Zoeken

Grand Prix Aragon: uitslag MotoGP

18 september 2011
Geheel volgens verwachting heeft Casey Stoner met overmacht zijn achtste overwinning van het 2011 seizoen op naam gezet en daarmee goede zaken in het wereldkampioenschap gedaan. De Australiër nam in de eerste ronde de leiding in de race, bouwde gestaag een voorsprong op om ruim acht seconden voor teamgenoot Dani Pedrosa te finishen, terwijl Jorge Lorenzo na een moeizame training toch nog de laatste podiumplaats voor zich op wist te eisen.

Casey_Stoner_Aragon_special_Livery_2011 

Stoner's zege was de 100e overwinning van Repsol Honda sinds de Spaanse oliegigant zich aan het Japanse fabrieksteam verbond, wat voor het team reden was om vooruitlopend op dit heugelijke feit de rijders én motoren van een speciale outfit te voorzien die door een 5-jarige kleuter had kunnen zijn ontworpen. De opvallende vertoning maakte het moeilijker om Stoner en Pedrosa van elkaar te onderscheiden, maar dat bleek alleen de eerste ronde een probleem. Ook dit weekend was er namelijk wederom geen maat op de Australiër, die al in de eerste ronde bij de rest van het veld wist weg te lopen.

Bij de start van de race leek Ben Spies nog voor een sensatie te zorgen door kopstart in de wedstrijd te nemen, maar de winnaar van de Dutch TT werd in de eerste ronde alweer terugverwezen naar de derde plaats, Dani_Pedrosa_Aragon_special_Livery_2011Vanaf de zijkant niet van elkaar te onderscheiden, behoudens dan de helm.terwijl Lorenzo net als vorig jaar zijn draai maar niet op dit nieuwe circuit kon vinden en genoegen leek te moeten nemen met een vijfde plaats, na door Marco Simoncelli te zijn terugverwezen.

Met Casey Stoner de zevenmijls laarzen aan en Dani Pedrosa daar op afstand achter leek de San Carlo coureur het podium tot een compleet Honda feest te maken, was duidelijk sneller dan beide Yamaha coureurs, maar maakte nadat hij Spies van de derde plaats had verdrongen een kostbare fout in bocht 12 (de bocht waarin hij het hele weekend meermaals de mist in was gegaan) en viel daardoor weer terug naar de vijfde plaats, achter Lorenzo.

Waar bij de Italiaanse San Carlo coureur het vertrouwen even helemaal weg leek en ook de rondetijden van Spies liepen achteruit gingen bleef Lorenzo op zijn kenmerkende 'I Robot' wijze strakke rondetijden rijden, waardoor hij halverwege de race zijn teamgenoot van de derde plaats wist te verdringen. Drie ronden later wist ook Simoncelli de Texaan weer terug te pakken, maar zijn tempo was niet snel genoeg om Lorenzo opnieuw onder druk te kunnen zetten.

Terwijl aan de kop van het veld zo goed als geen spanning te bekennen was, ontstond in de achterhoude een zinderend gevecht om de negende plaats tussen Cal Crutchlow, Hiroshi Aoyama en Valentino Rossi, die vanwege het ingezette 7e motorblok vanuit de pitstraat had moeten starten. Officieel omdat het nieuwe aluminium framedeel alleen bij het nieuwe motorblok effectief was, maar onofficieel omdat het voor het eind van het seizoen er toch aan zat te komen en met Rossi's 13e plaats op de startgrid hier de schade nog enigzins beperkt zou blijven.

Al in de eerste ronde wist Rossi zich, dankzij de crash van Karel Abraham wat Randy de Puniet een uitstapje door de grindbak kostte en niet veel later Andrea Dovisiozo, naar de 14e plaats te rijden en ging met zevenmijls laarzen richting de zes man sterke groep die met elkaar in gevecht was om die negende plaats. In de zesde ronde had Rossi zich naar de kop van deze groep gereden en leek zelfs in te kunnen lopen op het trio Hayden, Barbera en Bautista dat met elkeer in gevecht was om de zesde plaats, maar zijn opmars werd gestuit door Crutchlow en Aoyama, die in het achterwiel van de negenvoudig wereldkampioen wisten te blijven.

Terwijl Rossi in de laatste ronde Aoyama weer wist te verschalken, maar nét te kort kwam op Crutchlow, wist Nicky Hayden in de laatste ronde Bautista op brute wijze op zijn nummer te zetten, na door de Spanjaard bruut opzij te zijn gedrukt. Van het gevecht tussen beide Ducati kemphanen wist Bautista optimaal te profiteren, die op een halve minuut van racewinnaar als zesde werd afgevlagd, een evenaring van zijn resultaat op Indianapolis en opnieuw bewijs dat Suzuki de laatste tijd veel achterstand heeft goed weten te maken.

Grand Prix Aragon, uitslag MotoGP:

1 Casey STONER AUS Repsol Honda Team Honda 42'17.427
2 Dani PEDROSA SPA Repsol Honda Team Honda +8.162
3 Jorge LORENZO SPA Yamaha Factory Racing Yamaha +14.209
4 Marco SIMONCELLI ITA San Carlo Honda Gresini Honda +20.646
5 Ben SPIES USA Yamaha Factory Racing Yamaha +27.739
6 Alvaro BAUTISTA SPA Rizla Suzuki MotoGP Suzuki +30.373
7 Nicky HAYDEN USA Ducati Team Ducati +34.288
8 Hector BARBERA SPA Mapfre Aspar Team MotoGP Ducati +37.305
9 Cal CRUTCHLOW GBR Monster Yamaha Tech 3 Yamaha +39.652
10 Valentino ROSSI ITA Ducati Team Ducati +39.832
11 Hiroshi AOYAMA JPN San Carlo Honda Gresini Honda +39.997
12 Randy DE PUNIET FRA Pramac Racing Team Ducati +54.717
13 Colin EDWARDS USA Monster Yamaha Tech 3 Yamaha +58.430
DNF
Toni ELIAS SPA LCR Honda MotoGP Honda 8 Laps
Loris CAPIROSSI ITA Pramac Racing Team Ducati 8 Laps
Andrea DOVIZIOSO ITA Repsol Honda Team Honda 0 Lap
Karel ABRAHAM CZE Cardion AB Motoracing Ducati 0 Lap

Tussenstand na 14 wedstrijden:

1 Casey STONER AUS 284
2 Jorge LORENZO SPA 240
3 Andrea DOVIZIOSO ITA 185
4 Dani PEDROSA SPA 170
5 Ben SPIES USA 146