Zoeken

TT-Assen: MotoGP

1 juli 2007

De Doctor genezen?

Rossi in bloedvorm

TT_MotoGP_1.jpgVoor 91.429 toeschouwers liet Valentino Rossi afgelopen zaterdag op het heilige asfalt van het TT-circuit Assen zien waartoe hij in staat is als alles klopt. In de drie vrije trainingen op donderdag en vrijdagmorgen had hij al aangetoond dat het tussen hem en de Yamaha M1 (die, vanwege de wereldwijde lancering van de nieuwe FIAT 500 op 4 en 5 juli a.s. in een wel zéér speciale kleurstelling was gespoten! Overigens kun jij de nieuwe kleurstelling bepalen..) wel goed zat. Alleen in de kwalificatie, die op vrijdag in de regen werd verreden, ging het niet goed. Verkeerde afstelling gebruikt en dus 'maar' een elfde tijd. Valentino Rossi mocht vertrekken vanaf de vierde startrij! Natuurlijk was niemand verbaasd dat Chris Vermeulen vanaf de pole mocht vertrekken (de jonge Rizla-Suzuki coureur is snel in de regen), misschien wel dat Toni Elias niet aan de start stond. De kleine Spanjaard uit het Honda-Gresini team kwam donderdagmorgen ten val en brak daarbij zijn linker dijbeen. TT_MotoGP_2.jpgNog diezelfde dag is Elias geopereerd in het Wilhelmina ziekenhuis van Assen, waar Clinica Mobile arts dokter Claudio Costa, onder toeziend oog van orthopedisch chrirurg dokter Wiersma, het been zette en het middels metalen platen op zijn plek moet blijven. Daarna keerde Toni Elias terug naar Barcelona om daar aan zijn herstelperiode van zeven maanden te gaan beginnen. In de warm-up was er nog een verrassing want het was Casey Stoner die er vijf minuten voor tijd af ging in de laatste bocht voor start/finish, de GT. Het deerde hem echter niet want hij rende naar de pitstraat en wist met zijn tweede machine nog een negende tijde tijd te zetten.

Bij de start was Casey Stoner direct goed weg, hij werd gevolgd door Chris Vermeulen, John Hopkins, Colin Edwards, Dani Pedrosa en Nicky Hayden die een wereldstart had gemaakt vanaf de dertiende startplek! Randy de Puniet had die niet, hij verprutste zijn start en zat ergens in het middenveld, zo rond de tiende plaats, terwijl Valentino Rossi ook geen wereldstart had en weinig plaatsen wist te winnen. Al in de eerste ronde stampte Stoner met zijn Marlboro-Ducati in een hoog tempo het circuit rond en sloeg hij een gaatje naar de beide Rizla-Suzuki mannen. Na drie ronden was het duidelijk dat Hopkins nog wel kon volgen maar dat Vermeulen de rest van het veld wat ophield waardoor de opmars van o.a. Nicky Hayden, Dani Pedrosa en Colin Edwards enigzins gestuit werd. Wie daar geen last van had was Valentino Rossi. Niet gehinderd door wat dan ook denderde de zevenvoudig wereldkampioen door het veld en veschalkte de één na de ander.

TT_MotoGP_3.jpg
Begin van de wedstrijd met Rossi op de negende plaats.

TT_MotoGP_4.jpg

Hopkins moest Rossi en Hayden voor laten en werd vijfde.

 Aan het eind van de zesde ronde zette hij in de GT de kleurige FIAT-Yamaha M1 langs de Repsol-Honda van Dani Pedrosa en in diezelfde ronde prikte hij hem in Mandeveen - Duikersloot ook langs diens teamgenoot, en wereldkampioen, Nicky Hayden. Ondertussen was Colin Edwards, vertrokken vanaf een zesde startplek, in duel met Chris Vermeulen om plaats zes waarbij de Amerikaan de sterkste bleek en probeerde Randy de Puniet zijn slechte start goed te maken door zich los te maken uit de achtervolgende groep met o.a. Alex Barros, Marco Melandri, Alex Hofmann en Anthony West. Aan de kop van het veld liep Rossi inmiddels in op Hopkins en in de elfde ronde wist hij door in de Strubben een krappere lijn te kiezen de Anglo-Amerikaan voorbij te steken en de tweede plaats over te nemen, niets leek de Italiaan tegen te houden in zijn opmars naar koploper Stoner.

TT_MotoGP_5.jpg

Vermeulen kon zijn pole, mede door pech, niet omzetten in punten.

