Zoeken

MotoCzysz wint TT Zero

11 juni 2010

Het afgelopen jaar zagen ze hun race al voor Glen Helen strandden, maar dit jaar heeft MotoCzysz revanche genomen door TT Zero, de emissievrije TT, met een gemiddelde snelheid van 96.820 mph te winnen.

Mark_Miller_MotoCzysz_Zero_TT.jpg

Daarmee bleef het uit Portland, Oregon afkomstige team net onder de 100 mph en liep daardoor de £10.000 bonus mis die door het eiland zal worden uitgekeerd aan het eerste team dat met een emissievrije motor de 100 mph barrière zal weten te doorbreken.

De kampioen van het afgelopen jaar, Team Agni, had in het begin nog de leiding in handen genomen, met een gemiddelde snelheid van 95.212 bij het eerste meetpunt van Glen Helen, maar bij Ballaugh Bridge had MotoCzysz de leiding met 98.973 mph al overgenomen, met Team Agni op vijf seconden achterstand.

Bij de Sulby Straight wisten drie motoren de 100 mph grens de doorbreken, waarbij de hoogste topsnelheid van 135 mph op naam van MotoCzysz kwam. Team ManTTx had de tweede topsnelheid van 107.200 mph terwijl Agni Racing een topsnelheid van 104.200 mph wist neer te zetten.

Bij het meetpunt van Ramsey Hairpin zat het team van MotoCzysz op een gemiddelde snelheid van 103.978, terwijl ook het Team Agni met een gemiddelde van 100.335 mph boven de 100 mph grens zat. Na de Mountain sectie daalde het gemiddelde van MotoCzysz naar 99.513 mph bij Cronk Ny Mona, met de £10.000 bonus nog steeds binnen handbereik, maar uiteindelijk bleef de gemiddelde snelheid van racewinnaar Mark Miller steken op 96.820 mph, ofwel een rondetijd van 23'22.89 seconden.

Robert Barber van Team Agni werd tweede, op bijna twee minuten achterstand, terwijl James McBride van het ManTTx Team derde werd, elf seconden achter Barber. Jennifer Tinmouth (Team Agni) en Geore Spence (Kingston Universaty) waren de twee overige rijders die de één ronde durende race wisten uit te rijden.