Zoeken

MotoGP seizoen 2007 - Voorbeschouwing

Pagina 2

8 maart 2007
Inhoudsopgave
MotoGP seizoen 2007 - Voorbeschouwing
Pagina 2
Pagina 3
Pagina 4

MotoGP

Een nieuwe klasse!

Voor de MotoGP zal het seizoen 2007 de boeken ingaan als het begin van een nieuw tijdperk. Middels een aantal nieuwe regels is de cilinderinhoud teruggebracht van 990cc naar 800cc, mag er in een raceweekend nog maar een gelimiteerd aantal banden worden gebruikt en is de tankinhoud teruggebracht van 21 naar 20 liter. Het terugbrengen van de cilinderinhoud was een ingreep bedoelt om de veiligheid te verhogen aangezien de topsnelheden te hoog werden. Dat is gelukt, de topsnelheden liggen lager, tot ongeveer 20km/u, maar de bochtensnelheid is omhoog gegaan en daar vinden nu juist de meeste crashes plaats. De kans zit er in dat er dit jaar nogal wat highsiders te zien zullen zijn omdat de vermogensafgifte van de 800cc MotoGP machines nogal piekerig is, meer als die van de oude 500cc machines.

De verwachting was dat de kleinere cilinderinhoud zijn invloed zou hebben op de rondetijden. Wel, dat is zo, maar niet zoals verwacht. Bij verschillende testen is al gebleken dat de nieuwe 800cc machines sneller zijn dan hun voorgangers. Dit is voornamelijk toe te schrijven aan de hogere bochtensnelheid maar ook de "rijdersvriendelijkheid". Met de sterke 990cc machines moesten de coureurs vroeg(-er) in de ankers tot aan de apex, de bocht door en voorzichtig het gas er op en hopen dat de voorkant aan de grond bleef, een beetje "stop and go". Met de nieuwe 800cc machines kan later worden geremd, kan een hogere snelheid in de bocht worden aangehouden en kan eerder het gas er op. Dit zorgt voor een soepelere rijstijl en dus snellere rondetijden. Je hoeft er dan ook niet gek van op te kijken als er meer in een bijvoorbeeld 250 stijl wordt geraced, en daar hoeven we met zijn allen niet rouwig om te zijn!

Het reglement voor wat betreft de banden is als volgt uit te leggen. Het is, met ingang van 1 januari 2007, voor bandenfabrikanten (die sinds de eerste race van 2005 minimaal twee overwinningen hebben behaald, onder droge omstandigheden) verplicht om aan dit reglement te voldoen. De nieuwe regels gelden dus eigenlijk alleen voor Michelin en Bridgestone want Dunlop heeft nog geen overwinning behaald. Voor Dunlop een grote mogelijkheid om de achterstand op Michelin en Bridgestone in te lopen. Heeft Dunlop op een gegeven moment twee races gewonnen dan geldt ook voor hen het nieuwe reglement. Waar voorheen géén limiet bestond mag een coureur nu per raceweekend nog over 31 banden (14 voor- en 17 achterbanden) beschikken, regenbanden uitgesloten, die de avond vóór de trainingen moeten worden gekozen en gemarkeerd. De kleinere tankinhoud spreekt voor zich maar in het paddock wordt er toch verwacht dat er problemen kunnen ontstaan hoewel alle deelnemende fabrikanten hebben aangegeven dat men het verbruik onder de knie heeft.  Groot voordeel van deze veranderingen is dat alle fabrikanten zo ongeveer vanaf de tekentafel moesten beginnen, en er dus niemand een voorsprong op de ander heeft, en dat zou best wel eens verrassende resultaten kunnen opleveren.

