Zoeken

Bridgestone bandentest Phillip Island - Lorenzo eindigt op top

5 maart 2014
De derde en laatste testdag van de Bridgestone MotoGP bandentest op het circuit van Phillip Island heeft ook Jorge Lorenzo de snelste tijd op de klokken gezet. De Yamaha Factory rijder reed in zijn laatste run een tijd van 1'29.068, maar deed dat opnieuw op de banden van vorig jaar.

Jorge Lorenzo_wintertest_MotoGP

De laatste testdag van de driedaagse Bridgestone MotoGP bandentest op het circuit van Phillip Island vond onder beduidend frissere weersomstandigheden met hevige zijwinden plaats, weer zoals ook tijdens de wedstrijd eind dit jaar te verwachten is. Voor Bridgestone perfect, omdat gedurende de drie dagen onder de meest uiteenlopende condities data is verzameld.

Bridgestone had voor de test zes verschillende banden meegenomen, waarvan twee verschillende karkassen en drie verschillende compounds. De laatste testdag was dat aantal al tot drie banden beperkt, waarmee volgens plan een raceafstand moest worden afgelegd. Van de vijf rijders kwamen alleen Lorenzo en Crutchlow in de buurt van een raceafstand, Rossi, Pedrosa en Dovizioso zetten een middellange afstand op hun band.

Lorenzo was zeer content over de performance van de band tijdens de race-simulatie en zette constante 1'30-ers neer, maar was wel langzamer dan Cal Crutchlow op de Open Ducati tijdens zijn race-simulatie. In zijn laatste run ging Lorenzo nog een keer met het 2013 rubber de baan op en realiseerde daarmee zijn snelste tijd van de driedaagse test, maar zijn tijd van 1.29.068 was wel meer dan een seconde langzamer dan zijn eigen pole position record van afgelopen jaar.

Het heeft dan ook alle schijn dat Lorenzo, die alle drie de dagen zijn snelste tijd met 2013 banden realiseerde, het oude rubber vooral gebruikte om zichzelf een positieve boost te kunnen geven. In Sepang bleek overduidelijk dat de voormalig MotoGP wereldkampioen de meeste moeite had met de nieuwe achterband die Bridgestone voor dit seizoen heeft ontwikkeld.

Vermoeidheid eiste de laatste testdag bij de coureurs ook zijn tol. Pedrosa blies zijn wedstrijd simulatie halverwege af omdat hij zichzelf te vermoeid voelde na zes dagen intensief trainen. Bovendien was Pedrosa met de minste van de drie banden de baan op gegaan.

Dovizioso was slechts 23 ronden op de baan, de verkoudheid die hem de hele test al parten had gespeeld was er de laatste dag niet beter op geworden, waardoor hij slechts minimaal in actie kwam. Teamgenoot Cal Crutchlow was zeer te spreken over de performance van de achterband tijdens zijn wedstrijdrun, hoewel hij zijn run na 18 ronden wel af had moeten blazen vanwege een compleet vernielde voorband.

Bridgestone MotoGP bandentest Phillip Island, tijden dag 3:

1 LORENZO, J Yamaha Factory Racing 1'29.068 54 / 55
2 PEDROSA, D Repsol Honda Team 1'29.458 0.390 18 / 32
3 ROSSI, V Yamaha Factory Racing 1'29.554 0.486 27 / 56
4 CRUTCHLOW, C Ducati Team 1'29.606 0.538 15 / 39
5 DOVIZIOSO, A Ducati Team 1'30.101 1.033 14 / 23