Zoeken

Spies doet reden breuk Yamaha uit de doeken

3 januari 2013
In een interview met het Amerikaanse Cycle World heeft Ben Spies de werkelijke reden van zijn vertrek bij Yamaha uit de doeken gedaan. De Amerikaan hakte de knoop door nadat hij, geveld door een ernstige voedselvergiftiging, in Mugello van Yamaha te verstaan had gekregen niet naar Laguna Seca af te hoeven reizen als hij zich niet 100% in zou willen zetten.

Ben Spies_2012_1 

Na zijn opmerkelijke aankondiging via Twitter, waar hij zijn vertrek bij Yamaha aankondigde, bleef het stil rondom de beweegredenen van de Amerikaan die bij Yamaha in 2009 nog met veel bravoure voor de neus van Suzuki was weggekaapt. Ben Spies_2009_1Als 3-voudig AMA Superbike kampioen wilde Spies met Suzuki naar de MotoGP, maar de gesprekken liepen op niets uit waardoor hij besloot naar Yamaha over te stappen.

Het huwelijk tussen Spies en Yamaha was een direct succes. In zijn eerste jaar domineerde Spies het WK Superbike op de YZF-R1, wat door Yamaha werd beloond met een zitje op de Tech 3 Yamaha MotoGP machine. Met twee podiumplaatsen (3e Silverstone, 2e Indianapolis) en één pole position (Indianapolis) eindigde Spies zijn debuutjaar op de 6e plaats en werd daarmee tot Rookie of the Year gehuldigd.

In 2011 maakte Spies de overstap naar het Yamaha Factory Team, als vervanging van de naar Ducati overgestapte Valentino Rossi, en eindigde het seizoen op de vijfde plaats, met vier podiums in totaal en één overwinning tijdens de TT van Assen. Het afgelopen seizoen werd Spies echter door de pechduivel achtervolgd, waardoor Yamaha al snel vertrouwen in de Amerikaan begon te verliezen. Tijdens de Grand Prix van Mugello kreeg Spies van een hoge pief (meer wilde Spies daarover niet kwijt) van Yamaha te horen dat men veel geld in hem had geïnvesteerd en dat als hij zich niet 100% wilde inzetten hij niet naar Laguna Seca (de volgende race op de kalender, red.) af hoefde te reizen. Dat was voor Spies het moment dat hij besloot bij Yamaha weg te gaan.

Ben Spies_2010_1

Ben Spies:
Ik had voedselvergiftiging in Mugello. Ernstige voedselvergiftiging. Ik had eigenlijk helemaal niet moeten starten. Ik werd ziek in mijn helm en na afloop was ik uitgedroogd en trilde oncontroleerbaar. Yamaha bleef in Italië en testte de volgende dag, maar ik kon niet rijden. Een Senior Yamaha medewerker - meer informatie geef ik niet - zei tegen me; "We hebben veel geld in je geïnvesteerd. Kom niet naar Laguna Seca als je niet 100% bent. We hebben het vertrouwen in je verloren."
Dat was het moment, halverwege het seizoen en vlak voor de twee Amerikaanse wedstrijden op Laguna Seca en Indianapolis, dat ik besloot dat ik in 2013 niet meer voor Yamaha zou rijden. Ik heb veel goede vrienden bij Yamaha, maar wanneer iemand je zo de grond in praat dan verlies je respect voor ze.

In het Interview met Cycle World vertelt Spies dat hij, terugkijkend, weet dat hij zich elke race 100% heeft gegeven, maar gek werd van alle technische problemen waarmee hij het hele seizoen te kampen kreeg. Achterbanden aan flarden gereden, gebroken achtershock, opgeblazen motor, verbrandde koppeling, oververhitte remmen, elke keer was iets niet 100%. Zaken die niemand had kunnen plannen of voorzien. Normaal overkomt één van die dingen je in een seizoen, maar bij ons gebeurde alles in één seizoen, race na race na race, aldus Spies.

