Zoeken

WSBK 2006 - Qatar

Pagina 3

27 februari 2006
Inhoudsopgave
WSBK 2006 - Qatar
Pagina 2
Pagina 3
Pagina 4

Superbike race 2

Na een zinderend slot van de eerst wedstrijd, belooft het veel goeds voor de tweede wedstrijd. Gaat het Toseland lukken een dubbelzege te boeken voor zijn nieuwe werkgever Winston Ten Kate Honda? Clementi heeft weer problemen met zijn Ducati. Hij komt tijdens de opwarmronde niet eens weg van de startgrid en moet de pitsstraat ingeduwd worden. Hij mag overigens de wedstrijd vanuit de pitsstraat aanvangen. Na de start zijn de beide Yamaha’s van Pitt en Haga als snelste weg gevolgd door Bayliss, Toseland, Corser en Muggeridge die er nu wel wat beter bij zit.

Lorenzo Lanzi is ondertussen weer wat verder naar voren aan het kruipen en probeert aansluiting te vinden bij Muggeridge die op positie zeven rijdt. Voor Fabien Foret is het een weekend om snel te vergeten, hij heeft zijn Alstare Corona Suzuki voor de tweede keer langs de baan moeten zetten. Foret was zo boos dat hij weigerde zijn helm af te zetten toen hij langs de baan achter de vangrail ging zitten. Na drie ronden is het dan de beurt aan fransman Laconi, hij crasht en hij heeft gelukkig geen zware verwondingen opgelopen. De eerste drie lijken nu wat weg te lopen bij Toseland en Bayliss en daar achter vormt zich een nieuw groepje met Muggeridge, Lanzi en Chili die alle drie voor positienummer zes aan het strijden zijn

Fabien Foret:

Ik had tijdens de eerste race een aantal probleempjes, direct in het begin moest ik al een andere lijn kiezen om een botsing met Barros te voorkomen. Drie bochten later schoof Jones er af en moest ik weer een andere lijn kiezen om de stuiterende motor van Jones niet in mijn nek te krijgen. Daarna begon ik pas een beetje tot rust te komen en een paar ronden later kreeg ik problemen aan de voorkant van de motor. Uit eindelijk na zes ronden stopte de motor er compleet mee: er was een snelheidssensor defect. Wat er nu precies gebeurd is in de tweede race weet ik niet, de motor begon te stotteren, de ontsteking was niet helemaal goed en daarna gebeurde er niks meer. Dit is niet de seizoenstart waar ik op gehoopt had. We kijken nu vooruit naar de race in Australië dus een echte ramp is het gelukkig nog niet.

Hoe belangrijk het lange rechte stuk van een kilometer is, bewijzen de diverse remacties aan het einde van dat stuk. Ook Troy Corser probeert er weer iemand uit te remmen aan het einde van het rechte stuk nadat hij uit de slipstream is gekomen van Noriyuki Haga. In een poging om teamgenoot Steve Martin bij te houden verliest Craig Jones de controle over de voorkant van zijn Foggy Petronas FP1 en glijdt de grindbak in.

In het middenveld is er halverwege de wedstrijd een druk gevecht aan de gang tussen Fabrizio en Barros om positie negen en ondertussen probeert Toseland Pitt aan de buitenzijde in te halen aan het einde van het rechte stuk. Helaas voor Toseland heeft hij niet voldoende snelheid. Haga heeft zich als een buldog vastgebeten aan het achterwiel van Corser en probeert aan alle kanten langs de Australiër te komen. En achterin zijn Xaus en Walker met elkaar in gevecht om plaats vijftien.

Lorenzo Lanzi:

Nadat ik in de eerste race mijn motor kapot reed, moest ik in de tweede race op mijn reserve motor rijden. Deze motor voelde alleen niet helemaal 100%, dit omdat we deze motor niet veel hadden gebruikt dit weekend. het was dan ook meer een gevecht met de motor de tweede race, ik moest nu een zware tol betalen voor het feit dat ik koste wat het kost naar de anderen toe wilde rijden. Mijn crash tijdens de eerste race was echt een gemene highsider in een redelijk hoge snelheidsbocht, hierdoor zat het geestelijk niet helemaal goed tijdens de tweede race. Gelukkig ben ik in de tweede race wel blijven zitten en heb ik een zesde positie behaald.

Het gevecht tussen Toseland en Bayliss gaat maar door, waarbij Toseland een keer te wijd gaat maar kan corrigeren door heel kort de bocht in te steken om Bayliss niet binnendoor te laten gaan. Het gaat goed en de rijders raken elkaar nét niet. Wel blijkt dat Bayliss op dat moment de snelste van die twee is. Helaas voor Chili eindigt zijn opmars in de grindbak. Hij gaat in bocht nummer negen onderuit en eindigt pas, door zijn snelheid, bij bocht nummer tien, waar hij redelijk veel grind achter laat op de baan. Een ronde later is het dan ook over voor Kagayama, na een uitstap je in de grindbak komt hij binnen om zijn machine in de pitbox achter te laten net als voor Foret en Jones geldt ook voor hem een tweede keer DNF (did not finish) als eindresultaat.

