Zoeken

Stoner ook in 2014 testrijder HRC

23 december 2013
Zolang Carmelo Ezpeleta aan het roer van Dorna staat is een terugkeer hoogst onwaarschijnlijk, maar ook in 2014 zal Casey Stoner betrokken blijven bij de MotoGP. Honda heeft namelijk aangekondigd ook het komende jaar van de diensten van de tweevoudig wereldkampioen als testrijder gebruik te zullen maken.

Casey Stoner HRC

Na zijn aangekondigde beëindiging van zijn MotoGP carriere in 2012 werd Stoner het afgelopen jaar door Honda benaderd voor enkele testen in Motegi, om het 2014 RC213V prototype en de RCV1000R productieracer te evalueren. Hoewel een groot deel van de testen letterlijk in het water viel wist Stoner een constructieve bijdrage te leveren in de ontwikkeling van beide machines.

De testactiviteiten van Stoner voor HRC waren direct voer voor media, die suggereerden dat Stoner binnen afzienbare tijd als windcard weer zijn opwachting in de MotoGP zou gaan maken. Een gerucht dat direct door Stoner naar het land der fabelen werd verwezen: zolang Ezpeleta bij Dorna de macht in handen heeft is een terugkeer uitgesloten.

HRC's grote baas Shuhei Nakamoto heeft onlangs te kennen gegeven ook in 2014 gebruik te zullen maken van de diensten van de 2011 wereldkampioen, een klassieke win-win situatie. In tegenstelling tot de Japanse testrijders is Stoner van hetzelfde niveau als de fabriekstrijders, terwijl het voor Stoner een uitgesproken kans is om te blijven genieten van de kick van een MotoGP machine als de RC213V.

Wanneer Stoner voor het eerst weer in het leer zal kruipen is niet bekend, maar zeker is wel dat dit niet tijdens de extra ingeplande test begin maart in Phillip Island zal zijn. Als meest succesvolle MotoGP coureur ooit op dat circuit zou Stoner de perfecte testrijder zijn, maar daarvoor zal Bridgestone niet genoeg banden beschikbaar hebben.

De extra test in Phillip Island is door Bridgestone ingelast teneinde een herhaling van het debacle van afgelopen seizoen te voorkomen. Vanwege het nieuwe stroeve asfalt moest voor het eerst in de geschiedenis een verplichte pitstop worden ingelast, omdat de banden het geen wedstrijdlengte vol zouden houden. De test is voor Bridgestone bedoeld om verschillende constructies en rubbercompounds uit te proberen.