Zoeken

Phillip Island wint gevecht van Dorna

25 maart 2011
De organisatie van de Australische Grand Prix, die jaarlijks in oktober op het circuit van Phillip Island wordt verreden, heeft het gevecht met Dorna omtrent het verplaatsen van de Grand Prix gewonnen. Dorna had gedreigd de licentie in te trekken als de Grand Prix niet naar het begin van het seizoen zou worden geplaatst, maar heeft uiteindelijk besloten geen daad bij woord te voegen.

Circuit_Phillip_Island

Niemand minder dan Valentino Rossi had zich opgeworpen als voorvechter voor het verplaatsen van de Australische Grand Prix naar een datum in maart, omdat volgens de Italiaan de asfalttemperatuur in oktober te laag (en daardoor te gevaarlijk) zou zijn om te racen. Dorna diende daarop een verzoek in tot het verplaatsen van de Grand Prix en dreigde zelfs de licentie in te trekken toen het circuit aangaf geen mogelijkheden te zien vanwege de drukke kalender in het begin van het seizoen.

Hoewel Rossi teleurgesteld was over het nieuws dat de Grand Prix in 2012 niet zal worden verplaatst dacht Casey Stoner daar duidelijk anders over, volgens Stoner waren de eisen die de AGPC (Australian Grand Prix Commission) waren gesteld erg onredelijk. Stoner was teleurgesteld dat de veiligheidscommissie naar een paar rijders had geluisterd en op hun woord, dat het circuit onveilig zou zijn, was afgegaan.

Casey Stoner:
We zien dezelfde weersomstandigheden in het begin van het jaar, dan is het net zo nat zo niet nog natter. Vroeg in het jaar kunnen de omstandigheden verschikkelijk en moeilijk zijn. We hebben de afgelopen jaren veel geluk en pech gehad, omdat het een week voor de race nog mooi zonnig en 35 graden warm was. Vlak voor het raceweekend werd het weer echter bijzonder slecht. Ik denk echter niet dat het verplaatsen van de datum dat zal veranderen.

Stoner verklaarde bovendien dat de veiligheid van andere circuits geen onderwerp is geweest voor zo'n hevig onderzoek, en voegde daaraan toe teleurgesteld te zijn dat de AGPC zo onder vuur is komen te liggen en is bedreigd als de datum niet zou worden veranderen. Als het om veiligheid gaat zijn er volgens Stoner circuits die veel gevaarlijker zijn, maar waar niets hoeft te gebeuren.

Casey Stoner:
Nochtans gaan we naar circuits als Estoril en Indianapolis waar ze niets aan het asfalt hoeven te doen, ondanks dat dit overduidelijk verschrikkelijk is. Het is friggin' 50 jaar oud, werkt niet en echt hobbelig en op sommige plekken daardoor echt gevaarlijk. Zij hoeven echter niet te vernaderen. Wat mij betreft is er behoorlijk veel tegenstrijdigheid bij veel beslissingen die worden gemaakt, maar we zullen zien hoe het dit jaar zullen gaan en of ze zaken laten afkoelen.

Bron: MCN

Zie ook: