Zoeken

MotoGP test Valencia: dag 1

10 november 2010

Op de eerste van twee officiële MotoGP testdagen op het circuit van Valencia heeft Jorge Lorenzo de snelste tijd gezet. De nieuwe wereldkampioen reed in totaal 48 ronden en bracht het tot een tijd van 1'32.012, ééntiende seconde sneller dan zijn kwalificatietijd het afgelopen weekend.

Jorge_Lorenzo_Valencia_test_2010.jpg

In de ochtend was regen een spelbreker tijdens de eerste officiële MotoGP testdag voor het 2011 seizoen geweest waardoor maar weinig coureurs de baan op waren gegaan, maar rond de middag was de baan alweer volledig droog en kwamen alle 17 coureurs in actie. De meeste tijd bracht Loris Capirossi, die na drie seizoenen Suzuki weer terug is bij Ducati in het Pramac Ducati Racing Team, door op het circuit. De 37-jarige Italiaan reed op de 2010 Kallio machine in totaal 71 ronden, waarvan 45 met één set banden, en concentreerde zich vooral op het vinden van de juiste ergonomie op de fiets.

Snelste man van de dag was Jorge Lorenzo, die maar weinig tijd nodig had om in zijn ritme te komen. De in Mallorca woonachtige Yamaha coureur zette in de zesde ronde een tijd van 1'32.012 en voerde daarmee tot het eind van de dag de lijst met rondetijden aan. Lorenzo reed zowel met een geupdate 2010 versie alsmede een 2011 prototype dat van een nieuw frame is voorzien. Tevens reed Lorenzo met een nieuwe Öhlins voorvork en nieuwe elektronica, en was daar erg van onder de indruk. De nieuwe voorvork gaf vooral een beter gevoel midden in de bocht, terwijl het motorblok krachtiger aanvoelde en dankzij de elektronica minder wheelie-gevoelig was.

Casey_Stoner_Honda_Valencia_2010.jpg

Achter Lorenzo reed Casey Stoner zich in het laatste uur naar een tweede tijd. De Australiër, die na vier seizoenen Ducati weer terug is gekeerd naar Honda, reed met de 2010 versie van het RCV chassis door een van Pedrosa's 2010 machines te gebruiken. Stoner concentreerde zich in het begin voor al op het vinden van de juiste zitpositie, eenmaal comfortabel op de machine wist Stoner snelle rondetijden te realiseren. Daarnaast besteedde Stoner veel tijd aan het uitdokteren van de elektronica, dat inmiddels een belangrijk aspect van motorracen is geworden. Stoner reed uiteindelijk een tijd van 1'32.763 en was daarmee slechts ééntiende seconde langzamer dan zijn eigen tijd in FP3 het afgelopen weekend.

Ben_Spies_Yamaha_Valencia_test_2010.jpg 

Derde man van de dag was Ben Spies, die zijn debuut maakte voor het officiële Yamaha fabrieksteam als teamgenoot van Jorge Lorenzo. De Rookie of the Year reed het merendeel van zijn 42 ronden met het 2011 prototype, en concentreerde zich het meest op het vinden van de juiste afstelling van het rijwielgedeelte. Spies verklaarde na afloop dat de fabrieksmachine in grote lijnen niet verschillend is van zijn Tech3 machine, maar dat het vooral - en veel- subtiele veranderingen zijn. Spies voelde zich op zijn gemak op het 2011 prototype en verwacht dat nog meer in het vat zit.

Achter Spies bevond zich een armada aan Honda coureurs, aangevoerd door meest ervaren RC212V coureur Dani Pedrosa die een tijd van 1'32.912 - slechts tweeduizendste seconde langzamer dan zijn snelste raceronde op zondag - neerzette. De Spanjaard ondervond nog steeds hinder van zijn sleutelbeen, en moest vanwege elektronische problemen enige tijd in de pitbox doorbrengen. Pedrosa was in totaal 55 ronden op de baan te vinden en reed daarbij zowel met een 2010 frame alsmede een 2011 prototype.

Dani_Pedrosa_Honda_Valencia_test_2010.jpg

Honda heeft voor deze twee testdagen de nodige nieuwe onderdelen meegenomen, waaronder een nieuw frame, verschillende achterbruggen en motoren, die aan alle vier fabrieksondersteunde Honda rijders (naast de drie fabrieksrijders Pedrosa, Stoner en Dovizioso zal ook Marco Simoncelli in 2011 fabrieksondersteuning krijgen) ter evaluatie wordt voorgelegd om zodoende de juiste keuze voor de definitieve 2011 versie te kunnen maken.

