Zoeken

Regelement Moto3 bekend gemaakt

8 november 2010

Het afgelopen weekend heeft de Grand Prix commissie in Valencia het technische regelement van de nieuwe Moto3 raceklasse, die in 2012 de 125cc zal gaan vervangen, bekend gemaakt.

Moto3_prototype.jpg

Mocht je het nog niet weten, in 2012 zal er definitief een einde gaan komen aan het tweetakt wegrace gebeuren, dat decennia lang het Grand Prix gebeuren domineerde. Nadat in 2002 de 500cc tweetakten werd vervangen door de MotoGP maakte de 250cc raceklasse dit seizoen plaats voor de Moto2, waarbij gebruik werd gemaakt van één motoren leverancier (Honda) dat in een prototype rijwielgedeelte moest worden geplaatst.

De nieuwe Moto3 raceklasse is gebaseerd op een viertakt 250cc ééncilinder, die een maximale boring van 81mm mag hebben, gelijk aan die van de MotoGP. In tegenstelling tot de Moto2 mogen meerdere fabrikanten motorblokken leveren, maar elke fabrikant moet voldoende motorblokken produceren om ten minste 15 teams te kunnen voorzien. Evenals de MotoGP en de Moto2 moet ook in de Moto3 gebruik worden gemaakt van prototype rijwielgedeeltes, die door meerdere fabrikanten kunnen worden geleverd.

Hoewel de nieuwe Moto3 klasse een meer 'open' raceklasse is dan de Moto2, waar gebruik moet worden gemaakt van een 'standaard' motorblok, heeft de Grand Prix commissie in het regelement behoorlijk wat restricties opgenomen om de kosten zoveel mogelijk in de hand te houden. Zo mag de prijs van een motorblok, dat maximaal 14.000 toeren mag maken, de € 12.000 niet overschrijden en moet worden gereden met een 'standaard' ECU. Zaken als ride-by-wire, dubbele gasklephuizen, variabele in- en uitlaat trajecten, pneumatische of hydraulische klepbediening en turbo- of superchargers zijn niet toegestaan.

Technisch regelement Moto3:

Motorblok

  • Enkel 4-takt heen-en-weer bewegende zuigermotoren.
  • Maximale cilinderinhoud: 250cc.
  • Enkel ééncilinder toegestaan.
  • Maximale zuiger diameter: 81 mm. Ovale zuigers niet toegestaan.
  • Motoren moeten normale aanzuiging hebben. Turbo's en Superchargers niet toegestaan.
  • Maximaal toerental: 14.000 toeren per minuut.
  • Maximaal 1 ontsteker.
  • Maximaal 4 kleppen.
  • Pneumatische en/of hydraulische klepaandrijving is niet toegestaan.
  • Nokkenas aandrijving moet door middel van ketting gebeuren.
  • Variabele kleptiming en/of variabele klepopening systemen zijn niet toegestaan.

Motor levering

  • Het motorblok is gedefinieerd als een complete motor inclusief inlaatsysteem (gasklephuis, injectoren) en een complete transmissie.
  • De maximum prijs van een motorblok mag niet meer dan € 12.000 bedragen. Geen optionele onderdelen of service contracten mogen worden gebruikt om de prijslimiet te omzeilen.
  • Elke fabrikant moet voldoende motorblokken en reserve onderdelen leveren om, desgewenst, ten minste 15 rijders per seizoen te kunnen voorzien.
  • Elke fabrikant moet voor aanvang van het seizoen een lijst met prijzen en doorlooptijden (levensduur) van reserve onderdelen voor goedkeuring voorleggen aan de organisator, en mag voor de onderdelen niet meer vragen dan deze gepubliceerde prijzen. Goedkeuring is gebaseerd op prijzen en doorlooptijden die in lijn moeten zijn met normen in de huidige markt voor wat betreft deze onderdelen en technologieen.
  • In het geval updates van de motor of motoronderdelen worden ontwikkeld, moeten deze aan alle teams tegelijkertijd beschikbaar worden gesteld, daarbij de bovengenoemde prijslimieten in acht nemend.