Zo was Rizla Suzuki al vroeg in het testseizoen snel met hun nieuwe 800cc motor in het 990cc frame, maar ook in de latere testen waren beide coureurs John Hopkins en Chris Vermeulen bovenaan de tijdlijsten te vinden, alleen op Phillip Island liep het niet zo lekker. Totdat John Hopkins er hard van af ging in Qatar en zich lelijk blesseerde waardoor hij de officiële IRTA test in Jerez vanaf de pitmuur mocht meemaken. Benieuwd hoe sterk hij voor de dag kan komen tijdens de eerste race. De veranderingen die Suzuki doorvoerde waren redelijk conservatief. Vorig seizoen werd er voor het eerst pneumatische klepbediening toegepast om hogere toerentallen toe te kunnen laten en dat was dan ook gelijk de voornaamste verandering. Zowel John Hopkins als Chris Vermeulen waren dus snel tijdens de diverse tests in de voorbije weken maar dat is wel meer gebeurd. De tijd zal uitwijzen of Suzuki er dit seizoen wel bij kan blijven.

 Marlboro Ducati was de eerste fabrikant die voor de dag kwam met haar nieuwe 800cc MotoGP machine, de Desmosedici GP7. En wat voor een! Scherper gelijnd want afgeslankt ziet de de GP7 er, zeker van achteren, goed uit. Aan de voorkant veranderde er weinig maar aan de achterzijde was al direct te zien dat er bij de Ducati nog maar een uitlaatdemper uit de kont stak, net als aan de zijkant.

Ducati vertrouwt weer op haar V-vier met desmodromische klepbediening, maar is wel terug naar de oude ontstekingsvolgorde waardoor de GP7 bij hoge toerentallen een gemene huil laat horen. Bij de GP6 (en ook al daarvoor) gebruikte men een andere ontstekingsvolgorde om hem een beter, gebruiksvriendelijker karakter te geven. Dit was het zogenaamde "Big-Bang" principe dat ook al in de tweetakte werd gebruikt, Ducati noemde dit "Twin-Pulse". De GP7 is ook korter geworden doordat door de kleinere cilinderinhoud de cilinders een kleine 10mm zijn geslonken.

Loris Capirossi en Casey Stoner zijn de officiele fabriekscoureurs en komen uit voor het Ducati Marlboro MotoGP team. Casey Stoner is nieuw in het team en maakte de overstap omdat hij vind dat je beter nummer twee in een fabrieksteam kunt zijn dan nummer vijf op een klanten motor. Stoner is al wel snel geweest met de Desmosedici maar kende ook al wat problemen. Tot overmaat van ramp ging hij er hard af tijdens de laatste IRTA test op Jerez. Kan voor verrassingen zorgen. Loris Capirossi is een "oudgediende" en begint aan zijn vijfde MotoGP seizoen voor het merk uit Bologna en beschouwd het als miscchien wel zijn belangrijkste omdat hij zegt niet veel tijd meer te hebben om een kampioenschap te halen. Seizoen 2006 had wat dat betreft misschien wel zijn seizoen moeten worden, maar een zware blessure na de aanrijding met teamgenoot Gibernau op Jerez gooide roet in het eten.

Loris Capirossi:

Dit jaar is zeer belangrijk voor mij omdat ik weet dat ik niet zoveel seizoen meer heb, misschien een, misschien twee, misschien meer, ik weet het niet. Ik ben dus vastberadener dan ooit om mijn best te doen en de eerste race is zeer belangrijk.

En over die eerste race:

Het is mooi dat we nog maar een paar weken geleden hebben kunnen testen op Qatar. We hebben een aantal goede voorbereidingen getroffen tijdens deze tests met enkele goede lange runs, dus ik denk dat we klaar zijn om voor het podium te vechten in deze race. De baan is geschikt voor onze machine en banden. Wat je hier nodig écht hebt is een goed gevoel in de voorband, dus daar moesten we hard aan werken in Qatar. Je hebt ook een goede balans nodig voor de vele richtingsveranderingen (omgooien c.q. sturen) en de GP7 is daar beter in dan de GP6 van vorig jaar.

Casey Stoner

wist vorig seizoen in zijn eerste wedstrijd direct de polepositie te behalen en finishte als vijfde, geen slecht debuut! Gedurende het seizoen ging hij er erchter te vaak vanaf om écht goed te kunnen scoren, goede prestaties werden afgewisseld met harde crashes. Veelaal had dit te maken met te weinig gevoel in de voorkant van de machine en het is te hopen dat dat dit seizoen beter is met de Ducati Desmosedici GP7.

