Zoeken

Tech3 met KTM in zee?

23 februari 2018
Na het grote nieuws van gisteren van de breuk tussen Tech3 en Yamaha is de grote vraag met welke fabrikant het Franse team het volgend seizoen verder gaat. Wij hebben ons geld op KTM gezet en hebben daar goede redenen voor.

Eind vorig jaar werd al in de media volop gezinspeeld op mogelijke verschuivingen in de MotoGP, gevoed door het gerucht dat het SKY VR46 team van Valentino Rossi zijn opwachting zou gaan maken in de MotoGP als tweede Yamaha team en daarmee de plaats in zou nemen van Tech3. 

Yamaha is er alles aan gelegen dat Valentino Rossi zijn carrière bij Yamaha beëindigd, daarna als teammanager doorzetten in een satelliet Yamaha team zou helemaal perfect zijn. 

Voor dit plan zit er echter een grote beer op de weg: Dorna heeft het aantal startplaatsen in de MotoGP tot 24 beperkt. Wil SKY VR46 zijn opwachting gaan maken in de MotoGP, dan zullen van een van de satellietteams de startplaatsen moeten worden opgekocht en er is geen enkel team dat daar op dit moment open voor staat.

In dat scenario was de grote vraag al met welke fabrikant Tech3 daarna in zee zou gaan en ook toen werd er al op KTM gespeculeerd. Amper twee maanden later is de breuk tussen Tech3 en Yamaha een feit, hoewel het niet Yamaha maar Hervé Poncharal is die niet voor contractverlenging is gegaan.

Hoewel de Franse teammanager zich nooit publiekelijk negatief heeft uitgelaten over Yamaha is het een publiek geheim dat hij graag een nauwere samenwerking met Yamaha had gezien - zoals Ducati het met Pramac en Honda het met LCR doet. Petrucci reed een groot deel van het afgelopen seizoen met dezelfde GP17 als Dovizioso en Lorenzo en heeft dit seizoen de beschikking over de GP18, Cal Crutchlow rijdt dit seizoen met dezelfde 2018 machine als Pedrosa en Marquez.

Bovendien staan Petrucci en Miller rechtstreeks bij Ducati onder contract, net als Cal Crutchlow en Takaaki Nakagami door HRC zijn gecontracteerd. 

Zo niet dus bij Tech3, dat niet altijd zelf de coureurs onder contract heeft gehad (Pol Espargaro is hier de enige uitzondering op), maar het ook nog eens met het materiaal van het jaar ervoor moet doen en nog nooit hetzelfde materiaal als het fabrieksteam ter beschikking heeft gehad.

Zeker gezien de uitzonderlijk goede prestaties van Johann Zarco, die afgelopen jaar als rookie vaak sneller was dan Rossi en Vinales, drie keer op het podium stond en het seizoen als Rookie of the Year afsloot, had Poncharal voor dit jaar meer ondersteuning vanuit Japan verwacht. 

Sinds de eerste wintertest dit jaar in Sepang is Poncharal met Yamaha's projectleider Kouichi Tsuji in gesprek geweest over verlenging van het contract, maar die zijn klaarblijkelijk niet naar de zin van Poncharal gegaan, nu de breuk tussen Yamaha en Tech3 bekend is gemaakt.

"We hebben een aanbod gekregen dat iets omvat wat we sinds het begin van Tech3 al hebben gewild en waar ik gewoon geen nee tegen heb kunnen zeggen," zei Hervé Poncharal gisteren. Een goed verstaander heeft aan een half woord genoeg om te concluderen dat Tech3 het volgend jaar met KTM in zee zal gaan.

Bij KTM zal Poncharal namelijk alles vinden wat hij bij Yamaha heeft gemist: nauwe samenwerking met de fabriek en 2019 machines. Het zijn namelijk de woorden van KTM's CEO Stefan Pierer die heeft gezegd dat KTM in 2019 met een satellietteam in zee zal gaan. 

"We gaan in 2019 een MotoGP satellietteam uitrusten. Het is het plan om dat team met identiek materiaal als het fabrieksteam te laten rijden. We beschouwen dat krantenteam als Junior-team," zei Pierer het afgelopen jaar tegenover de collega's van Speedweek.com. "We kunnen daar coureurs uit de Moto2 door laten stromen om ervaring in de MotoGP op te doen, zoals Oliveira en Binder. Dat is het idee. Iedere Moto2 coureur heeft een paar jaar nodig om ervaring op te doen."

Daar komt ook nog bij dat KTM zich tegenover Dorna contractueel heeft verplicht een MotoGP klantenteam van machines te voorzien als daar vraag naar komt. En met twee sterke coureurs als Binder en Oliveira in de Moto2 die beide staan te springen om door te stromen naar de MotoGP. Met Pol Espargaro nagenoeg zeker van een contract voor 2019 zou Johann Zarco dan de plaats in het fabrieksteam in kunnen nemen van Bradley Smith.