Zoeken

MotoGP in 2020 terug naar Spa-Francorchamps?

23 november 2016
Vanaf 2020 de MotoGP terug op Spa-Francorchamps, dat is de grote droom van Nathalie Maillet, sinds afgelopen zomer algemeen directeur van ’s werelds mooiste circuit. In een interview met de Franstalige krant l’Avenir verklaart Mailliet hiervoor met Dorna in gesprek te zijn.

Ze steekt haar liefde voor motorsport niet onder stoelen of banken, de kersverse directrice van het circuit Spa-Francorchamps Nathalie Maillet. Tijdens een hoorzitting van het Waalse parlement deze week gaf Maillet aan vooral de intentie te hebben om het hoogste niveau van internationale wegrace motorsport weer terug te halen naar wat door velen als het mooiste circuit ter wereld wordt beschouwd. 

Séverine Cirlande, pers en communicatie manager van het circuit, bevestigt de ambitie van de nieuwe directrice. Het doel is de terugkeer van het WK Endurance in 2018 en de MotoGP Grand Prix in 2020. Het roemruchte circuit in de Belgische Ardennen heeft een sterke geschiedenis met beide wegrace series: de 24 uurs stond jarenlang op de kalender, de Grand Prix werd van 1949 tot 1990 op Spa verreden.

Nathalie Maillet heeft inmiddels al gesprekken gevoerd met de promotors van beide wegrace series - Eurosport Events als promotor van het WK Endurance en Carmelo Ezpeleta, CEO van Dorna Sports, promotor van de MotoGP. Beide promotors hebben hun interesse getoond, maar volgens Cirlande is het pas de eerste fase en staan er geen meetings in de toekomst gepland.

Oud coureur en tegenwoordig Grand Prix commentator Didier de Radiguès heeft z’n bedenkingen bij het plan. Didier had al vaag van de plannen van Nathalie Maillet gehoord, maar om het circuit aan het eisenpakket van de FIM te laten voldoen zullen er behoorlijk wat maatregelen moeten worden genomen. Infrastructuur, logistiek, veiligheid, politiek, volgens de Radiguès voldoet het circuit momenteel op geen enkel punt aan de criteria. De voormalig 250cc coureur verbaast zich dat Maillet hiervoor een specialisten heeft geraadpleegd.

Hoewel de Formule 1 andere eisen op het gebied van veiligheid heeft dan de MotoGP hebben al een flink aantal circuits laten zien dat dit geen probleem hoeft te zijn. Het Circuit of the Americas in Texas, het circuit van Catalunya in Spanje, de Red Bull Ring in Oostenrijk, Silverstone in Engeland en Sepang in Maleisië zijn daar voorbeelden van. “We weten dat er flink wat investeringen moeten worden gedaan, maar alleen als het rendabel is. In dit stadium is het echter geen idioot project, we denken dat het haalbaar is.”

Bron: l'Avenir