Zoeken

Verplichte ECU MotoGP voor prototypes van de baan

11 november 2012
Op de vooravond van de laatste Grand Prix van het 2012 seizoen heeft de Grand Prix Commissie de nieuwe regelgeving voor de MotoGP bekend gemaakt. De gevreesde verplichte ECU vanaf 2014 is van de baan, maar in ruil daarvoor hebben de prototypes wel flink wat concessies moeten doen.

Het nieuwe technische regelement hing al geruime tijd als zwaard van Damocles boven de MotoGP. Zowel Dorna als Honda hadden hun hakken in het zand gezet voor wat betreft de invoering van een verplichte ECU vanaf 2014. Honda had gedreigd uit de MotoGP te stappen als op een verplichte ECU moest worden overgegaan, omdat hiermee het hele concept van een prototype onderuit wordt gehaald.

Carmelo Ezpeleta hield lang vast aan de verplichte ECU, maar heeft tijdens de laatste meeting van de Grand Prix commissie van het 2012 seizoen een goed compromis weten te bedenken. Vanaf 2014 is het gebruik van de ECU en datalogger van de organisatie verplicht, uitgezonderd de MSMA fabrikanten, die maximaal 4 prototypes van hun eigen elektronica mogen voorzien.

In ruil hiervoor mogen die prototypes nog maar 20 liter benzine meenemen (CRT: 24 liter) en wordt het aantal motorblokken per seizoen naar 5 teruggebracht. Voor MSMA fabrikanten die (op)nieuw in de MotoGP aantreden is het aantal motorblokken van het prototype op 9 gesteld. Alle andere teams (lees: CRT) mogen 12 motorblokken per jaar gebruiken. Verder is vastgelegd dat de boring x slag afmeting voor de periode 2013-2015 ongewijzigd blijft.

Al met al een goed compromis tussen Dorna en de MSMA. De MSMA fabrieken houden hun vrijheid voor wat betreft elektronica en ook de voorgestelde toerenbegrenzing is van de baan, maar in ruil daarvoor moeten de prototypes het met één blok minder per seizoen doen en is de maximum tankinhoud met één liter verkleind.

Daarnaast is vastgelegd dat per direct de boete voor een snelheidsovertreding in de pitstraat van € 70,00 naar € 150,00 is verhoogd. Daar staat tegenover dat bij herhaling dezelfde boete van € 150,00 moet worden betaald en niet meer de hogere sanctie van € 370,00. Ook is voor de Moto2 bepaald dat vanaf volgend seizoen het minimum gewicht van motor plus rijder (incl. outfit) 215 kilo moet zijn.