Zoeken

MotoGP Laguna Seca: uitslag race

22 juli 2013
Op de Mazda Raceway Laguna Seca heeft Marc Marquez geschiedenis geschreven door als jongste coureur ooit zijn tweede overwinning op rij te scoren. De Rookie van het 2013 seizoen had op de streep ruim twee seconden voorsprong op Stefan Bradl, terwijl Valentino Rossi de Spanjaard Alvaro Bautista nipt achter zich wist te houden en daarmee zijn derde opeenvolgende podium wist te scoren.

Marc Marquez_Laguna_Seca_2013

De negende MotoGP race van het 2013 seizoen beloofde een spannend gevecht tussen Marc Marquez, Stefan Bradl en Valentino Rossi te gaan worden. Het trio was tijdens de trainingsdagen al snel geweest, hoewel Rossi in de kwalificatie Bautista nipt voor had moeten laten gaan en daardoor van de vierde startplek mocht vertrekken, op die tweede startrij vergezeld door Cal Crutchlow en teamgenoot Jorge Lorenzo.

Voor het eerst in zijn carrière mocht Stefan Bradl van de pole position vertrekken, en is daarmee tevens de eerste Duitser die in de MotoGP de pole position heeft bemachtigd. De LCR Honda coureur kwam na het doven van het licht goed weg en wist in de eerste bocht de leiding in de 32 ronden lange wedstrijd te nemen, voor Rossi, Bautista en Marc Marquez die na een slechte start zich in de eerste bocht goed wist te herstellen, terwijl zijn landgenoot al in de tweede bocht terugviel naar de vijfde plaats achter Jorge Lorenzo.

Bradl en Rossi namen in de eerste ronde afstand van de rest van het veld, maar de negenvoudig wereldkampioen, die op Assen zijn eerste overwinning in 46 wedstrijden wist te scoren, kon het tempo van de in Laguna Seca oppermachtige Honda's niet volgen, moest Bradl laten gaan en kwam daarna onder druk van Marc Marquez, die na zijn crash in de kwalificatie de eerste ronden met nog koude banden en een volle benzinetank geen risico wilde nemen en pas in de derde ronde in zijn ritme kwam.

In de vierde ronde gaf Marquez Rossi een koekje van eigen deeg, door in Valentino Rossi stijl de Yamaha fabriekscoureur in de fameuze Corkscrew voorbij te gaan, zoals Rossi dat in 2008 bij Casey Stoner had gedaan. Na afloop van de race grapte Rossi dat hij op die 2008 inhaalactie patent had moeten aanvragen, zodat hij nu de royalty's had kunnen opstrijken, terwijl volgens Marquez de inhaalactie minder spectaculair was dan die van Rossi in 2008.

In no-time had Marquez het gat op Stefan Bradl tot een halve seconde teruggebracht en besloot daarna de Duitser te observeren en pas in het laatste deel van de race zijn slag te slaan. Met nog dertien ronden te gaan zette Marquez in de laatste bocht voor start-finish de aanval in en nam de leiding in de race, om vervolgens meteen afstand van de LCR coureur te nemen. Op ruim vijf seconden afstand van Marquez vertoefde Rossi op de derde plaats, maar kwam flink onder druk van Alvaro Bautista te staan. Het gat op Rossi bleek echter telkens net te groot, waardoor het voor de Go&Fun coureur onmogelijk was een inhaalactie in te zetten.

Na 32 vermoeiende ronden werd Marquez als winnaar afgevlagd en is daarmee niet alleen de eerste Rookie die in de MotoGP twee opeenvolgende overwinningen heeft weten te scoren, maar is tevens de eerste Rookie die als leider in het wereldkampioenschap de zomerstop is ingegaan. Bradl finishte op de tweede plaats en scoorde daarmee zijn eerste podium in de MotoGP, terwijl Rossi in de laatste bocht Bautista nipt achter zich wist te houden en daarmee zijn derde podium op rij wist bij te schrijven.

