Zoeken

Honda presenteert RCV1000R MotoGP productieracer

8 november 2013
Op de vooravond van de laatste Grand Prix van het 2013 seizoen heeft Honda de RCV1000R productie-racer gepresenteerd. Met de RCV1000R hoopt Honda privé teams een betere kans op een goed resultaat in de MotoGP te kunnen geven.

Honda RCV1000R

De RCV1000R oogt en klinkt identiek als het RC213V prototype. De 999,5 cc 90° V4 heeft dezelfde configuratie en ontstekingsvolgorde als de fabrieksmachine, evenals dezelfde chassis geometrie. Toch zijn er inwendig flink wat verschillen tussen de productieracer en het prototype te ontdekken. Zo is de pneumatische klepbediening van het prototype ingeruild voor conventionele klepveren en moet de versnellingsbak het zonder seamless shift doen.

Het project is volgens Shuhei Nakamoto, Executive Vice President van de Honda Racing Corporation, heel erg belangrijk voor Honda. Het gat tussen de fabrieksmachines en de huidige CRT machines, die gebruik maken van motorblokken van productiemotoren, was te groot, en met het RCV1000R concept hoopt HHonda RCV1000R Honda RCV1000R
Honda RCV1000R Honda RCV1000R
Honda RCV1000R Honda RCV1000R
Honda RCV1000R Honda RCV1000R
Honda RCV1000R Honda RCV1000R
onda privé teams een helpende hand te bieden. Het doel van het project was een competitieve racer te ontwikkelen voor een acceptabele prijs. In tegenstelling tot de prototypes zal de RCV1000R draaien op de hardware én software ECU die door Magneti Marelli voor de MotoGP is ontwikkeld.

De machine is in Japan al meermaals getest, onder andere door tweevoudig wereldkampioen Casy Stoner, die aangenaam verrast was over de prestaties van de machine. In Motegi, het testcircuit van Honda in Japan, was Stoner met de RCV1000R slechts drietiende seconde langzamer dan op de RC213V, met gebruikmaking van dezelfde banden. Nadat op de racer zachtere banden waren gemonteerd die alleen voor de 'Open' rijders (voorheen CRT) beschikbaar zijn, werd het gat zelfs tot 0,17 seconden verkleind.

Het is niet voor het eerst dat Honda een productieracer voor de koningsklasse van de wegrace motorsport heeft ontwikkeld. In de jaren '80 van de vorige eeuw kwam Honda met de RS500 racer, een driecilinder variant op de NS500 racer, die door veel privé teams werd ingezet. Aan het eind van de vorige eeuw lanceerde Honda de NSR500V, de tweecilinder vijfhonderd tweetakt die vanwege de tweecilinder configuratie lichter mocht zijn en vooral op korte circuits in het voordeel zou moeten zijn. In trainingen en kwalificaties kon de machine zijn voordeel benutten, maar in de wedstrijden was de tweecilinder over het algemeen kansloos en werd op het rechte stuk voorbij geblazen.

Honda RCV1000R

De RCV1000R zal -uiteraard- slechts in een kleine serie worden gemaakt en verkocht aan privé teams voor het komende seizoen. Momenteel zijn al drie rijders bekend die het volgend jaar op de productieracer aan zullen treden: huidig Ducati fabrieksrijder Nicky Hayden, Marc VDS Moto2 coureur Scott Redding en de Tjechiesche privé rijder Karel Abraham.