Zoeken

MotoGP Red Bull Ring: quotes na afloop

15 augustus 2016
Het afgelopen weekend behaalde Ducati haar eerste overwinning in de MotoGP sinds 2010 en haar eerste 1-2 in negen jaar. Wij hebben de quotes van de top 10 finishers voor je op een rij gezet.

Start MotoGP_Austria

Andrea Iannone (1)
Ik ben echt erg blij, omdat we volgens mij een onvoorstelbare race hebben gereden. Ik begon best langzaam en probeerde voorin te blijven zonder te hard te moeten pushen, omdat ik wist dat ik in de slotfase een langzamer tempo dan de rest zou kunnen hebben, vanwege mijn keuze voor de zachte achterband, waar de rest een andere keuze had gemaakt. Ik reed de hele race met een kleine marge en mijn motor was echt perfect. Ik denk dat we gedurende het hele weekend geweldig werk hebben verricht en ik wil mijn team bedanken, iedereen bij Ducati en mijn crew chief Marco Rigamonti die me de laatste vier jaar zo heeft geholpen me zo sterk te verbeteren.

 

Andrea Dovizioso (2)
Het is een erg belangrijke dag voor Ducati omdat we erin zijn geslaagd te winnen, een 1-2 overwinning zelfs, waar we zo lang naar op jacht waren. We hebben vier jaar hard gewerkt en ik ben erg blij om deel uit te maken van dit project. Ik ben teleurgesteld dat ik niet heb kunnen winnen, omdat ik vandaag echt een goed gevoel met de motor had en ik echt goed bij het aanremmen was. We hebben het risico niet genomen om voor de zachte achterband te kiezen, wat uiteindelijk de winnende keuze bleek te zijn. Iannone maakte die keuze wel en was daarin de enige, wat tegen het eind van de race zijn voordeel was. In de laatste paar ronden, vooral in de rechterbochten, verloor ik zoveel tijd en was niet meer in staat om ‘m dicht genoeg te naderen om een aanval te kunnen doen. Het is jammer, maar we moeten de positieve kant van de race bekijken, omdat we vandaag een geweldig teamresultaat hebben behaald.

Jorge Lorenzo (3)
In alle eerlijkheid, wanneer je net als ik een of twee uitdagende races hebt, is finishen op de derde plaats niet hetzelfde als winnen, maar voelt het bijna hetzelfde omdat onze rivalen gedurende de test en het hele weekend van een andere planeet waren, in de kwalificatie en het ook het tweede deel van de race. Om uiteindelijk als derde te finishen op slechts drie seconden van de winnaar is een geweldig resultaat en we zijn erg tevreden om het werk wat we hebben verricht bij de machine en de concentratie die ik tijdens de race wist te houden toen de achterband in de slotfase begon te glijden. Ik ben erg blij en we zouden moeten blijven werken, we zijn wat punten op Marquez ingelopen en het is belangrijk voor het kampioenschap. Van alles kan er gebeuren, zoals we gisteren (zaterdag, red.) hebben kunnen zien. Marc ging onderuit en raakte bijna ernstig gewond. We moeten gefocust blijven en wat geluk hebben en blijven wachten.

Valentino Rossi (4)
Uiteindelijk was het een goede race want het verschil met onze rivalen vooraan was niet groot. Het is jammer dat ik niet in staat was om het gevecht met Lorenzo aan te gaan, ik wilde het proberen en op het podium eindigen, maar het lukte uiteindelijk niet en daar ben ik zeker niet gelukkig mee, maar buiten dat was het een goed weekend. We waren behoorlijk competitief op dit circuit, dat niet geweldig voor Yamaha is en we scoorden wat punten. Ons ritme gedurende de race was nagenoeg gelijk aan dat van de winnaars en we zullen de volgende week in Brno sterker zijn. Voor mij persoonlijk is Brno een geweldig circuit waar ik mijn eerste overwinning heb behaald, maar de laatste jaren was ik er niet zo sterk dus ben ik benieuwd of ik dit jaar meer competitief kan zijn. Wat de mannen voorop vandaag betreft, ik denk dat zij op Brno ook sterk zullen zijn, omdat ze altijd snel op snelle circuits zijn en het circuit ook veel rechte stukken heeft en het zo snel is, dus ik denk dat we ze in de gaten moeten houden.

