Zoeken

SRC Kawasaki wint 24 uur Le Mans

11 april 2016
Na twee jaar de winst naar Suzuki te hebben zien gaan heeft Kawasaki het afgelopen weekend de 24 uur van Le Mans voor de dertiende keer op naam geschreven. Team Kawasaki SRC nam in het vierde uur de leiding in de race en werd na 24 uur met een voorsprong van 9 ronden op Team April Moto Motors Events afgevlagd. Het F.C.C. TSR Honda team maakte het podium compleet.

TEAM KAWASAKI_FRANCE

Voor het eerst in de geschiedenis had BMW zich op de pole position gekwalificeerd, maar het Penz13.com BMW Motorrrad Team had geen voortvarende start en had aan het eind van het eerste uur al een ronde achterstand op F.C.C. TSR Honda. Ook de start van het SRC Kawasaki team verliep niet als gepland, op een opdrogende baan ging Gregory Leblanc in de Dunlop Chicane onderuit, maar dat was meteen de enige pech die het SRC Kawasaki team te verwerken kreeg.

In de eerste twee uur verbrak Gregory Leblanc maar liefst 12 keer het ronderecord, maar het was pas in het vierde uur dat het team aan de leiding kwam, voor F.C.C. Honda en Penz13.com BMW. Drie uur lang bleef het Duitse BMW team redelijk in de buurt van Kawasaki, maar in het zevende uur sloeg voor Penz13.com BMW de pechduivel toe. Kenny Foray ging met de S1000RR onderuit, waardoor het team veel tijd in de pits verloor en terugviel naar de 34e plaats. In het negende uur viel voor Penz13.com definitief het doek.

De crash van Kenny Foray gaf Kawasaki ineens een voorsprong van 2 ronden op de #111 Honda en 3 ronden op F.C.C. Honda. Vijftien uur lang hield het #111 Honda Endurance Racing Team de tweede plaats vast, maar rond 5 uur in de ochtend sloeg ook bij dat team de pechvogel toe: Sébastien Gimbert dook vroegtijdig de pits in en meldde een mogelijk probleem, waarna Freddy Foray de baan op werd gestuurd, maar na een ronde alweer terug in de pits was. Door het team werd naarstig naar een oplossing gezocht, waarbij de machine door Foray meermaals terug naar de pits moest worden geduwd. Uiteindelijk bleek een kapotte sensor de oorzaak van alle ellende te zijn.

Bij het Suzuki Team April Moto Motors Events verliep de race echter geheel volgens plan, na het eerste uur als gevolg van een technisch mankement met twee ronden achterstand terug te zijn gevallen naar de 23e plaats. Het team werkte zich langzaam maar zeker naar de kop van het veld en lag na 18 uur racen op de tweede plaats, vier seconden voor F.C.C. Honda. Het team bouwde de voorsprong tot 1 ronde uit, maar om iets na 10 uur meldde Gregg Black zich in de pits met een schakelprobleem. Het team verloor 4 minuten in de pits, waardoor de tweede plaats weer naar F.C.C. Honda ging, maar had twee uur later die achterstand al weer in een voorsprong van een halve minuut omgezet.

Na 24 uur racen werd voor 72.300 toeschouwers het #11 SRC Kawasaki team met Grégory Leblanc, Mathieu Lagrive en Fabien Foret als winnaar van de 39e editie van de 24 uur van Le Mans afgevlagd. Het was voor Leblanc zijn vijfde overwinning in de 24 uur van Le Mans, en heeft daarmee het record van Alex Viera geëvenaard, terwijl Kawasaki nu de race het vaakst heeft gewonnen.

24 uur Le Mans, uitslag:

Po. No. Team Cat Motor ronden totaaltijd verschil
1 11 SRC  Kawasaki EWC Kawasaki ZX-10R 819 24:01:54.080 + 9 ronden
2 50 Team April Moto Motors Events EWC Suzuki GSX-R1000 810 24:02:29.685 + 11 ronden
3 5 F.C.C. TSR Honda EWC Honda CBR1000 SP Fireblade 808 24:02:30.173 + 15 ronden
4 2 Team R2CL EWC Suzuki GSX-R1000 804 24:03:25.837 + 17 ronden
5 36 Team 3ART YAM'AVENUE SST Yamaha YZF-R1 802 24:02:44.198 + 19 ronden