In- en uitlaat systeem

  • Systemen met een variabele lengte van het inlaat traject zijn niet toegestaan.
  • Alleen een enkele gasklep is toegestaan, die mechanisch (bijv. kabel) en enkel door de rijder moet worden bediend. Geen enkel bewegend deel (behalve de injector) is toegestaan in het inlaattraject voor de inlaatklep. Geen enkele onderbreking of mechanische verbinding tussen de rijder's input en de gasklep is toegestaan.
  • Regeling van het stationaire toerental door middel van een lucht bypass systeem, geregeld door de ECU is toegestaan. *
  • Benzine-injectoren moeten in het upstream deel boven de inlaatkleppen zijn geplaatst.
  • Maximaal twee injectoren en twee onafhankelijke injector aansturingen.
  • Maximale benzinedruk: 5 bar.
  • Behalve carter-ontluchtings gassen zijn alleen lucht en lucht/benzine mengsels in het inlaatraject en de verbrandingskamer toegestaan.
  • Benzine moet in overeenstemming zijn met de FIM 'Moto3' specificatie (wordt nog aangekondigd)

Uitlaatsysteem

  • Systemen met een variabele lengte van het uitlaat traject zijn niet toegestaan.
  • Geluidslimiet: 115 dB/A, gemeten middels een statische test
  • Bewegende delen (bijv. kleppen, schotten) in het uitlaatsysteem zijn niet toegestaan.

Transmissie

  • Maximum aantal versnellingen: 6.
  • Maximaal twee alternatieve ratio's voor elke versnellingsbak, en twee alternatieve ratio's voor de primaire overbrenging toegestaan. Teams zijn verplicht de te gebruiken versnellingsbak ratio's voor elke versnellling voor aanvang van het seizoen te melden.
  • Elektro-mechanische of elektro-hydraulische koppelings activatie systemen zijn niet toegestaan.

Ontsteking, elektronica en Data-logging

  • Alleen het ontstekings/benzine injectie systeem (ECU) dat door de Organisator is goedgekeurd is toegestaan.
  • Deze ECU moet ongewijzigd blijven qua hardware en software, zoals door de organisator uitgegeven. De enige toegestane wijzingen zijn de setting (tuning) opties die in de software zijn inbegrepen.
  • De technisch directeur mag teams eisen de ECU op elke machine te vervangen door een andere standaard ECU op elk gegeven tijdstip.
  • De officiële ECU bevat een toerenbegrenzer.
  • Alleen het door de organisator goedgekeurde Data-log systeem mag worden gebruikt.

*) Alle parameters met dit symbool worden geregeld of aangestuurd via de bovenvernoemde ECU 

Chassis

  • Het chassis moet een prototype zijn, waarvan het ontwerp en de constructie vrij zijn binnen de regelementen van de FIM Grand Prix Techinsche
  • Regulaties.
  • Minimum gewicht van motorfiets + rijder: 148 kg.
  • Remmen moeten zijn gemaakt van een ijzer legering.
  • Vering moet van het conventionele, passieve, mechanische type zijn. Actieve en semi-actieve vering systemen en/of elektronische controle in elk aspect van de vering en rijhoogte is niet toegestaan.
  • Vering moet middels schroefveren gemaakt van ijzer legeringen gebeuren.

Wielen en banden

  • De enige materialen die zijn toegestaan voor de wielen zijn magnesium en aluminium legeringen
  • De enige toegestane wielafmetingen zijn:
    - Voorwiel: 2,5" x 17"
    - Achterwiel: 3.5" x 17"
  • Het aantal en de specificatie van de banden die elke rijder per event worden toegewezen zal worden gecontroleerd.
  • Alleen banden van de officiële leverancier zijn toegestaan.

Materialen & Constructie

  • Constructie materialen moeten voldoen aan artikel 2.7.10 van de FIM Grand Prix regulaties.
  • Nokkenassen, krukassen en drijfstangen moeten zijn gemaakt van ijzer legeringen.
  • Motorcarters, cilinders en cilinderkoppen moeten zijn gemaakt van aluminium legeringen
  • Zuigers moeten zijn gemaakt van een aluminium legering.
  • Defenities:
    'X-gebaseerde legering' betekent dat het element X (bijv. Fe, voor ijzer gebaseerde legeringen) moet het hoofdbestanddeel in die legering zijn, op een % w/w basis.

Algemeen

  • Aantal machines: het team kan alleen één motorfiets per rijder laten keuren.
  • Aantal motorblokken: een maximum van 8 motorblokken per rijder mag worden gebruikt gedurende alle Grand Prix race evenementen die het seizoen omvat. Een opnieuw opgebouwd motorblok wordt als nieuw aangerekend.
  • Teams zal worden verplicht motorblokken een dag voor de eerste training van elk evenement te registreren bij de Technische Controle. Zulke geregistreerde motorblokken zullen worden verzegeld (behoudend klepdeksel en transmissie indien van toepassing) en zegels mogen niet worden verwijderd behalve onder supervisie van de Technisch Directeur. Allen verzegelde en geregistreerde motorblokken mogen op het circuit worden gebruikt tijdens Grand Prix race evenementen. Een motorblok dat bij de Technische Controle wordt gepresenteerd zonder intacte zegels zal worden geteld als een nieuw motorblok.
  • Behalve bovenstaande regels gelden voor alle andere constructie criteria, afmetingen en specificaties de FIM Grand Prix Regulaties.