Marc Marquez (5)
Na hoe gisteren (zaterdag, red.) ging, ben ik blij met de race van vandaag. Mijn schouder deed gedurende de race niet zeer, dus geen excuses wat dat aangaat. Ik zou de vijfde plaats hebben genomen als me die voor de race was aangeboden. Ik wist dat de Ducati’s en Yamaha’s snel waren, dus dit was de best mogelijke uitkomst en het is positief dat we maar vijf punten op Lorenzo hebben moeten toegeven. Gezien de moeilijkheden die we hadden, was het duidelijk dat ons doel was het gevecht om het kampioenschap voor ogen te houden. Ik begon agressief, omdat dat de enige manier was om voorin te blijven, maar na een paar fouten te hebben gemaakt raakte ik de slipstream kwijt en was het erg moeilijk om daarvan te herstellen.

Maverick Vinales (6)
We hebben meer dan de helft van de race in de kopgroep gezeten en ik voelde me comfortabel en had veel vertrouwen. Ik probeerde om de vijfde plaats te vechten, maar ik miste power op het rechte stuk en slaagde er daardoor niet in. Het is jammer want ik had anders misschien wel verder naar voren kunnen rijden en vierde kunnen worden. In het tweede deel van de race werd het probleem erger en dus heb ik voor de zesde plaats gekozen. We zullen de data moeten verifiëren om de terugval van de band beter te begrijpen omdat de achterband er erg versleten uitzag. Ik ben tevreden omdat we volle performance hadden en we erg competitief waren, dit was geen gemakkelijk circuit voor ons en dus zullen we onze overall performance moeten verbeteren als we nog meer competitief willen wordeen, maar slechts 14 seconden achter de winnaar te eindigen op zulk een stop-and-go circuit - dat niet het meest geschikt voor ons is - is een positief resultaat.

 

Dani Pedrosa (7)
Het ging in de race beter dan in de trainingen, omdat we dezelfde rondetijden reden als de rijders voorin. We hadden wat achterstand ten opzichte van hen aan het begin van het weekend, maar hebben vandaag een stap vooruit gezet en dat is positief. Nu moeten we eraan blijven werken de progressie de volgende race voor te zetten, wat volgend weekend in Brno zal zijn.

Scott Redding (8)
Ik ben erg blij met de race. Ik moest hard werken met de mappings om het eind van de race met de brandstof te kunnen halen. Het was een goed gevecht met Bradley Smith, omdat we op het rechte stuk een voordeel konden benutten, maar hij wist daar telkens van te herstellen. De circuit omstandigheden veranderden gedurende race niet veel om te kunnen voelen. Voor de race dacht ik dat ik blij zou zijn als ik in de top 8 zou blijven. Het team naar Parc Ferme te leiden was geweldig.

Bradley Smith (9)
Al met al moet ik blij zijn met het resultaat en we hebben vandaag de zaken echt verbeterd. Dat gezegd hebbend ben ik ook een beetje teleurgesteld omdat de positie snelste satellietrijder het doel was, zeker na de snelheid die we in de warmup hadden wist ik dat we een goede kans maakten. Ik was gelukkig in het begin met alle valse startten om me, maar ik verloor wat momentum in de eerste ronde en anderen maakten wat fouten die mij tijd kostten. Ik was blij het gat met Laverty en Redding te dichten en ik geloof dat ik halverwege de race echt sterk was. Het enige punt is dat ik erg veel van m’n banden vergde om het verschil met de andere rijders goed te maken. Omdat we niet zeker waren wat verbruik betreft, hebben we op safe gespeeld en geleidelijk wat vermogen getemperd, wat inhield dat ik niet n staat was om dicht genoeg bij Redding te komen om een aanval te kunnen doen. We wisten daarentegen echter dat dit een uitdagend weekend zou worden, maar van waar we van vrijdag tot hier zijn gekomen, is het goed te zien dat we een grote stap hebben gezet en daar ben ik erg trots op.

Pol Espargaro (10)
Overbodig te zeggen dat de tiende plaats ver is van waar we willen staan, maar we moeten het van de positieve kant bekijken, vooral na een uitdagend weekend als dit. Het was de eerste keer dit seizoen dat we niet zo competitief waren als we hadden moeten zijn, maar we wisten het gat met onze rivalen Barbera en Crutchlow in het gevecht om de ’beste onafhankelijke rijder’ te vergroten. We waren echter niet in staat om de problemen volledig op te lossen waarmee we dit weekend te kampen hadden. We gingen voor het beste compromis, dat me in staat stelde mijn snelheid te verbeteren in tegenstelling tot de trainingssessies. Gelukkig gaan we nu direct door naar Brno, wat een circuit is dat veel beter bij de Yamaha past en waar we veel data van de afgelopen jaren hebben. Daarom ben ik ervan overtuigd dat mijn gevoel met de YZR-M1 weer hetzelfde zal zijn als in Duitsland.