Zoeken

WK Supersport Assen - uitslag race

17 april 2011
WK Supersport Assen - uitslag race:

Chaz Davies heeft de WK Supersport race in Assen op naam weten te schrijven. De 24-jarige Brit uit het Yamaha ParkinGO Supersport team reed in de door drama gekenmerkte race, die tot twee maal toe een herstart kende, onbedreigd naar de zege en scoorde daarmee de allereerste overwinning in zijn carrière.

WK_Supersport_Assen_Chaz_Davies_8863

De derde WK Superbike van het 2011 seizoen werd gekenmerkt door veel drama, tot twee maal toe moest de race als gevolg van een vervelende crash worden stilgelegd. Na de eerste start ging het in de zesde ronde mis met Sam Lowes, WK_Supersport_Assen_R1_8823Na de eerste start ging alles nog volgens plan voor Scassa, maar dat zou snel veranderen op dat moment liggend op de tweede plaats vlak achter kopstarter Luca Scassa. In de Ossebroeken verloor Lowes de achterkant van zijn Parkalgar Honda, verliet op spectaculaire wijze de baan en bleef vervolgens angstvallig stil op de cerbstones liggen, waarna de wedstrijdleiding direct besloot de wedstrijd stil te leggen.

Na de herstart, die over 16 ronden zou worden verreden, ging het al na een ronde mis met Marko Jerman, die bij het uitkomen van de Geert-Timmer bocht de controle over zijn Triumph Daytona 675 verloor, zijn motor dwars op de baan zette en daardoor werd gereden door Alexander Lundh. Beide coureurs gingen onderuit, waarbij de over het asfalt glijdende Lundh door een achteropkomende coureur vol op het hoofd werd geraakt.

De twee herstarts speelden niet bepaald in de kaart van polezitter Luca Scassa. Scassa had de eerste start nog kopstart gehad en WK_Supersport_Assen_R3_8893De tweede start wist Scassa nog met Davies weg te rijden, maar na de derde start moest de Italiaan alle zeilen bijzetten om zich naar de kop van het veld te rijden leek de wedstrijd goed onder controle te hebben, maar moest tijdens de tweede start al direct zijn teamgenoot Chaz Davies voor zich dulden. Bij de tweede herstart verging het Scassa nog slechter en viel de klassementsleider zelfs terug naar een vijfde positie, achter kopstarter Davies, Rea, Marino en de in het begin sterk rijdende Roccoli.

Terwijl Davies, Rea en Marino een gaatje met de rest van het veld leken te slaan moest Scassa alle zeilen bijzetten om de sterk rijdende Fabien Foret achter zich te houden. Scassa wist zich echter te hervinden en leek, na Foret definitief achter zich te hebben gelaten, het gat met de koplopers te dichten, maar ging in de 8e ronde bij het aanremmen van de Bult in de fout en kegelde daarbij zichzelf en de sterk rijdende Florian Marino van de baan. Dit speelde in de kaart van Fabien Foret, die daarmee de derde plaats in de schoot geworpen kreeg.

Drie ronden later ging echter ook Gino Rea in de fout, waardoor Foret zelfs de tweede plaats in handen kreeg. In de laatste ronde ging het echter nog bijna mis met de Franse  Hannspree ten Kate coureur, maar ondanks zijn ruim vijf seconden langzamere rondetijd bleef de voormalig wereldkampioen nét voldoende voorsprong houden op het achtervolgende treintje met Robbin Harms, David Salom en Massimo Roccoli.

WK_Supersport_Assen_Kervin_Bos_9096
Driewerf pech voor Kervin Bos. Eerst een valse start, daarna vanaf de laatste plaats aan de herstart beginnen. Vervolgens in de jacht naar punten door een crash van een ander naast de baan, de race wel kunnen vervolgen om uiteindelijk vlak voor het eind met een lege tank stil komen te staan.

Voor de Nederlandse wildcard rijders verliep de race ook niet naar wens. Beide coureurs van der AA en Bos gingen onderuit, waarbij Bos als grootste pechvogel kon worden aangemerkt. De coureur uit het vd Heyden team reed na de eerste start een uitstekende race en had vol uitzicht op punten, maar had een jumpstart gemaakt, werd daarvoor bestraft met een ride-through penalty en moest beide herstarts vanaf de 29e en laatste startplaats beginnen. Bos kwam na de herstart na één ronde al als 16e door, herhaalde dat huzarenstuk tijdens de tweede herstart en wist een ronde later alweer in de punten te rijden, maar moest vroeg in de race door de grindbak vanwege een vlak voor hem crashende Jezek en viel daardoor wederom ver terug. Bos reed daarna een eenzame race om vlak voor het eind met een lege benzinetank stil te komen staan.