Zoeken

Casey Stoner wordt testrijder voor Ducati MotoGP

11 november 2015
Officieel zal het pas tegen het eind van het jaar worden bevestigd, maar het grote nieuws vandaag in Valencia was dat Casey Stoner de nieuwe testrijder van Ducati wordt. Terwijl op de baan volop werd getest maakte Honda tijdens een persconferentie bekend dat het contract met de Australisch voormalig MotoGP wereldkampioen niet wordt verlengd.

Casey Stoner Valencia 2007

Het gerucht ging al lange tijd dat Ducati weer met Casey Stoner in gesprek zou zijn. Met Stoner heeft Ducati haar grootste succes in de MotoGP behaald, de wereldtitel in 2007, in het 800cc tijdperk wist Stoner de Desmosedici nog naar de pole position en de overwinning te rijden, geen enkele coureur na hem was daartoe nog in staat. Zelfs Valentino Rossi was in zijn twee jaar bij Ducati niet in staat het tij te keren.

Ontevreden over de doorontwikkeling van de Desmosedici switchte Stoner in 2011 naar Honda en was dat jaar onvoorstelbaar dominant. Van de zeventien wedstrijden startte hij twaalf maal vanaf de pole position en wist hij maar liefst tien wedstrijden te winnen.

Aan het eind van het 2012 seizoen stopte Stoner met racen, naar eigen zeggen omdat hij het plezier in de MotoGP verloren had, maar miste al snel de kick van een MotoGP racer en ging in 2013 als testrijder voor HRC aan de slag.

Stoner had het als testrijder bij Honda prima naar z’n zin, maar raakte hevig teleurgesteld in HRC toen niet hij, maar de Japanner Hiroshi Aoyama werd aangesteld als vervanger Dani Pedrosa, die van een armpomp operatie aan het herstellen was.

Stoner voelde zich gepasseerd. Honda gaf aan dat Aoyama als de RC213V al door en door kende en dat hij daarom de betere keuze was, maar in de paddock was iedereen ervan overtuigd dat Honda wilde voorkomen dat Marquez in de race door Stoner op z’n nummer zou worden gezet.

Dat was al de tweede barst in het huwelijk tussen Casey Stoner en Honda, de eerste barst was al eerder buiten het spotlicht geschied: HRC zou de feedback van Stoner hebben genegeerd dat het motorblok té agressief zou zijn, iets waar alle coureurs dit jaar over hebben geklaagd.

De derde barst kwam na afloop van de 8 uren van Suzuka. Stoner was op hoge snelheid aan het begin van zijn stint onderuit gegaan omdat het gas van de Fireblade was blijven hangen, maar het duurde twee dagen voordat Honda officieel zijn excuses aan de tweevoudig MotoGP wereldkampioen aanbood.

Vrij snel na dat incident ging in de paddock het gerucht dat Casey Stoner met Ducati in gesprek zou zijn, wat destijds uiteraard in alle toonaarden werd ontkend. Ook vandaag hield Ducati sportdirecteur Paolo Ciabatti de lippen redelijk stijf op elkaar, maar gaf tegenover de pers wel toe met Stoner in gesprek te zijn.

Paolo Ciabatti, Sporting Director Ducati Corse:
Laten we voorop stellen dat Casey Stoner een held voor Ducati en de fans is, hij heeft veel wedstrijden gewonnen en werd in 2007 met Ducati wereldkampioen. Eind 2010 ging hij naar Honda en is daar sindsdien onder contract, maar hij leeft nog steeds in de harten van alle Ducati fans voort.
Casey heeft een uitstekende relatie met veel Ducati medewerkers. We zullen zien wat de toekomst brengt.
Natuurlijk zouden we graag weer met Casey samen willen werken, als de kans zich voortdoet. Dat is alles wat ik hierover zeggen kan. Want we weten dat Casey’s contract met Honda aan het eind van het jaar afloopt.

Volgens insiders is het echter al een done deal en zal Stoner vanaf 1 januari 2016 als officiële testrijder bij Ducati aan de slag gaan. Naast testrijden zal Stoner - net als Michele Pirro de afgelopen jaren - enkele wedstrijden als wildcard kunnen deelnemen.