MotoGP Emilia Romagna: Vinales eindelijk weer TopGun
Met slechts 13 coureurs het einde van de race gehaald werd de zevende ronde van de 2020 MotoGP gekenmerkt door veel valpartijen. Al in de eerste ronde ging Aleix Espargaro onderuit en nam in zijn val bijna Franco Morbidelli mee, die daardoor wel veel posities verloor.
Een ronde later was het de beurt aan Valentino Rossi om onderuit te gaan, Rossi wist nog wel zijn race te vervolgen, maar parkeerde na 15 ronden alsnog zijn M1 in de pits. Dezelfde tweede ronde ging ook Brad Binder onderuit, wist eveneens zijn race te vervolgen om twee ronden later voor de tweede keer onderuit te gaan - ditmaal wel einde race voor de Zuid-Afrikaan.
In de achtste ronde was het einde oefening voor Jack Miller, die direct na de start nog met Maverick Vinales het gevecht om de overwinning was aangegaan, maar echt alle pech van de wereld had toen hij in de tweede ronde merkte dat er iets niet in orde was met zijn GP20, om uiteindelijk teleurgesteld zijn Ducati in de pits te parkeren, waar bleek dat een tear-off vizier in zijn airbox terecht was gekomen.
Het volgende slachtoffer van de tweede van de back-to-back in Misano was Tito Rabat, die liggend op de voorlaatste plaats in de 13e ronde onderuit ging, maar de allergrootste pechvogel was toch wel Pecco Bagnaia, die in de zesde ronde brutaal de leiding had genomen in de race, snel een voorsprong van meer dan een seconde op polezitter had opgebouwd en op weg leek te zijn naar zijn allereerste overwinning in de MotoGP, maar met nog minder dan 7 ronden te gaan onderuit ging in exact dezelfde bocht als hij in de training was gecrasht.
"Ik begrijp er helemaal niets van", zei Bagnaia na afloop. "We hebben de data geanalyseerd en ik deed op het moment van de crash exact hetzelfde als ik de ronden ervoor had gedaan. Er moet iets op de baan hebben gelegen waarover ik onderuit ben gegaan, anders zou ik het niet kunnen verklaren. Echt balen, maar dat moeten we komend weekend in Barcelona dan maar rechtzetten."
De crash van Bagnaia gaf de leiding in de race weer terug aan Maverick Vinales, die de eerste vijf ronden ook aan kop had gereden en liggend op de tweede plaats een ruime voorsprong van ruim 4 seconden op derde man Pol Espargaro had opgebouwd, waardoor hij daarna op cruise control zijn allereerste overwinning van het seizoen bij kon schrijven.
Waar Vinales onbedreigd afstevende op zijn overwinning ontstond achter hem een zinderend spannend gevecht om de resterende twee podiumplaatsen tussen Pol Espargaro, Fabio Quartararo en Joan Mir. Espargaro had gekozen voor de zachte achterband, die in de slotfase aan de rechterzijde totaal versleten was, waardoor hij alle zeilen bij moest zetten om Quartararo achter zich te houden.
Hoewel duidelijk sneller in het bochtige deel kwam de Petronas SRT coureur echter niet langszij, kreeg bovendien een waarschuwing voor 'Exceeding Track Limits' en werd verrast door Joan Mir die eenmaal op de vierde plaats binnen no-time het gat met de twee voor hem had gedicht en in zijn eerste poging de Fransman meteen voorbij wist te gaan, om een ronde later ook Espargaro te passeren.
Ook Quartararo slaagde er de voorlaatste ronde in om Espargaro voorbij te gaan, maar reed opnieuw over het groene deel buiten het circuit en werd daarvoor in de allerlaatste ronde me de 'Long Lap Penalty' bestraft. Quartararo bleef echter op de baan, waarna de straf door de wedstrijdleiding in een 3-seconden tijdstraf werd omgezet en de derde en laatste podiumplaats alsnog naar Pol Espargaro ging.
Met zijn eerste overwinning sinds Sepang vorig jaar heeft Vinales zeer goede zaken gedaan in het kampioenschap, waar hij nu is opgeklommen naar de derde plaats, met een gelijk aantal punten als Quartararo en slechts één punt achter Andrea Dovizioso, die ondanks een teleurstellende 8e plaats in de race achter Takaaki Nakagami en Alex Marquez (die in de warm-up de snelste tijd had gezet) de leiding in het kampioenschap heeft gehouden.
MotoGP Emilia Romagna, uitslag race:
Rijder | Team | Merk | km/u | Tijd/verschil | ||
1 | Maverick VIÑALES | SPA | Monster Energy Yamaha MotoGP | Yamaha | 163.2 | 41'55.846 |
2 | Joan MIR | SPA | Team SUZUKI ECSTAR | Suzuki | 163.1 | 2.425 |
3 | Pol ESPARGARO | SPA | Red Bull KTM Factory Racing | KTM | 162.9 | 4.528 |
4 | Fabio QUARTARARO | FRA | Petronas Yamaha SRT | Yamaha | 163.0 | 6.419 |
5 | Miguel OLIVEIRA | POR | Red Bull KTM Tech 3 | KTM | 162.7 | 7.368 |
6 | Takaaki NAKAGAMI | JPN | LCR Honda IDEMITSU | Honda | 162.5 | 11.139 |
7 | Alex MARQUEZ | SPA | Repsol Honda Team | Honda | 162.5 | 11.929 |
8 | Andrea DOVIZIOSO | ITA | Ducati Team | Ducati | 162.4 | 13.113 |
9 | Franco MORBIDELLI | ITA | Petronas Yamaha SRT | Yamaha | 162.2 | 15.880 |
10 | Danilo PETRUCCI | ITA | Ducati Team | Ducati | 162.1 | 17.682 |
11 | Johann ZARCO | FRA | Esponsorama Racing | Ducati | 161.7 | 23.144 |
12 | Alex RINS | SPA | Team SUZUKI ECSTAR | Suzuki | 161.6 | 24.962 |
13 | Bradley SMITH | GBR | Aprilia Racing Team Gresini | Aprilia | 161.3 | 30.008 |
DNF | ||||||
Iker LECUONA | SPA | Red Bull KTM Tech 3 | KTM | 162.7 | 3 ronden | |
Francesco BAGNAIA | ITA | Pramac Racing | Ducati | 163.6 | 7 ronden | |
Valentino ROSSI | ITA | Monster Energy Yamaha MotoGP | Yamaha | 159.6 | 12 ronden | |
Tito RABAT | SPA | Esponsorama Racing | Ducati | 160.5 | 15 ronden | |
Jack MILLER | AUS | Pramac Racing | Ducati | 160.8 | 20 ronden | |
Brad BINDER | RSA | Red Bull KTM Factory Racing | KTM | 147.1 | 24 ronden | |
Aleix ESPARGARO | SPA | Aprilia Racing Team Gresini | Aprilia | q | 0 ronden |
Tussenstand:
Naam | Merk | |||
1 | Andrea DOVIZIOSO | Ducati | ITA | 84 |
2 | Fabio QUARTARARO | Yamaha | FRA | 83 |
3 | Maverick VIÑALES | Yamaha | SPA | 83 |
4 | Joan MIR | Suzuki | SPA | 80 |
5 | Franco MORBIDELLI | Yamaha | ITA | 64 |