Ik zou niet gelukkiger kunnen zijn met het team, iedereen gaat goed met elkaar om en de machine is op iedere baan waar we geweest zijn beter en beter geworden. De tests die we vorige maand deden op Qatar waren zeer positief, ik voel me dus best zeker over de race. Ik heb er in het verleden goede races gereden, het zou dus goed kunnen uitpakken. We waren tevreden over de banden in de test, we konden een hoog raceritmne aanhouden. Maar wat met Qatar het geval is, de baan is zo veranderlijk. De éne dag is die snel, de volgende langzaam. Het is niet de meest opwindende baan, hij is nogal vlak, en er is niet genoeg verkanting in de bochten, en het zijn voornamelijk aaneengesloten vloeiende bochten. Je kunt er echter wel goed racen hoor, normaal gsproken zou je een leuk gevecht aan de kop moeten hebben.

 Wat het Pramac d"Antin Ducati team met Alex Barros en Alex Hofmann met de "klantenversie" van de GP7 kunnen zal moeten blijken, maar duidelijk is wel dat de verschillen minder groot zijn dan in voorgaande jaren, wat ook wel logisch is aangezien er met bijna gelijkwaardig materiaal wordt gereden.

Kon het team voorheen alleen beschikken over machines van het jaar daarvoor, dit seizoen is dat niet mogelijk en was Ducati zo vriendelijk het team van nieuwe machines te voorzien. Het team maakte ook nog eens de switch van Dunlop naar Bridgestone en aangezien het fabrieksteam daar ook mee rijdt kan dat alleen maar goed uitpakken.

Barros was snel op Phillip Island (maar ook tijdens andere testen) en ook Hofmann heeft laten zien snel te kunnen zijn door o.a. de IRTA test in Qatar met een vierde tijd te eindigen. Tijdens de laatste test op Jerez zat het niet helemaal mee maar het team heeft er alle vertrouwen in.

 Ook Fiat Yamaha gebruikte het principe van de "Big-Bang" in haar viercilinder-in-lijn M1. Valentino Rossi was drie jaar geleden overtuigd dat dit de beste oplossing was en hij kreg gelijk want het leverde de Italiaan twee wereldtitels op, en wie wint heeft gelijk. De nieuwe 800cc M1 ziet er uit als de "oude" 990cc M1, en dat klopt. De M1 is alleen wat kleiner geworden. Tsja, waarom zou jet het wiel opnieuw uitvinden als je weet dat het oude goed draait.

In de afgelopen wintertesten hebben Valentino Rossi en zéker Colin Edwards aangetoond dat de nieuwe 800 M1 snel is. Edwards beweerde zelfs dat ze weleens één en twee in het kampioenschap zouden kunnen worden. Wie er dan een en wie twee gaat worden daar was hij niet duidelijk over, maar zeker is wel dat Valentino Rossi zijn stinkende best gaat doen de titel weer te veroveren. Voor hemzelf en voor Yamaha, en dat hij een sterke (sterkere?) teamgenoot aan zijn zijde heeft. Overigens liet het team weten dat ze dit raceweekend in de eerder deze week gepresenteerde nieuwe kleuren zullen rijden, maar dat er gedurende het seizoen nog wel het een en ander veranderd! Er is een nieuw logo gemaakt bestaande uit het woord "Team", de Italiaanse vlag en de Fiat en Yamaha logo's met daarnaast een reeks kleurstellingen die de fabrieksmachines van Valentino Rossi en Colin Edwards zullen sieren.

 Nog twee Yamaha"s worden ingezet door het Tech3 Dunlop Yamaha team dat wederom van sponsorgeld wordt voorzien door bandenfabrikant Dunlop. In tegenstelling tot de situatie bij Ducati kunnen de twee coureurs Makoto Tamada en Sylvain Guintoli niet tippen aan hun merkgenoten van het Fiat Yamaha Racing team, Valentino Rossi en Colin Edwards.

