Zoeken

Dakar 2016, etappe 11: tweede dagzege voor Meo

14 januari 2016
Antoine Meo heeft in zijn allereerste Dakar rally vandaag zijn tweede etappezege bijgeschreven. De Red Bull KTM Factory rijder legde de 431 kilometer special, die met 14 rijders al aan de finish tot CP2 (244 km) werd ingekort, 18 seconden sneller af dan teamgenoot en leider in het algemeen klassement Toby Price, die zijn allereerste Dakar zege haast niet meer kan ontgaan.

Antoine Meo

De elfde etappe van de 2016 Dakar rally ging van la Rioja naar San Juan over een totale afstand van 712 kilometer, waarvan 431 kilometer getimede special door zwaar zand en fesh-fesh moest worden afgelegd. De start van de special, die om 8 uur locale tijd stond gepland, moest worden uitgesteld omdat er op de reddingshelikopters moest worden gewacht. Door de vele uitvallers gisteren was het de helikopters niet meer gelukt om voor het donker bij de startplek te arriveren.

Als winnaar van de tiende etappe mocht Stefan Svitko vijfendertig minuten later als eerste aan de special beginnen, maar de KTM privé rijder had bij het eerste meetpunt al 42 seconden achterstand op Antione Meo, die vanaf de vijfde plek weer een waanzinnige etappe reed. Meo had acht seconden voorsprong op teamgenoot Toby Price, die na het tweede meetpunt aan een opmars begon en opnieuw de etappe leek te gaan domineren.

Bij het derde meetpunt had Price al een voorsprong van 37 seconden op Meo opgebouwd, die niet veel later als gevolg van een navigatiefout meer dan vier minuten verloor en daardoor was teruggevallen naar de zesde tussentijd. De achterstand van Meo was bij het zesde meetpunt zelfs opgelopen tot meer dan vijf minuten, maar daarna kwam de Fransman ijzersterk terug.

Bij het negende (voorlaatste) meetpunt had Meo zijn achterstand volledig weggewerkt, om uiteindelijk de special met een minieme voorsprong van 18 seconden op teamgenoot Toby Price te eindigen. Belangrijker voor Meo was zijn voorsprong van 2’48” op Pablo Quintanilla, waardoor hij in het algemeen klassement is opgeklommen naar de derde plaats, waarmee KTM opnieuw (voorlopig) drie motoren op het podium heeft.

Voor Honda’s hoop in bange dagen Paulo Goncalves was de dag al slecht begonnen met het bericht dat hij een tijdstraf van 50 minuten kreeg vanwege het feit dat hij te lang bij CP2, waar hij angstvallig probeerde het lek in de radiateur te dichten, was blijven hangen. Volgens het reglement was slechts een stop van 15 minuten toegestaan. Alsof dat nog niet erg genoeg was ging de Portugese HRC rijder ook nog eens onderuit en was hij definitief uit de race.

Kevin Benavides is nu de enige overgebleven Honda in de top 5, maar de Argentijn is met een achterstand van bijna een uur kansloos voor de overwinning. Met heel veel geluk zit een podium er misschien in, maar dan moet hij de komende dagen wel een achterstand van meer dan dertien minuten op Antione Meo goed weten te maken.

Veel rijders hadden last van het extreme warme weer, waardoor de wedstrijdleiding om 15:40 locale tijd besloot de special opnieuw in te korten, ditmaal tot CP2 na 243 kilometer, maar besloot wel om de eindklassering van de 14 rijders die al waren gefinisht aan te houden. Een opsteker voor Hans Vogels, die als veertiende was gefinisht en zwaar verbolgen was over het feit dat de organisatie opnieuw een etappe had ingekort.

Hans Vogels:
Dit mag de naam Dakar niet meer hebben. Mensen doen mee omdat het de zwaarste rally ter wereld zou moeten zijn. Dan is het finishen of falen, maar niet dit half-en-half laffe gedoe.
Ik had hier heel goede zaken kunnen doen voor het klassement en daar heb ik ook hard voor gewerkt. Anderen, die voor mij in het klassement staan, hebben het laatste stuk niet gereden. Zij hadden hier veel tijd kunnen verliezen of kunnen uitvallen en dat had mij veel gescheeld. Ik had hier ook kunnen crashen en hard ook, want het waren allemaal stenen. Van mijn achterband is niets over.
Het was een heel moeilijk stuk, echt bikkelen. Ik heb die risico’s wel moeten nemen, het heeft mij wel kracht en concentratie gekost. Je rijdt 100, 120 kilometer per uur over die stenen, je moet constant blijven staan op de motor, je lijf vangt de klappen op. Mijn concurrenten staan morgen een stuk fitter aan de start dan ik.

 Dakar etappe 11