De opmars van Randy de Puniet kwam in dezelfde ronde tot een einde toen hij Chris Vermeulen wilde passeren en hem daarbij zowat op de schouders nam! De Fransman reed tot dan toe een foutloze race, afgezien van zijn start, en was op weg naar een goede klassering maar in zijn ijver plaatsen goed te maken ging hij weer eens in de fout. Zijn teamgenoot Anthony West deed het beter, die leverde lange tijd een harde strijd met Barros, Hofmann, Melandri, Checa en Capirossi om de plaatsen zeven tot en met tien. Loris Capirossi moest deze strijd staken in de zeventiende ronde. Na eerst al moeilijkheden te hebben gehad met de voorband kreeg hij daarna ook nog eens te maken met koppelingsproblemen en stuurde zijn Desmosedici GP7 voortijdig naar de pits.

TT_MotoGP_6.jpg
Hét moment, Rossi passeert Stoner in de GT!

Rossi had een achterstand van zo'n twee seconden goed te maken op Stoner, en waar dat in voorgaande races schier onmogelijk leek klaarde hij dit binnen drie ronden. In de volgende negen ronden stalkte hij de jonge Australiër, analyseerde het rijgedrag van zijn opponent, voordat hij een diagnose stelde. Hij ondernam enkele pogingen hem voorbij te steken maar dat waren eigenlijk speldeprikken. In de tweeëntwintigste ronde liet Rossi zijn M1 wijdt uit de Ramshoek komen en liet hem staan bij het aanremmen van de GT. 'The doctor' stak in een bloedvorm en Stoner kon niet pareren, alleen volgen. In de vier ronden die Rossi aan de leiding reed wist hij nog een voorsprong van 1,9 seconden op te bouwen. Blij als een kind, of een coureur die zijn eerste wedstrijd wint, kwam Valentino Rossi over de streep. Hij realiseerde zich maar al te goed dat dit een belangrijke overwinning was.

Valentino Rossi:

Dit was een ongeloofelijke race, misschien wel één uit de top vijf in mijn carrière! Het is duidelijk dat starten vanaf de elfde positie ons geluk brengt want ik heb al vaker gewonnen vanaf die positie, vorig jaar nog op de Sachsenring. Vrijdag heb ik slecht geslapen en ik kon me niet voorstellen dat de race zo zo verlopen, eigenlijk was ik best bezorgd na de kwalificatie en wist niet wat ik kon verwachten! Toen ik eenmaal op weg was zag ik dat een goed racetempo had en reed dus zo hard als ik kon om maar zoveel mogelijk coureurs in te halen omdat ik wist dat ik dán bij Casey kon komen.

Toen ik in zijn achterwiel zat was ik best moe, en mijn banden ook, en hij reed weer erg goed waardoor het moeilijk was hem te passeren. Met dank aan Michelin en het team want het pakket (machine/banden) was top en ik was in staat op het maximale van mijn kunnen te rijden. Ik ben zó blij om in Assen te winnen, het is een speciale plek voor me en het raakt mijn emoties! Het was ook leuk om hier in een nieuwe kleurstelling te rijden, in het verleden heb ik niet altijd geluk gehad met andere kleurstellingen maar dat is nu over! Yamaha gefeliciteerd met hun 150ste overwinning, ik ben blij dat we dat op deze manier konden vieren!

TT_MotoGP_7.jpg
Voor Nicky Hayden lijkt het seizoen nu pas echt van start te gaan.

thumb_TT_MotoGP_8.jpg

Hayden bouwde een feestje!

 Nicky Hayden wist teamgenoot Pedrosa achter zich te houden en reed naar de derde podiumplaats, zijn eerste podium dit seizoen. De Amerikaanse wereldkampioen lijkt precies op tijd het heilige vuur weer gevonden te hebben met de Amerikaanse ronde van het kampioenschap over drie weken voor de deur. John Hopkins wist zijn Rizla-Suzuki als vijfde over de streep te sturen, voor de FIAT-Yamaha in 'Cinquecento' kleuren van Colin Edwards.

De strijd om de zevende plaats werd uiteindelijk gewonnen door Alex Barros die zich los had weten te maken uit het groepje. Zo ook teamgenoot Alex Hofmann die de tweede Pramac-Ducati als achtste binnen bracht.

Anthony West kwam als winnaar uit een driemans groepje waarbij hij dus Marco Melandri (Gresini-Honda) en Carlos Checa (LCR-Honda) versloeg, een mooie prestatie van de Australiër in zijn tweede MotoGP race en zijn eerst op een droge baan.