En dat kan voor een groot deel op het conto van de banden worden geschreven. Hopelijk kan Dunlop in de bandenstrijd voordeel halen uit de nieuwe reglementen en zijn er straks drie grote spelers.

 De grootste Japanse motorenfabrikant, Honda, maakte misschien nog wel het meeste werk van de gekrompen cilinderinhoud. Waar werd gesuggereerd dat er "alleen maar een cilinder af hoefde" bouwde Honda een compleet nieuwe V-viercilinder. Goed, helemaal nieuw klopt eigenlijk ook niet, althans, in basis. De "oude" 990cc metende RC211-V was gebaseerd op het blok van de voormalige kampioensmachine uit het World Superbike kampioenschap, de RC45 met een inhoud van 750cc. Bij de RC211-V werd er dus een vijf-cilinder van gemaakt en nu is het weer een vier-cilinder, met een wat grotere cilinderinhoud.

 Riep daar iemand dat Honda de mogelijkheid bekijkt om een V-vier in te gaan zetten in het World Superbike kampioenschap? Grootste verschil tussen de fabrieks machines van Nicky hayden en Dani Pedrosa en de klantenmachines van Shinya Nakano, Carlos Checa, Marco Melandri en Toni Elias is het verstelbare scharnierpunt voor de achtervork.

En wellicht het vermogen want Marco Melandri klaagde op Jerez over een snel van hem weg accelererende Dani Pedrosa.

Nicky Hayden:

Ik ben er ontzettend op gebrand weer te gaan racen. Het zal een trots moment zijn om aan de start te staan met het #1 op de voorkant van mijn machine. Het is iets waarvan ik heb gedroomd sind ik een kind was. Het is een baan waar ik van hou en ik reed er vorig seizoen een redelijk goede race. Er zijn een paar lange rechterbochten die leuk zijn om te rijden en ik vind de bochtencombinatie van bocht één, twee en drie met de verkantingecht leuk. Ik heb er een derde plaats behaald en vorig jaar was ik tweede dus we gaan proberen om er een eerste van te maken. Ik ben klaar voor als de lichten uitgaan en weer met de jongens zij-aan-zij te vechten.

 Ook het Gresini Team, LCR-Racing als Konica Minolta maken dus gebruik van de nieuwe Honda RC212-V. Dat brengt het totaal aantal Honda"s op zes plus de krachtbronnen voor Team Roberts. Het is een zware opgave om ieder team tevreden te houden en te blijven voorzien van de juiste en meest recente onderdelen. Elk team heeft zo zijn problemen gehad tijdens de wintertesten maar ze lijken nu allemaal het lek boven te hebben.

Het Gresini Honda team maakte de overstap van Michelin naar Bridgestone en dat leverde vooral voor Toni Elias nogal wat problemen op. Het heeft nagenoeg een hele winter geduurd voordat de kleine Spanjaard een band had gevonden die bij zijn rijstijl past. Zoals al eerder aangehaald leek het er vooral in het begin op dat de nieuwe Honda te weinig vermogen had.

 Maar gaandeweg de testen zijn Nicky Hayden en zeker Dani Pedrosa snel geweest.

Het Repsol Honda team is dan ook het officiele fabrieksteam dus daar zal Honda zeker de nadruk op leggen. Carlos Checa had in het begin behoorlijke aanpassingsproblemen met de kleine RC212-V van het LCR Team maar door de handlebars (clip-ons) wat hoger te zetten en het zitje wat naar achter te verschuiven werd er wat meer ruimte gecrëerd voor de Spanjaard.

Stapsgewijs is er aan de basisafstelling gewerkt en het lijkt er op dat Checa zich nu redelijk comfortabel voelt in het zadel van de Honda.

Ook Shinya Nakano maakte de overstap naar een Honda door een contract aan te gaan met het Konica Minolta Honda team.