Voor de twee geblesseerde Spanjaarden Pedrosa en Lorenzo was het in Laguna Seca vooral zaak de schade zo veel mogelijk beperkt te houden. Om zijn pijnlijke schouder niet te veel te belasten had Pedrosa besloten de eerste en derde vrije training te laten gaan, terwijl Lorenzo het in de training en kwalificatie ogenschijnlijk erg gemakkelijk af ging. In de wedstrijd waren de rollen echter omgekeerd en wist Pedrosa in de twaalfde ronde zijn landgenoot voorbij te steken. Het gat met Bautista bleef echter constant waardoor Pedrosa als vijfde werd afgevlagd, terwijl Lorenzo met de zesde plaats genoegen moest nemen.

Cal Crutchlow werd als zevende afgevlagd en scoorde daarmee zijn slechtste resultaat van het seizoen. De Tech 3 coureur reed een moeizame race en kwam maar niet in zijn ritme op de in Laguna Seca onwillige M1, deels vanwege zijn serieuze crash in de vrije training. Achter Crutchlow vochten Dovozioso en Hayden het gevecht tussen de Ducati's uit, waarbij beide coureurs op start-finish op spectaculaire wijze met elkaar in aanvaring kwamen. Dovizioso excuseerde zich, maar drie ronden voor het eind kwam Hayden alsnog voorbij en wist daarna zijn teamgenoot nipt achter zich te houden.

MotoGP Laguna Seca, uitslag race:

1 Marc MARQUEZ SPA Repsol Honda Team Honda 44'00.695
2 Stefan BRADL GER LCR Honda MotoGP Honda 2.298
3 Valentino ROSSI ITA Yamaha Factory Racing Yamaha 4.498
4 Alvaro BAUTISTA SPA GO&FUN Honda Gresini Honda 4.557
5 Dani PEDROSA SPA Repsol Honda Team Honda 9.257
6 Jorge LORENZO SPA Yamaha Factory Racing Yamaha 12.970
7 Cal CRUTCHLOW GBR Monster Yamaha Tech 3 Yamaha 15.304
8 Nicky HAYDEN USA Ducati Team Ducati 33.963
9 Andrea DOVIZIOSO ITA Ducati Team Ducati 34.129
10 Hector BARBERA SPA Avintia Blusens FTR +1'02.369
11 Alex DE ANGELIS RSM Ignite Pramac Racing Ducati +1'02.604
12 Colin EDWARDS USA NGM Mobile Forward Racing FTR Kawasaki +1'03.593
13 Danilo PETRUCCI ITA Came IodaRacing Project Ioda-Suter +1'20.450
14 Karel ABRAHAM CZE Cardion AB Motoracing ART 1 Lap
15 Yonny HERNANDEZ COL Paul Bird Motorsport ART 1 Lap
16 Hiroshi AOYAMA JPN Avintia Blusens FTR 1 Lap
17 Bryan STARING AUS GO&FUN Honda Gresini FTR Honda 1 Lap
18 Lukas PESEK CZE Came IodaRacing Project Ioda-Suter 1 Lap
DNF
Bradley SMITH GBR Monster Yamaha Tech 3 Yamaha 25 Laps
Aleix ESPARGARO SPA Power Electronics Aspar ART 27 Laps
Randy DE PUNIET FRA Power Electronics Aspar ART 28 Laps
Claudio CORTI ITA NGM Mobile Forward Racing FTR Kawasaki 29 Laps
Michael LAVERTY GBR Paul Bird Motorsport PBM 31 Laps

Tussenstand wereldkampioenschap:

1 Marc MARQUEZ Honda SPA 163
2 Dani PEDROSA Honda SPA 147
3 Jorge LORENZO Yamaha SPA 137
4 Valentino ROSSI Yamaha ITA 117
5 Cal CRUTCHLOW Yamaha GBR 116