Langzaam maar zeker rijd Corser zich steeds verder los van Haga maar lang kan hij zijn tweede positie niet behouden. Bayliss ruikt bloed en is met grote stappen onderweg om Corser het leven zuur te gaan maken. Xaus is op dat moment met Abe in gevecht om de tiende positie. Bayliss waagt een aanval op Corser om zo leider in de wedstrijd te worden en verliest wat tijd door te wijd uit te komen maar Bayliss is sneller dan Corser en hij zit binnen de kortste keren weer aan het achterwiel. Met een hevig schuddende Ducati probeert Bayliss weer een aanval maar ook deze pareert Corser. Wie gaat het worden Troy of Troy? De Ducati heeft een hogere bochtensnelheid maar bij het accelereren is de Suzuki weer sneller.

Met nog 1 ronde te gaan stormen we weer af op een zinderende ontknoping! Kuip tegen kuip gaan ze de bochten door en er wordt geen millimeter toegegeven in de bochten. Bayliss komt voorbij op een punt waar Corser het niet verwachtte maar mist zijn rempunt, Corser steekt weer binnen door en is dan helaas voor Bayliss onmogelijk geworden om Corser nog in te halen. Achter hun is nog een tweede gevecht aan de gang tussen Haga en Toseland, naast elkaar stormen ze op de finish af en op het oog is gewoon niet te zien wie er gewonnen heeft. Een foto finish dus! Uiteindelijk wordt Haga derde met 0.001 seconde voorsprong op Toseland die daardoor vierde wordt. Troy Corser:

Ik mag van geluk spreken dat ik de eerste race gefinisht ben, want mijn koppeling was erg warm geworden tijdens de start. Tijdens race twee had ik nog steeds wat last van een klein probleem met de koppeling, maar gelukkig niet zo erg als in race een. Tegen het einde van de race hoorde ik een Ducati dichterbij komen en ik wist dat het om Troy Bayliss ging. De laatste ronden waren erg zwaar omdat de banden hun grip begonnen te verliezen, in de laatste bocht ging ik daardoor dan ook bijna onderuit, maar ik kon de motor gelukkig nog houden en finishen. Beide races waren zeer zwaar, zwaarder dan vorig jaar. Ik denk dat iedereen wel door heeft dat dit een lang en zwaar seizoen zal worden.

Ook Yukio Kagayama had, vanaf de start van race twee, problemen met zijn koppeling die hij in de eerste ronden wat probeerde bij te stellen. In "turn one", aan het eind van het rechte stuk, kwam hij bijna in aanraking met Michel Fabrizio die daar teveel wilde. Hierdoor moest Kagayama van zijn lijn, kwam buiten de baan en volgens eigen zeggen was het vanaf dat moment een verloren zaak. Geen goede start van het seizoen voor hem dus.

De top drie van de tweede race

De uitslag van race twee.

 Positie 
 Naam 
 Merk 
 Tijd 
 Punten 
 1.   Corser T.   Suzuki GSXR1000 K6   36"20.395   25 
 2.   Bayliss T.   Ducati 999 F06   36"21.420   20 
 3.   Haga N.   Yamaha YZF R1   36"23.857   16 
 4.   Toseland J.   Honda CBR 1000RR   36"23.858   13 
 5.   Pitt A.   Yamaha YZF R1   36"24.745   11 
 6.   Lanzi L.   Ducati 999 F06   36"40.005   10 
 7.   Barros A.   Honda CBR 1000RR   36"40.943   9 
 8.   Fabrizio M.   Honda CBR 1000RR   36"41.578   8 
 9.   Muggeridge K.   Honda CBR 1000RR   36"43.593   7 
 10.   Xaus R.   Ducati 999 F05   36"46.928   6 
 11.   Abe N.   Yamaha YZF R1   36"47.249   5 
 12.   Nieto F.   Kawasaki ZX10R   36"48.527   4 
 13.   Rolfo R.   Ducati 999 F05   36"48.530   3 
 14.   Borciani M.   Ducati 999 F05   36"54.571   2 
 15.   Gimbert S.   Yamaha YZF R1   36"55.790   1 
 16.   Walker C.   Kawasaki ZX10R   37"02.553    
 17.   Nakatomi S.   Yamaha YZF R1   37"11.301    
 18.   Martin S.   Petronas FP1   37"11.899    
 19.   Clementi I.   Ducati 999 RS   37"21.338    
 20.   Battaini F.   Kawasaki ZX10R   37"21.851    
 21.   Al Naimi T.   Yamaha YZF R1   36"54.502    
 22.   Chili P.   Honda CBR 1000RR   Crash    
 23.   Kagayama Y.   Suzuki GSXR1000 K6   DNF    
 24.   Neukirchner M.   Ducati 999 RS   DNF    
 25.   Jones C.   Petronas FP1   Crash    
 26.   Pedercini L.   Ducati 999 RS   DNF    
 27.   Laconi R.   Kawasaki ZX10R   Crash    
 28.   Foret F.   Suzuki GSXR1000 K6   DNF    
 29.   Iannuzzo V.   Suzuki GSXR1000 K6   Crash    

Tussenstand in het wereldkampioenschap na 2 races.

 Positie 
 Naam 
 Punten 
 1.   Bayliss T.   40 
 2.   Corser T.   38 
 2.   Toseland J.   38 
 4.   Pitt A.   27 
 5.   Fabrizio M.   19 
 5.   Barros A.   19 
 7.   Haga N.   16 
 8.   Rolfo R.   12 
 9.   Muggeridge K.   11 
 10   Lanzi L.   10 
 10.   Abe N.   10 
 12.   Borciani M.   9 
 12.   Chili P.   8 
 14.   Xaus R.   7 
 14.   Neukirchner M.   6 
 16.   Nieto F.   4 
 16.   Laconi R.   3 
 18.   Gimbert S.   3