Zoeken

Kawasaki SBK Launch: we waren te succesvol

Racing DNA

13 februari 2018

"De reden waarom wij sinds 2011 zo succesvol zijn in het WK Superbike is omdat er binnen ons team weinig verloop van personeel is," vertelt Matsuda. "Ik ben al 18 jaar betrokken bij de racerij, was projectleider in de MotoGP en ben daarna (samen met een aantal mensen, waaronder Marcel Duinker, red.) geswitcht naar het WK Superbike. Niet alleen was ik Kawasaki Racing Team Project Leader, maar was ook Project Leader van de ZX-10R als productiemodel en heb daardoor continue kunnen werken aan de verbetering van de machine. Bij andere merken wordt er elke drie jaar een andere technisch manager aangesteld, dan kun je niets opbouwen. Ik weet zeker dat ons budget veel kleiner is dan dat van Ducati en Yamaha, maar onze kracht zit 'm in de continuïteit van het team."

Het kleinere budget wordt nog eens bevestigd door KRT's Marketing en PR directeur Biel Roda, die benadrukt dat Kawasaki als enige team in de paddock geen grote titelsponsor heeft. "Voor ons staat voorop dat een Kawasaki racer groen moet zijn en daarmee leggen we onszelf een behoorlijke beperking op voor wat sponsoren betreft. We hebben in het verleden serieuze aanbiedingen gehad, maar dan hadden we in het wit moeten rijden en dat wilden we niet. En dus nemen we op de koop toe dat we daarmee minder budget dan mogelijk zou kunnen zijn ter beschikking hebben."

Afgelopen wintertest in Jerez was Jonathan Rea sneller dan de MotoGP, maar dat moeten we volgens Matsuda in perspectief zien. “Wij waren afgelopen wintertest inderdaad sneller, maar dat waren we in 2015 en 2016 ook als. In november is het een stuk kouder dan gedurende het seizoen en ik heb het idee dat de Michelins bij koude temperaturen een stuk slechter presteren.”

Hoewel de rondetijden van Jonathan Rea en Tom Sykes tijdens de wintertesten in Jerez en Portimao veelbelovend zijn ziet Yoshimoto Matsuda de toekomst van het WK Superbike somber in. “De manier waarop Dorna nu bezig is met het WK Superbike is killing voor de raceseries. Vijf jaar geleden vochten vijf merken om de overwinning, maar door telkens maar weer het reglement aan te passen hebben veel fabrieken zich teruggetrokken en staan alleen wij en Ducati nog met een fabrieksteam aan de start.

“Ik ben een grote fan van wegrace motorsport en volg het al van jongs af aan. Ik heb coureurs als Schwantz en Rainey bewonderd, maar in die tijd waren er ook veel verschillen tussen de motoren. Motorsport moet fair zijn, maar niet per sé met identieke motoren. Als je als engineer een goede idee hebt en een geweldige machine bouwt, dan zou je toch ook snel moeten mogen zijn? Nu probeert Dorna de competitie te controleren en dat is het begin van het einde.”

“Het WK Superbike is een raceseries op basis van productiemodellen, waarom dan niet toestaan om met alles wat in productieserie wordt gemaakt te racen? Dat zou pas interessant zijn. Een Turbo heeft voordelen, een Supercharger heeft voordelen, een tweetakt heeft voordelen. Zet alles maar tegenover elkaar en het is interessant om te zien welk concept dan het snelste is.”

Matsuda suggereert daarmee echter niet dat Kawasaki zich in wil zetten het kampioenschap open te stellen voor de Supercharger aangedreven Ninja H2, maar vindt wel dat over andere aandrijvingen moet worden nagedacht. “Ten tijde van het MotoGP project heb ik al een elektrische motor ontwikkeld,” zegt Matsuda-San. “Nu denk ik echter niet dat elektrisch de toekomst voor motorfietsen is, vanwege het hoge gewicht van de accu’s. Maar we kunnen elektrische mobiliteit niet negeren, persoonlijk denk ik dan ook dat hybride de toekomst is.”

“Wat mij betreft zou een hybride aandrijving toegestaan moeten zijn, dat zou het voor fabrikanten interessant maken om daarin te investeren. Toen de MotoGP in 2002 werd gelanceerd waren de 2-takten sneller dan de 4-takten. Een viertakt is veel zwaarder en heeft veel meer motorrem, maar engineers hebben daar oplossingen voor bedacht en inmiddels zijn 4-takten veel sneller dan 2-takten.”