Ben Spies_2012_2
Zware vorm van voedselvergiftiging, toch rijden om de volgende dag te horen te krijgen de volgende race niet te hoeven komen als je niet 100% bent. Het overkwam Spies in Mugello het afgelopen seizoen

Spies rekende het team de zaken niet aan en accepteerde het als pure pech, maar moest wel gefrustreerd toezien dat aan de andere kant van de pitbox alles perfect verliep. Lorenzo won race na race en werd uiteindelijk wereldkampioen, terwijl hij met hetzelfde motorblok, dezelfde remmen, koppeling, vering en banden reed. Ben Spies_2012_3Pech achtervolgde Spies ook op Laguna Seca, waar hij zijn vierde plaats verloren zag gaan door een afgebroken achtershock"Je wilt niet dat anderen iets slechts overkomt, maar het is hard - niet alleen voor de rijder maar ook voor het team - om aan hun kant alles perfect te zien gaan en alles fout bij ons," aldus de Amerikaan.

Na de beslissing te hebben genomen te breken met Yamaha overwoog Spies lange tijd terug naar het WK Superbike te gaan, waar hij in zijn debuutjaar de wereldtitel in de wacht wist te slepen. Zeker toen hij in Indianapolis zijn motor opblies dacht Spies klaar te zijn met de MotoGP. Ducati had al interesse in Spies getoond, maar de overname door Audi maakte de toekomst onduidelijk. Kort daarna werd Spies door BMW benaderd en deed hem een goed bod. Ducati had nog niet met de Panigale in het WK Superbike gereden, maar dat zou voor Spies geen belemmering zijn geweest. "Wanneer was de laatste keer dat Ducati met een Superbike op de proppen kwam die niet succesvol was?", aldus Spies.

Spies had zijn zinnen gezet op het WK Superbike op de 1199 Panigale, maar Ducati wilde eerst haar MotoGP programma voor elkaar hebben en daarvoor had Spies begrip. Op dat moment begon Spies echter zijn toekomst in de MotoGP te overwegen en besloot dat hij dat hoofdstuk nog niet af wilde sluiten. Spies wil daarmee niet zeggen dat hij denkt veel wedstrijden of de wereldtitel te kunnen winnen, maar hij wilde niet weggaan en na vijf jaar denken "ik had dit of dat kunnen doen".

Ben Spies_2012_4
In Indianapolis werd Spies de kans op een podium ontnomen door een opgeblazen motorblok. Het was het moment dat Spies serieus overwoog de MotoGP te gaan verlaten

Zowel Ducati als Honda waren zeer geïnteresseerd in Spies. San Carlo Gresini Honda wilde Spies heel erg graag. Er volgde een gesprek tussen Spies, Ben Spies_2011_1In 2011 had het er nog zo goed uitgezien. Spies haalde zijn eerste podium voor het fabrieksteam in Catalunya, won de Dutch TT en stond ook in Indianapolis en Valencia op het podiumFausto Gresini, Shuhei Nakamoto en Livio Suppo in Brno, waar Spies aangaf wat zou moeten gebeuren om hem op een Honda te krijgen. Ducati gaf Honda echter nooit die kans. Zij waren er klaar voor, Honda niet. Het leidde bij Spies tot de conclusie dat zijn toekomst of bij BMW in het WK Superbike of bij Ducati in de MotoGP zou zijn.

Het pakket dat Ducati heeft samengesteld is volgens Spies ideaal voor hem. Hij heeft Andrea Iannone als teamgenoot bij Pramac, waar hij in dezelfde Ducati Corse kleuren zal rijden maar met andere sponsoren. Spies krijgt de beschikking over fabrieksmachines, fabrieks-alles. Tom Houseworth zal zijn crew chief zijn en Max Bartolini zijn engineer. Spies maakte die keuze nadat hij Max had bestudeerd en met veel mensen had gesproken. Hij gaf Ducati te kennen dat hij Max wilde hebben. Ducati was verrast maar in positieve zin, ze wisten dat Spies zijn huiswerk goed had gemaakt.

Spies weet dat er bij Ducati nog veel werk moet worden verricht wat niet overnacht zal gebeuren, maar denkt dat Audi veel voor Ducati zal doen. Ducati zal er alles aan doen om weer een succesvolle machine te bouwen. Volgens Spies moeten rijders gaan inzien dat ze geen engineers zijn maar coureurs. De taak van een coureur is om zo hard mogelijk op een motor rond te gaan en feedback geven en de engineers de problemen op te laten lossen. Spies is blij met zijn beslissing met wat hij het komende seizoen gaat doen.

Bron: Cycleworld