Nicky Hayden:

Het is écht lekker om een goed resultaat te behalen en gewoon fun te hebben, om vooraan te rijden. In de warm-up dacht ik nog, de machine voelt nu, over het seizoen gezien, het beste aan en hoewel ik als dertiende getraind stond dacht ik op de startgrid, 'gozer, vecht als een leeuw vandaag!' Ik zette de machine in zijn versnelling en had een goede start. Ik had zelfs zo'n goede start dat toen ik bij de hairpin (Strubben) kwam ik bijna tot rust kwam en even adem haalde en Edwards me weer passeerde. Ik had die start nodig, de enige keus die ik had was een gaatje vinden en 'iets' doen.Mijn raceritme wasa best goed maar toen Valentino me passeerde ging hij er vandoor en kon ik niet even aanzetten om een paar snelle ronden neer te zetten om bij hen te blijven.

Even dacht ik dat er leuks in zou zitten en dat ik een nog beter resultaat zou kunnen halen, maar hier doen we het maar mee en moeten we op verder bouwen. Grote dank aan het team en de jongens van Repsol-Honda die zo hard voor me gewerkt hebben. Het was makkelijk geweest om op te geven en naar mij te wijzen maar ze bleven en hebben echt hard gewerkt bij de testen, zeker de twee dagen na Barcelona, dus mijn dank gaat uit naar hen. We hebben bij de machine een kleine verbetering gevonden, net die drie of vier tienden van een seconde die het verschil maken of je voorin zit of niet. Het zijn geen twee seconden per ronde of zo, maar net genoeg waardoor ik kan pushen en lol kan hebben. Er is nog wat werk te doen en veel races te rijden, maar we gaan het proberen en genieten even van deze.

Ook Shinya Nakano (KonicaMinolta-Honda en tweede in de wedstrijd van vorig jaar op...Kawasaki), Makoto Tamada, Sylvain Guintoli (beiden DunlopTech3-Yamaha) en Kurtis Roberts (TeamRoberts-KR212V) behaalden punten, de onfortuinlijke Chris Vermeulen werd zestiende en scoorde dus net géén punt. De Marlboro-Ducati van Casey Stoner en de Repsol-Honda van Nicky Hayden vielen beiden in de uitloopronde stil door benzine gebrek. Van de Ducati weten we dat er zéér geavanceerde electronica op zit die het benzine verbruik meet en dat kan aanpassen al naar gelang de gevraagde prestaties. Met nog een aantal ronden te rijden was Stoner niet in staat om Rossi te volgen, dit kan een gevolg zijn van het aanpassen van het vermogen omdat hij anders de race niet zou hebben kunnen uitrijden. In het begin van de race hield Stoner er een behoorlijk hoog tempo op na en dat heeft hem uiteindelijk misschien wel de overwinning gekost. Hij zegt zelf ook dat de machine veel meer gleed en spinde dan in de trainingen en dat dat veel benzine gekost heeft.

In ieder geval is Valentino Rossi vijf punten ingelopen op Casey Stoner en heeft Nicky Hayden zijn beste resultaat van het seizoen tot nu toe neergezet. Na een aantal moeilijke races komen zowel Rossi als Hayden op stoom en zien we ook de Suzuki's en Kawasaki's geregeld voorin. We zitten op de helft, 'the doctor' is genezen, het wordt nog een mooi seizoen!

Casey Stoner:

Ik had een ontzettend goeie start, ging aan kop en voelde me op mijn gemak terwijl ik tijden reed die vergelijkbaar waren met de trainingstijden. Niet net zo snel want er stond een harde wind. In een aantal snelle bochten kreeg ik aardige klappen van de wind waarbij ik bijna de voorkant verloor, dus pushte ik niet op de rempunten. Ik zag op de schermen rond het circuit dat Valentino oprukte. Hij kwam snel achter me aan met een hoger racetempo. Ik probeerde mijn eigen tempo aan te houden maar toen hij me passeerde zat ik op het maximale. Ik voelde me de hele race goed en ik mag niet klagen over het resultaat want we hebben maar vijf punten verloren in het kampioenschap. De machine kwam zonder benzine te staan in de uitloopronde omdat ik zo ontzettend aan het sliden en spinnen was, veel meer dan in de training waardoor hij meer benzine verbruikte. Maar ik ben blij met hoe het seizoen verloopt. Ik begon niet aan het seizoen met het idee om rond deze tijd het kampioenschap te leiden, en wat er verder ook gebeurd, wij zullen blij zijn. Ik ben trots een Ducati man te zijn.

Volgende race: 15 juli, Sachsenring Duitsland!

Foto's: yamaharacing/krt/hondaproimages