonder gat, maar voorlopig wordt het zo on-Honda opgelost. Tweede puntje: de undertray. Is heel netjes in dezelfde kleur gegoten als de rest van de motor, maar gietwerk wijkt dus qua tint af van het spuitwerk van de rest.

En tenslotte: het lampje van de reserve is nogal fel in het donker. Nou valt daar ook over af te vragen of dat niet juist goed is, je kan het immers met volle zon erop nog steeds zien en een benzinelampje is nou eenmaal redelijk belangrijk, maar met een beetje moeite kom je op de reserve nog wel een kilometer of veertig en om nou de hele tijd met een oranje vlek in je vizier te blijven rijden. Dus dat is het: de Fireblade is nog steeds voor verbetering vatbaar, maar je moet wel goed zoeken. En de moeite nemen er een probleem van te maken natuurlijk, maar het is je werk of niet.