Zoeken

Melandri snel tijdens eerste test Yamaha Superbike

15 november 2010

Het Yamaha World Superbike Team heeft een succesvolle test gedaan op het Spaanse circuit van Valencia. Het team, dat volgend seizoen met twee nieuwe rijders Marco Melandri en Eugene Laverty in het WK Superbike zal uitkomen, reed met zowel de 2010 als de 2011 YZF-R1.

Marco_Melandri_test_Yamaha_Valencia_2010.jpg

De test op het circuit van Valencia, waar eerder de MotoGP haar eerste test voor het 2011 seizoen had gehad, was een eerste kennismaking van het nieuwe team, dat niet alleen twee nieuwe rijders, maar in Andrea Dosoli eveneens een nieuwe Team Manager heeft. Dosoli vervangt binnen het team Massimo Mergalli, die de opstap heeft gemaakt naar het officiële Yamaha MotoGP fabrieksteam.

Terwijl vice-wereldkampioen Supersport Eugene Laverty al enkele weken geleden kennis had kunnen maken met de Yamaha R1 tijdens de eerste test na afloop van het 2010 seizoen op het Franse circuit van Magny Cours, was het voor Marco Melandri zijn eerste kennismaking met het team en de Yamaha superbike. Melandri wist zich snel aan te passen aan de in het WK Superbike te gebruiken Pirelli banden en besteedde een groot deel van de dag aan het bekend worden met de 2010 YZF-R1, zodat het team de motor qua ergonomie en setup aan de Italiaan kon aanpassen.

Melandri zette met een kwalificatieband zijn snelste tijd van 1'33.9, een tijd die het afgelopen jaar goed genoeg was geweest voor een start vanaf de eerste startrij. Eugene Laverty reed niet alleen op de 2010 machine, maar tevens op de nieuwe 2011 YZF-R1 en gaf het team belangrijke data in voorbereiding op de komende SBK test op het circuit van Phillip Island begin december. De nieuwe YZF-R1 volgt volgens Yamaha de design filosofie van gereduceerd gewicht en een optimale gewichtsbalans voor verbeterde tractie, en beschikt over een nieuwe Öhlins voorvork, die trouwens ook door Melandri werd getest. De 2011 machine was tevens volgens de 2011 FIM voorschriften opgebouwd, dat standaard benzine injectoren, benzinepomp en benzine regulators voorschrijft.

Marco Melandri (1'33.9, 79 ronden):
Het was een goede eerste dag. In het begin was het een compleet ander gevoel dan een MotoGP fiets, veel groter. Ronde na ronde werd het gevoel echter beter en had ik er echt plezier in. Ik was erg soepel aan het rijden en vooral erg blij met de Pirelli banden, ik had een echt goed gevoel over de fiets met die banden. Ik hou van het motorblok, het was indrukwekkend en dus ben ik erg opgewonden om naar Australië te gaan om daar verder te testen.

Eugene Laverty (1'34.9, 76 ronden):
Ik voel me werkelijk erg comfortabel met de machine. Op Magny Cours wilde ik niet te veel oordelen op een circuit, maar Valencia is een heel ander circuit en om me hier ook goed te voelen is erg positief. Ik reed de 2011 machine en was in staat veel nuttige data te vergaren die het team zal helpen in voorbereiding van de test op het circuit van Phillip Island. Ik voel me echt positief, we gaan denk ik in de goede richting om een erg competitieve fiets te hebben aan het begin van het 2011 seizoen.

Andrea Dosoli, Team Manager:
Vandaag was goed, het voelt lekker om betrokken te zijn bij zulk een professionele omgeving, het team functioneert echt goed. Ik geloof dat hier een goede basis is gelegd om grote resultaten te behalen en heb een goed gevoel bij beide rijders. Ik was een beetje bezorgd om Marco's eerste kennismaking met de zwaardere machine en andere banden, maar ik ben echt blij dat hij een goed gevoel had en zich snel aan de motor wist aan te passen. De rondetijd van Melandri was ook niet slecht. Eugene heeft veel potentie en is erg gemotiveerd, hij werkte aan verschillende settings van zowel de 2010 als 2011 machine en gaf ons heldere informatie waar het team mee aan de slag kan. We zullen deze informatie gaan verwerken als voorbereiding voor de test in Austraië over drie weken.