Zoeken

GP Maleisië - 250cc

24 oktober 2007


Met een slotoffensief tijdens de kwalificatie waren het verrassend genoeg de mannen van KTM die de beste zaken hadden gedaan. Op het allerlaatste moment was het Hiroshi Aoyama die  zijn teamgenoot Kallio nog te snel af was en de pole pakte. Verder op de eerste startrij stonden Lorenzo en zijn naaste concurrent voor het WK Dovizioso. Voor Lorenzo was het zaak om minimaal als 11e te finishen om de titel binnen te halen.


Bij de start kwamen alle coureurs goed van de plek, maar het was Dovizioso die de beste start had en na 2 bochten de leiding in handen had. Kallio, Lorenzo, Luthi en Aoyoma, die zijn pole niet echt benutte, volgden. Dovizioso pakte direct al een paar meter voorsprong op de rest van het veld. Terwijl Dovizioso wat verder uitloopt was het achterin de achtervolgende groep Bautista die op stoom kwam en zich naar voren reed.
Na een aantal rondes zag Lorenzo in dat hij Dovizioso niet te ver moest laten lopen wou hij de wedstrijd nog winnen. Voor het WK was dit niet nodig, maar Lorenzo liet toch duidelijk merken dat hij eerzuchtig genoeg is. Kallio moest er dan ook gauw aan geloven en Lorenzo begon het gat dicht te rijden. Kallio had daarna wat moeite in zn ritme te blijven want het duurde maar even en toen waren Aoyama en  Bautista hem ook gepasseerd. Even later leek het erop dat de KTM coureurs het toch moeilijk hadden omdat niet alleen Kallio terugviel, maar ook Aoyama het tempo niet kon bijbenen. Bautista en Luthi probeerden de aansluiting bij Lorenzo te krijgen, terwijl deze op zijn beurt hard op weg was naar het achterwiel van Dovizioso. Achter Luthi voerde Barbera de rest van het veld aan. Met nog 14 rondes te gaan viel de motor van Bautista stil, motorische pech was de boosdoener en daarmee zag hij een goede klassering in rook opgaan.

Lorenzo_1.jpg

Halverwege de wedstrijd waren het Kallio en Aoyama die zich herpakten en betere rondetijden op de klok zetten. Aan de kop van de wedstrijd had Lorenzo de aansluiting gevonden bij Dovizioso en maakte direct aanstalten om de kop over te nemen. Luthi kon het tempo niet helemaal bijbenen  maar lag niet heel ver achter. Achter Luthi kwamen de oranje gekleurde motoren van KTM alweer in beeld.

lorenzo.jpgMet nog een ronde of vijf te gaan was het ineens ongemeen spannend. Lorenzo kreeg een zwieper van zijn motor maar kon de boel nog in het gareel houden, Kallio en Aoyama pakten Luthi terug en Dovizioso had de leiding van de wedstrijd weer in handen. Zo was er vlak voor het einde toch weer een kopgroep van vier man en waren ze druk bezig met hun gevecht voor een positie. Barbera kon hiervan profiteren en maakte de kopgroep vijf man sterk.  In het gevecht om de winst was het Lorenzo die Dovizioso inhaalde en Kallio kon hiervan ook profiteren, maar even later was het Dovizioso weer die op kop lag. De positiewisselingen waren niet van de lucht en in een ultieme poging zich een goede uitgangspositie te verschaffen voor de laatste ronde was het Kallio die zich verkeek op de laatste bocht voor start-finish. Hij remde te laat en moest alle zeilen bijzetten om de bocht te halen. Hierdoor raakte hij bij het insturen de achterkant van de motor van Dovizioso en tikte hem uit de wedstrijd. De rest van de kopgroep kon verder de laatste ronde in. Aoyama was degene die het meest profiteerde van de fout van Kallio en lag op de eerste plaats met vlak achter hem Barbera en Lorenzo. In deze volgorde passeerden ze ook het zwart-wit geblokt met achter hen Kallio op de vierde plaats.

Met zijn derde plaats had Lorenzo voor elkaar waar hij al een heel seizoen voor bezig is namelijk de beslissing in de strijd om het kampioenschap. Met deze overwinning behaalde de 25-jarige Japanner zijn tweede zege van het seizoen. Met voorlopig 56 punten voorsprong op Dovizioso is hij niet meer te achterhalen en dus is hij de kampioen van 2007  en kan hij met een gerust hart aan de laatste race van het seizoen beginnen.

Voor de volledige uitslag en tussenstand.

Laatste race: 4 november, Valencia, Spanje!

Foto's: ktm/aprilia