Zoeken

Yamaha rondt tweede 1000cc MotoGP test succesvol af

6 september 2011
Na afloop van de Grand Prix van San Marino is het Yamaha MotoGP team nog een dag extra gebleven voor een tweede test met de 2012 1000cc MotoGP racer. Zowel Jorge Lorenzo als teamgenoot Ben Spies reden met dezelfde fiets als tijdens de MotoGP test op Brno, waar slechts kleine aanpassingen voor het specifieke karakter van het Italiaanse circuit aan waren gedaan.

Jorge_Lorenzo_Yamaha_MotoGP_1000_test_Misano

Onder iets koelere weersomstandigen dat het raceweekend, met een locale temperatuur van 25 graden en een asfalttemperatuur van 30 graden, vond de tweede 1000cc MotoGP test van het Yamaha MotoGP raceteam op het circuit van San Marino plaats. Yamaha had voor de test dezelfde fiets als op Brno meegenomen, waar slechts kleine aanpassingen op het gebied van set-up en elektronica waren doorgevoerd voor het meer technische en bochtigere circuit van Misano.

Jorge Lorenzo reed in totaal 60 ronden op de nieuwe 1000cc YZF-M1, en verklaarde na afloop vooral veel tijd te hebben gebruikt om aan de rijstijl van de nieuwe fiets te wennen en de fiets aan zijn eigen rijstijl aan te passen. De huidig wereldkampioen reed een tijd van 1'33.7 en was daarmee tweetiende seconde sneller dan zijn in de race gezette nieuwe ronderecord, maar nog wel zestiende seconde langzamer dan het door Casey Stoner gezette nieuwe polerecord van 1'33.1. Teamgenoot Ben Spies reed in totaal zelfs 74 ronden, zijn snelste tijd van 1'34.3 was eveneens tweetiende seconde sneller dan zijn snelste raceronde, maar tevens viertiende seconde langzamer dan zijn eigen kwalificatietijd van 1'33.947.

Jorge Lorenzo:
Het is hier een beetje moeilijker geweest dan op Brno, wat een erg snel circuit is. Misano is langzamer, waardoor het verschil tussen de 800 en de 1000 een stuk kleiner is. Het is moeilijk om direct de rijstijl die je hier moet gebruiken te begrijpen. We hebben in een paar uur tijd veel vooruitgang geboekt en de motor heeft enorm veel potentie. Ik heb erg verheugd over de toekomst. We hebben aan de elektronica gewerkt voor wat betreft het aanremmen voor de bocht, maar voornamelijk ben ik bezig geweest om gewend te raken aan de rijstijl van de motor en om de motor aan mijn rijstijl aan te passen.

Ben Spies:
We reden dezelfde motor als op Brno, maar we veranderden tal van zaken en hebben aan veel elektronische zaken gewerkt. Misano is veel meer een fysiek circuit, het is erg krap en dus is er veel wielspin en wheelies. Het is fun om te rijden maar veel vermoeiender dan de 800. Ik had het prima naar m'n zin en ging er behoorlijk hard mee, met enkele goede rondetijden als gevolg. We hebben nu veel data vergaard voor de engineers om mee te werken voor de volgende stap en onze volgende test. Ik denk dat het volgend seizoen echt goed zal worden en zie er naar uit om met de 1000 te gaan racen.