Zoeken

Suter MMX500 debuteert tijdens 2016 Isle of Man TT

16 februari 2016
De tweetakt is terug van weggeweest. Suter gaat dit jaar namelijk haar debuut maken in de 2016 Isle of Man TT met de MMX500, een 580cc tweetakt racer, waar de machine zal gaan deelnemen aan de RST Superbike en PokerStars Senior TT, zo heeft de Zwitserse fabrikant bekend gemaakt.

Freddie Spencer_Suter_MMX500
Freddie Spencer op de MMX500

De milieumaffia mag ‘m vakkundig de nek om hebben gedraaid, maar de tweetakt is er niet minder populair om geworden. Sterker, tijdens de afgelopen EICMA in Milaan werd de Suter MMX500, die is gebouwd met het oog op de vorig jaar voor het eerst verreden Classic Grand Prix, verkozen tot meest begeerlijke motor van de show.

De Suter MMX500 werd in september 2015 in het Airforce Center Dübendorf onthuld voor een groep van 300 uitgenodigde VIP’s. Van de MMX500 zijn er slechts 99 stuks gemaakt, bedoeld voor de beter bedeelden amateur racers, voor het prijskaartje van CHF 120.000 (€ 109.000).

Eskil Suter, voormalig GP-rijder en CEO Suter:
Een launch van deze aard met een gelimiteerde oplage zou normaal gesproken niet spectaculair zijn, maar het feit dat het een 580cc tweetakt is heeft haast een hysterische emotie losgemaakt die teruggrijpt naar de wilde jaren van de 500cc Grand Prix met legendes als Kenny Roberts, Eddie Lawson en Wayne Gardner, om maar een paar namen te noemen die regelmatig voor podiums vochten en crashten. De furieuze krachtsexplosie van de vroegere tweetakten zijn nog steeds gedenkwaardig bij de echte fans en wordt gezien als het gouden tijdperk van motorracen.
Deze machines waren echter nooit beschikbaar. Suter heeft dit charismatische tijdperk een nieuw leven ingeblazen met de MMX500 en daarmee die GP machines in een moderne context tot leven gebracht. De MMX500 wordt uitgerust met high-end onderdelen, waar men vroeger alleen maar van kon dromen, waaronder bijvoorbeeld benzine-injectie en een tegengesteld roterende krukas.

Eskil Suter is ervan overtuigd dat de MMX500 het goed zal doen tegenover de Honda, BMW en Kawasaki Superbikes. De Zwitsers hebben veel ervaring op het gebied van racen, door complete machines te bouwen of als toeleverancier te werken voor alle Grand Prix wegrace klassen. De MMX500 heeft volgens Eskil Suter een fenomenale vermogen-gewicht verhouding, als een fiets met raketaandrijving.

Eskil Suter:
In samenwerking met een universiteit hebben we oplossingen gevonden om de gevoelige uitlaatconstructie aan te passen en onder controle te krijgen. Dat is de reden waarom we de zwaarste race ter wereld willen gaan rijden. Voor ons is dit de perfecte test. De Senior TT, over zes ronden van meer dan 60 km lang over de Snaefell Mountain Course, is voor de sterkste mannen onder de racers. Ik sta erom bekend geen angst te hebben, maar de TT is iets dat ik graag aan anderen overlaat.

Wie met de MMX500 aan de start zal verschijnen is nog niet bekend. Suter is momenteel met twee voormalige TT winnaars in onderhandeling, aldus Suter’s marketing director Phillip Scoutter. De Zwitsers zijn op zoek naar een ervaren rijder, ideaal zou een oude TT-veteraan zijn.