Nakano had vooral géén goed gevoel in de voorkant van de machine tijdens de wintertesten en het aanpassen van diverse afstellingen heeft wel geholpen maar ze zijn er nog niet uit, het vertrouwen is er nog niet helemaal.

Als dat eenmaal voor elkaar is, kan Nakano goed gaan scoren.

 Bij het Kawasaki Racing Team ging het roer rigoreus om. Harald Eckl werd bedankt voor bewezen diensten en het raceteam werd weer ondergebracht in eigen huis onder leiding van Ichiro Yoda. Mede door deze actie liep Kawasaki nogal wat vertraging op in haar ontwikkeling van de 800cc Ninja ZX-RR maar tijdens de wintertests heeft men laten zien dat het huiswerk goed gedaan is.

Ook Kawasaki maakt gebruik van pneumatische klepbediening en heeft dezelfde leverancier als Suzuki. De machine oogt klein en het is dan ook geen verrassing te noemen dat hun ontwikkelingsrijder Olivier Jacque, voormalig 250cc wereldkampioen, werd gepromoveerd tot MotoGP coureur. Wel heeft hij nog wat moeite met die omschakeling maar als het seizoen is begonnen zal dat snel wennen. Randy de Puniet moet dit jaar voor een aantal goede resultaten kunnen zorgen. Vorig seizoen was de Fransman al wel snel in diverse trainingen, wat een aantal startplekken op de tweede rij opleverde, maar kwam in de races nog niet tot de verbeelding sprekende uitslagen, een tiende plaats was zijn beste klassering. Dit seizoen moet dat beter, vindt ook teamchef Michael Bartholemy:

Randy is zeker één van de opkomende nieuwe talenten in de MotoGP en zal voordeel hebben van zijn ervaring die hij tijdens zijn rookie jaar heeft opgedaan. Hij had wat pech met blessures maar ook zijn race uitslagen waren niet zo constant als ze geweest hadden kunnen zijn. Maar in de kwalificatietrainingen liet hij zien snel te zijn, hij zal alleen die snelheid moeten doorvoeren in een aantal goede uitslagen en ik twijfel er niet aan dat hij zijn potentieel zal realiseren dit seizoen.

En

Randy de Puniet

zelf:

Na zo"n zwaar testschema kijk ik er echt naar uit om eindelijk weer te gaan racen. Ik denk dat we de laatste weken hebben laten zien dat we competitief kunnen zijn en ik ben tevreden met zowel de prestaties van de Ninja ZX-RR en mijzelf. De test in Qatar ging goed, hoewel we wat moeilijkheden hadden om een raceband aan te wijzen, maar we konden daar wat meer tijd aam besteden in Jerez waar we een grote stap vooruit maakten. We komen nog steeds wat topsnelheid te kort wat een kleine handicap betekent op het lange rechte eind van Qatar (1068m), maar we hebben al laten zien dat we dat goed kunnen maken in het bochtenwerk dankzij de uitgebalanceerde machine. De baan is vaak nogal vies wat inhoud dat er maar een racelijn is. Daardoor is het moeilijk om in te halen en maakt dat een goede startpositie nog belangrijker is. Ik ga er voor zorgen me zo ver mogelijk naar voren op de grid te kwalificeren en zal blij zijn als we Qatar verlaten met een top tien finish.

 De eerste fabrikant die een 800cc motor inzette in een grand prix en daar punten mee scoorde was Ilmor GP. En daar zullen ze het voorlopig mee moeten doen. Het MotoGP project dat aan het brein van Mario Illien ontsproot loopt niet op rolletjes. Dat het niet meevalt om de gecompliceerde wereld van de MotoGP binnen te stappen en te scoren, daar zijn ze bij Ilmor deze winter wel achter gekomen.

