Zoeken

Suzuki: positieve MotoGP test Aragon

21 juni 2013
Suzuki heeft met testrijder Randy de Puniet een tweedaagse test van haar nieuwe XRH1 MotoGP prototype op het circuit van Aragon afgerond. Volgens de Franse CRT coureur is het grootste manco momenteel het gebrek aan grip bij het uitkomen van de bocht, waarvoor tijdens de test geen oplossing werd gevonden.

Randy de_Puniet_Suzuki_Aragon

Na een succesvol verlopen shakedown test op het circuit van Motegi en het eveneens succesvolle debuut in de MotoGP paddock afgelopen maandag tijdens de officiële MotoGP test op het circuit van Catalunya stuitte het Suzuki testteam in Aragon voor het eerst op problemen met het XRH1 MotoGP prototype, waarmee Suzuki in 2015 weer naar de koningsklasse van de wegrace motorsport terug zal keren.

De eerste dag had de Puniet problemen met het engine braking systeem, maar dat probleem was in het begin van de tweede en afsluitende testdag in Aragon snel opgelost. De layout van het circuit, waar lange tijd onder volle acceleratie op de flank van de band wordt gereden, legde echter een ander probleem bloot: het gebrek aan grip bij het rijden op de flank en het uitaccelereren van de bocht.

Hoewel de tweede dag flinke vorderingen werden gedaan, werd voor het gebrek aan grip geen oplossing gevonden. De Puniet miste het vertrouwen in de achterband en kon daardoor op de rand niet tot het uiterste gaan. De Fransman verbeterde zijn tijd met meer dan één seconde tot 1'49,5 en dat is gelijk aan de tijd die een dag eerder door Stefan Bradl met het 2014 prototype van de RC213V racer was gezet.

Suzuki testteam manager Davide Brivio was na afloop erg positief over de test, zowel in Catalunya als Aragon werd waardevolle informatie vergaard en om met een nieuwe racer op minder dan een seconde van Marquez (Marc Marquez reed in Aragon een tijd van 1'48.6, red.) te staan was volgens Brivio zeker niet verkeerd.

Als volgende test staat voor Suzuki een driedaagse test op het circuit van Misano ingepland na afloop van die Grand Prix, een week later gevolgd door een test op het circuit van Mugello. Daarna zal in Japan verder worden getest en staat ook nog een MotoGP test op het circuit van Motegi op het program.

Het Suzuki XRH1 MotoGP prototype is momenteel nog met de Mitsubishi ECU uitgerust die ook op de GSV 800 racer werd gebruikt, maar Suzuki zal net als alle andere teams de overstap naar de Magneti Marelli ECU moeten maken. Deze ECU is inmiddels in handen van de engineers in Japan, die voor die ECU software moeten gaan ontwikkelen. Naar verwachting zal tegen het eind van het jaar voor het eerst met de Meaneti Marelli ECU kunnen worden getest.

Welke rijders in 2015 op de Suzuki MotoGP racer zullen gaan rijden is volgens Brivio nog niet bekend. In 2014 lopen veel contracten af, maar zullen ook de andere merken hun ogen op de toprijders hebben gericht.