De eerste testdag ging ook uitstekend voor Marco Simoncelli, die uiteindelijk de vijfde tijd wist te realiseren. De San Carlo Gresini Honda coureur reed zijn eerste dag als volledig fabrieksondersteunde coureur met het nieuwe frame en een nieuwe voorvork. De Italiaan verklaarde erg onder de indruk te zijn van het nieuwe rijwielgedeelte, dat vooral een verbeterde tractie had opgeleverd. Ook de nieuwe voorvork met meer instelmogelijkheden was een grote verbetering. Dankzij een door Honda beschikbaar gestelde nieuwe telemetrie engineer kon Elvio Deganello (zijn voormalig telemetrie engineer, red.) zich meer op de elektronica van de machine concentreren. Simoncelli reed een tijd van 1'32.919 en was daarmee de laatste coureur die onder de 1'33-ers was gedoken.

Marco_Simoncelli_Honda_Valencia_test_2010.jpg

De derde en laatste officiële Honda fabrieksrijder, Andrea Dovizioso, gebruikte de eerste dag om een nieuw frame en achterbrug combinaties uit te testen. Later op de dag probeerde de Italiaan verschillende elektronische settings, die samen met het nieuwe rijwielgedeelte een verbeterde stabiliteit met aanremmen moet realiseren. Dovizioso reed uiteindelijk een zesde tijd van 1'33.190 en was daar zeer tevreden over. Hij verklaarde dat vooral de sterke wind het testen had bemoeilijkt, maar dat het nieuwe frame meer stabiliteit aan de achterkant en de nieuwe swingarm voor minder pompen zorgde. Vanwege de mindere omstandigheden had de baan echter minder grip, waardoor een compromis moest worden gezocht.

De meeste aandacht ging de eerste dag echter uit naar Valentino Rossi, die zijn langverwachte en langgeanticipeerde debuut voor de Italiaanse fabriek maakte. De 31-jarige coureur begon de dag om exact 12:23 uur op een Desmosedici GP11 met big bang motor en reed daar het merendeel van de middag op. Pas tegen het eind van de eerste dag reed Rossi enkele ronden met de screamer versie, waar hij vandaag meer tijd op zal doorbrengen. Na zijn eerste sessie was Rossi positief over de vermogensafgifte en gaf vervolgens enkele indrukwekkende technische details. Rossi gebruikte de eerste dag vooral om een goede zithouding te vinden, Ducati verklaarde tevens dat veel moet gebeuren om de machine aan Rossi's rijstijl aan te passen. Er werd dan ook veel aandacht besteed aan de geometrie en de setup van de machine.

Valentino_Rossi_Ducati_Valencia_test_2010.jpg

Rossi eindigde de dag met een tijd van 1'33.882 en was daarmee bijna tweetiende seconde langzamer dan zijn nieuwe teamgenoot Nicky Hayden, die de eerste dag zowel met de big bang als de screamer reed. Volgens Hayden was de 2011 versie van de big bang een enorme verbetering ten opzichte van de 2010 versie, maar had de regen in de ochtend de baan in een slechtere conditie gebracht. De eerste officiële MotoGP testdag zag ook drienieuwe coureurs op de baan, Moto2 wereldkampioen Toni Elias die na een jaar afwezigheid weer zijn rentree gaat maken in de koningsklasse, voormalig WK Supersport wereldkampioen Cal Crutchlow (Tech3 Yamaha) en Karel Abraham, die het afgelopen weekend nog de Moto2 Grand Prix in Valencia wist te winnen. Alle drie de coureurs gebruikten de eerste dag voornamelijk om bekend te raken met hun nieuwe machines.

MotoGP test Valencia: tijden dag 1:
1. Jorge Lorenzo 1:32.012
2. Casey Stoner 1:32.775
3. Ben Spies 1:32.878
4. Dani Pedrosa 1:32.912
5. Marco Simoncelli 1:32.919
6. Andrea Dovizioso 1:33.190
7. Colin Edwards 1:33.513
8. Alvaro Bautista 1:33.558
9. Nicky Hayden 1:33.716
10. Valentino Rossi 1:33.882
11. Randy De Puniet 1:33.914
12. Hiroshi Aoyama 1:33.953
13. Hector Barbera 1:34.110
14. Cal Crutchlow 1:34.314
15. Loris Capirossi 1:34.631
16. Toni Elias 1:35.058
17. Karel Abraham 1:35.076