Zoeken

Marquez sluit Aragon met extra testdag af

21 juni 2013
Als enige Honda coureur heeft Marc Marquez gisteren op het circuit van Aragon getest. De derde en laatste testdag van het Repsol Honda team werd door Marquez gebruikt om zijn RC213V MotoGP racer beter te leren kennen. Daarnaast maakte Marquez ook kennis met het nieuwe 2014 prototype, waarmee hij 13 ronden reed.

Marc Marquez_RC213V_2014_prototype_Aragon

Waar voor het Yamaha fabrieksteam en de andere Honda prototype coureurs de test in Agaron al op woensdag was afgerond had Honda voor Marc Marquez nog een extra testdag ingepland. Marquez reed in totaal 60 ronden op zijn 2013 RC213V machine, waarbij naast verschillende set-ups ook nieuwe onderdelen werden uitgeprobeerd.

Volgens Marquez heeft hij in twee dagen (de eerste testdag kwam Marquez vanwege het slechte weer niet in actie, red.) veel over de RC213V racer geleerd. In het begin had hij veel moeite met de lange doordraaiers, maar dat ging de laatste dag al stukken beter. Er werd veel aandacht aan de set-up van de machine besteed, door elke run met een andere setting de baan op te gaan.

Na afloop van de test verklaarde Marquez dat hij de RC213V nu veel beter begrijpt dan in het begin van het seizoen, en is hij nu na enkele ronden in staat om te zien of een setting goed is of niet. De tweede testdag concentreerde Marquez zich op de komende Grand Prix en probeerde daarvoor een goede afstelling te vinden, terwijl voor de derde testdag ook nog nieuwe onderdelen van Öhlins en de nieuwe harde compound van Bridgestone op het programma stond.

Daarnaast maakte Marquez na Bradl en Pedrosa ook kennis met het nieuwe 2014 RC213V prototype, dat van een compleet nieuw motorblok en rijwielgedeelte is voorzien. Marquez deed twee runs van in totaal 13 ronden en was positief over de machine. Volgens de Spaanse Moto2 wereldkampioen was het eerste gevoel erg goed en heeft het motorblok enkele verbeteringen.

Ook het chassis is volgens Marquez een verbetering, hoewel daar op punten nog wel wat te verbeteren valt. Volgens Marquez, die verder geen aanpassingen voor wat betreft set-up aan het prototype deed, is de basis echter goed voor de HRC engineers om verder mee te werken, maar prefereert hij momenteel nog wel zijn huidige 2013 machine.