In de laatste twee races, waar Gary McCoy de honeurs waarnam op de X3, viel er niet veel te zeggen over de werkelijke potentie van de Ilmor. Oke, hij bleef in het kielzog van bijvoorbeeld de Tech3 Yamaha"s maar dat is natuurlijk geen referentie. Tijdens de wintertesten, waarbij de eerste twee testen over de grote oceaan werden overgeslagen ten faveure van ontwikkelingswerk, bleek al snel dat ze behoorlijk wat te kort kwamen op de Italiaanse vier- en Japanse vier- en vijfcilinder machines. Toen ook nog eens Jeremy McWilliams, een gerenomeerd ontwikkelingsrijder, hard ten val kwam in Jerez waar hij zich lelijk bij blesseerde kwam al het testwerk op de schouders van Andrew Pitt.

Desondanks blijft het team positief en kan ze niet ontzegd worden dat ze zivh niet inzetten. In Jerez werd er met de laatste 2007 specificaties gereden en beide rijders waren tevreden met de geboekte vooruitgang (what"s new). In Qatar zullen de machines een verdere motorische opwaardering hebben na een grondige analyse van de vele data verzameld tijdens de test in Jerez. Groot probleem is de, piekerige, vermogensafgifte en hopelijk is dat opgelost of in ieder geval verbeterd. Een nieuwe motor is in ontwikkeling in het team"s hoofdkwartier in Brixworth.

Andrew Pitt:

Ik kijk er naar uit om naar Qatar terug te keren waar we in februari goede progressie boekten en ik vind het een leuke baan. Natuurlijk kijk ik er naar uit om de nieuwe motor uit te proberen, als het goed is hebben we meer topvermogen en dat is interessant. Na de Jerez test voel ik me zekerder, op zaterdag maakte ik een goede constante lange run. Ik reed ongeveer 22 ronden achter elkaar en zette redelijke tijden. Constantheid is de sleutel tijdens een race dus ik voel me hoopvbol voor de race.

Jeremy McWilliams:

Ik kan niet wachten op de eerste race, het zal mooi zijn als de lichten op groen gaan. Er is zoveel drukte en nerveusiteit voor de eerste race van elk seizoen dus is het goed om daar van af te zijn! Mijn enige probleem is dat ik na mijn val op Jerez niet zoveel op de motor heb gereden als ik had gewild. Fysiek voel ik me prima, mijn been is nog wat zwak maar mijn bovenlichaam is sterk en als ik eenmaal op de machine zit vergeet ik mijn been! Losail is een mooi circuit om op te rijden, het is technisch en behoorlijk moeilijk om goed te rijden dus ik kijk uit naar die uitdaging. Laten we zien wat we kunnen doen.

Ook

Team Roberts

is van de partij in Qatar en niet alleen daar maar het is zo goed als zeker dat ze er het hele seizoen bij kunnen zijn, en dat is goed nieuws!

Kenny Roberts sr.

heeft aangegeven dat er ongeveer 90% van het benodigde budget bij elkaar is gehaald.

We zitten nu in een betere positie dan een aantal weken geleden. We hebben een budget om 90% van het seizoen te kunnen rijden en er staan een paar andere sponsoren klaar. Die zouden best eens in kunnen stappen.

 Het team, dat dankbaar gebruik maakt van een Honda RC212-V krachtbron in een frame van eigen ontwerp, heeft vorig seizoen en tijdens de wintertesten laten zien een geduchte tegenstander te kunnen zijn voor de gevestigde orde.

Een aantal weken geleden luidde Roberts sr. echter de noodbel en maakte duidelijk dat het team er na de IRTA test in Jerez wel eens niet meer bij kon zijn vanwege geldgebrek. In Jerez had de oud wereldkampioen 500cc een groot aantal ontmoetingen met potentiele sponsoren waarvan de meeste goed uitpakten. Een van de grootste sponsoren was Honda die er op stonden dat Team Roberts het seizoen zou rijden, er moest een oplossing gevonden worden. Zelf zegt hij niet te weten waaraan hij die goede steun van Honda en HRC heeft te danken maar hij zei:

Maar ze waren er, ze stonden achter ons en zeiden "Maak je niet ongerust, jij zult het seizoen rijden".

Tijdens de IRTA test waren de machine en de raceoverall van KR jr. gesierd met het loge van Motopoint, de grootste autodealer in Groot Brittanie